مرگ پرز و رسوایی تمام‌ عیار عرب‌ ها
مرثیه‌سرایی وزیر خارجه بحرین برای مرگ شیمون پرز و پیام تسلیت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به خانواده پرز که به عامل جنایت قانا معروف است، رسوایی تمام‌عیار برای عرب‌ها به شمار می‌آید.

 مرثیه‌سرایی وزیر خارجه بحرین برای مرگ شیمون پرز 

مرثیه‌سرایی خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین برای مرگ شیمون پرز و پیام تسلیت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به خانواده او که به عامل جنایت قانا معروف است و حتی برکناری یک مقام نظامی فلسطین به‌دلیل اعتراض به شرکت محمود عباس در مراسم تدفین پرز، رسوایی تمام‌عیار برای عرب‌ها به شمار می‌آید.

تشییع جنازه پرز فرصتی برای رو شدن واقعیت روابط عرب‌ها و اسرائیل

مراسم تشییع جنازه جنایتکار قانا فرصتی فراهم کرد تا بسیاری از پیچیدگی‌های سیاسی روابط عرب‌ها با دشمن اسرائیلی به‌ویژه کشمکش آنان با آن روشن شود به این معنی که در این مراسم بیش از 90 هیئت رسمی از کشورهای جهان از جمله هیئت‌های عربی حضور داشتند که بیش از همه هیئت فلسطین به‌ریاست محمود عباس جلب توجه می‌کرد.

مشارکت عرب‌ها در این مراسم تفسیرها و انتقادهای مختلفی را به‌دنبال داشت به‌ویژه اینکه پرز یکی از افراطی‌ترین چهره‌های اسرائیلی به شمار می‌آمد.

به‌نوشته رسانه‌های اسرائیلی، محمود عباس یکی از بارزترین رهبران عرب حاضر در این مراسم بود که کنار هیئت‌های رسمی مصر، اردن و مغرب قرار داشت.

 

انتقاد تند از حضور هیئت‌های عربی در صفحات اجتماعی

انتقاد از حضور هیئت‌های عربی به‌ویژه محمود عباس در مراسم تشییع پرز زمانی شدت گرفت که معلوم شد حضور و محل نشستن او در مراسم تدفین موجب بروز برخی اختلافات بین اسرائیلی‌ها شده بود.

به‌عبارت بهتر، در مورد محل نشستن محمود عباس در صف نخست تشییع کنندگان اختلاف نظر پیش آمد به این معنی که «میری ریگف» از وزیران افراطی حزب لیکود اصرار کرد که وی در صف اول میهمانان نباشد اما خانواده پرز مخالفت کرد و گفت که عباس مهمان آنان است و باید در وسط صف اول بنشیند و در نهایت نیز این اختلاف حل شد و او همان جایی نشست که خانواده پرز می‌خواست و کنار وزیر خارجه مصر دیده شد.

 

دست‌دادن محمود عباس با نتانیاهو آخرین تیر سیاسی پرز

اما بدتر اینکه ابومازن در این مراسم با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده با او دست داد. به‌عقیده بسیاری این اقدام آخرین تیر سیاسی مهم پرز بود زیرا گفته می‌شود که بسیاری از رؤسای جمهور کشورهای اروپایی به‌اضافه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلاش کردند که چنین دست دادنی را ترتیب دهند اما موفق نشدند و این مرگ پرز بود که دست دادن دو طرف را رقم زد و یخ روابط آنان را ذوب کرد.

 

تسلیت خون‌آشام؛ هشتک کاربران شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به اقدام ناشایست محمود عباس در ارسال پیام  تسلیت به خانواده شیمون پرز انتقاد تند کرده با تشکیل هشتک تحت عنوان «تسلیت خون‌آشام» خشم خود را نسبت به این اقدام ابراز داشتند.

عباس در پیام تسلیت به خانواده پرز ضمن ابراز غم و اندوه خود اظهار داشت، پرز شریک صلح شجاعان با یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان و اسحاق رابین نخست وزیر پیشین اسرائیل بود.


برکناری یک نظامی فلسطینی به‌دلیل اعتراض به محمود عباس

یک مقام نظامی فلسطینی که به مشارکت محمود عباس در مراسم دفن شیمون پرز اعتراض کرده بود از کار برکنار شد.سرهنگ دوم اسامه منصور در صفحه فیس‌بوک اعلام کرد که به‌دلیل نامه‌ای که به محمود عباس درباره مشارکتش در مراسم دفن شیمون پرز ارسال کرده از کار برکنار شد.وی در این نامه به عباس پیشنهاد کرده بود که در مراسم پرز که قاتل فلسطینیان است شرکت نکند و اگر این امر را بپذیرد پس بر خدا توکل کند.

 

گریه یکی از رهبران عرب برای پرز

ایوب قرا عضو کنست اسرائیل از اعضای حزب لیکود گفت که رهبر یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وقتی خبر مرگ پرز را شنید چند دقیقه اشک ریخت.

وی در این باره گفت: یکی از رهبران مهم عرب و نزدیک به پرز از او جویای حال پرز شد و در پاسخ به او گفتم که خبر مرگ او دقایقی قبل از این ملاقات به دستم رسید، او با شنیدن این خبر گریه کرد و تا چند دقیقه آرام نگرفت.این عضو کنست ادامه داد، برخی سران عرب حضور او در آمریکا را مغتنم شمرده و از او خواستند پیام تسلیت آنان را به اسرائیل منتقل کند.

 

به سر دویدن عرب‌ها؛ گویی یکی از مدافعان وطن را از دست داده‌اند

پایگاه خبری العهد نوشت برخی سران عرب چنان با غم و اندوه به‌سر به‌سمت دشمن صهیونیستی دویدند که گویی یکی از دوستان و مدافعان وطن را از دست داده‌اند و به این ترتیب داستان تکراری دوستی با دشمن اسرائیلی بار دیگر تکرار شد با این تفاوت که این بار از مرحله پنهانی بودن گذشته و کاملاً علنی شده است و ظاهراً این داستان به فصل پایانی خود رسیده تا جایی که رهبر یک کشور عربی از صلح گرم با اسرائیل سخن گفت و اکنون نیز این روند تا جایی پیش رفته که برای یکی از دوستان وفادار خود مرثیه‌سرایی می‌کنند.

 

خشم اعتراض بحرینی‌ها از نوحه‌سرایی برای پرز

پیام توئیتری خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در مرگ پرز خشم بحرینی‌ها را برانگیخت از جمله اینکه جمیل کاظم رئیس شورای جمعیت الوفاق در واکنش به این اقدام تأکید کرد: ترحم بر جنایتکار جنگی و شتاب برای تسلیت و مشارکت در تشییع جنازه‌اش خفت و خواری برای جلب دوستی دشمنان است. همچنین برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در بحرین این اقدام وزیر خارجه را نشانه اثبات رابطه آل خلیفه با رژیم صهیونیستی دانستند.

 

منبع: تسنیم