درخواست اوکراین جهت اعمال فشار بیشتر برای روسیه
نخست وزیر اوکراین خواستار حمایت کشورهای عضو شورای اروپا از اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز کی‌یف و اخراج مسکو از شورای اروپا شد.

درخواست اوکراین برای اخراج روسیه از شورای اروپا


به گزارش خبرگزاری آناتولی، دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین از شورای اروپا خواست روسیه را از این شورا اخراج کرده و دست به اعمال یک منطقه پرواز ممنوع هم برای محافظت از امنیت کشورش و هم امنیت تمام اروپا بزند.

شیمهال در سخنرانی مجازی در نشست عمومی فوق‌العاده مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) که با هدف بحث در مورد پیامدهای تجاوز روسیه به اوکراین برگزار شد، خواستار دست زدن به یک"پاسخ سخت" علیه روسیه به دلیل "شروع جنگی در مرکز اروپا که می تواند به جنگ جهانی سوم تبدیل شود" شد.

وی گفت: ما خواستار تصویب بیرون راندن فوری روسیه از شورای اروپا هستیم... ما خواستار بستن آسمان بر فراز اوکراین به خاطر میلیون‌ها نفر و به خاطر امنیت اروپا و جهان هستیم.

شمیهال از اعضای این مجموع پارلمانی درخواست کرد تا قبل از اینکه "یک فاجعه هسته‌ای تمام اروپا را به آتش بکشد" به نیروهای اوکراینی بپیوندند تا تجاوز را متوقف کنند.

وی یادآور شد که تصمیم مجمع پارلمانی برای بازگرداندن حق رای روسیه در سال ۲۰۱۹، که از سال ۲۰۱۴ پس از الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه توسط مسکو به حال تعلیق درآمده بود، "نشان دهنده درک ضعیف رژیم پوتین از جهان بود."

او ادعا کرد: اروپا ترجیح داد به جای دفاع از دموکراسی و حاکمیت قانون، متجاوز را آرام کند. اما در ۱۸ روز گذشته، جهان چشمان خود را باز کرده است.

شمیهال در دفاع از خواسته کی‌یف برای تعلیق عضویت روسیه در شورای اروپا گفت: کسانی که از تجاوزات بی دلیل و ناموجه حمایت می‌کنند نمی توانند در خانواده واحد اروپایی  که در آن جان انسان بالاترین ارزش را دارد حمایت کنند. اوکراین در آتش می‌سوزد.

وی افزود که روسیه همکاری خود با مجمع پارلمانی را متوقف کرده است همچنان که ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهور روسیه می‌خواهد از هرگونه مجازات مربوط به اقداماتش از بابت این به اصطلاح "عملیات نظامی ویژه" فرار کند.

وی تاکید کرد: کسی نمی‌تواند از مجازات مربوط به تروریسم و ​​نسل کشی فرار کند.

شمیهال به شورا اطلاع داد که از زمان شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، کشورش از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع کرده و بیش از ۱۲۰۰۰ سرباز روسی را کشته و ۳۸۹ تانک، ۷۷ هواپیمای جنگنده و ۹۰ هلیکوپتر را منهدم کرده است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir