منع ورود استاد ایرانی به مناظره ای که بی بی سی برگزار کننده آن است
دانشگاه آمریکایی بیروت در اقدامی عجیب یک تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه ایرانی را از شرکت در مناظره‌ای که قرار است شبکه خبری بی‌بی‌سی در این دانشگاه برگزار کند، منع کرد.

مخالفت دانشگاه آمریکایی بیروت با حضور یک استاد ایرانی در مناظره بی‌بی‌سی

به نقل از پایگاه اینترنتی العهد، دکتر محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه تهران با اشاره به مناظره‌ای که قرار است شبکه خبری بی‌بی‌سی هشتم مارس در دانشگاه آمریکایی بیروت برگزار کند، گفت: بسیار شگفت‌زده شدم که از شرکت در مناظره‌ای که قرار بود در دانشگاه آمریکایی بیروت برگزار شود، منع شده‌ام.

وی ادامه داد: در حالی که تمامی کارشناسان سعودی و لبنانی در این مناظره امکان شرکت خواهند داشت،‌ دانشگاه آمریکایی بیروت اعلام کرد که من نمی‌توانم در این مناظره حضور داشته باشم. نکته بسیار جالب دیگر این بود که در حالی که دانشگاه آمریکایی بیروت مانع صحبت کردن من شده، شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در این باره سکوت اختیار کرده است.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: فکر می‌کنم قابل قبول نیست که دانشگاه آمریکایی بیروت شرایط خود را بر مناظره‌ها تحمیل کند. فکر می‌کنم بی‌بی‌سی یا هر رسانه دیگری باید این مساله را کاملا غیرقابل تحمل و غیر قابل قبول تلقی کند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: آمریکایی‌ها که ادعای دفاع از آزادی بیان و دموکراسی را دارند، افرادی هستند که در چنین شرایطی به طور مشخص مانع آزادی بیان و مانع شنیده شدن هر چیز دیگری که از روایت آنها متفاوت باشد، می‌شوند.

او اضافه کرد: آنچه بیش از این بر حیرت من می‌افزاید، این است که من در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در این دانشگاه فرصت مطالعاتی داشتم و متولد آمریکا هستم لذا اگر دانشگاه آمریکایی بیروت نمی‌تواند یک فرد متولد ایالات متحده و یک فرد دانشگاهی و فردی که قبلا در این دانشگاه بوده را تحمل کند، چه از این مناظره باقی می‌ماند؟

این در حالی است که دانشگاه آمریکایی بیروت در پایگاه اینترنتی خود مدعی اعتقاد به آزادی افکار و آزادی بیان شده و ظاهراً بر ضرورت احترام به گفت‌وگو تأکید دارد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در آستانه انتخابات پارلمانی در لبنان که برای اولین بار در حدود ۱۰ سال گذشته برگزار می‌شود، قصد داشته در برنامه «پرسش‌های جهانی»، مناظره‌ای را درباره روابط سیاسی بیروت با کشورهای همسایه آن ترتیب دهد.

در مناظره‌ای با عنوان «منظری از بیروت: تأثیر نبرد قدرت ایران/سعودی» از مرندی برای شرکت دعوت به عمل آمده بود اما دانشگاه آمریکایی بیروت به شبکه‌ خبری بی‌بی‌سی اطلاع داده که این استاد دانشگاه اجازه شرکت در مناظره‌ای را که در این دانشگاه برگزار می‌شود، نخواهد داشت.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir