یارانه 5 درصدی برای واحدهای تولیدی
معاون توسعه امور تولید مرکز اصناف کشور گفت: واحدهای تولیدی صنفی از یارانه 5 درصدی کمک های فنی و اعتباری برخوردار می شوند.

علی طاهری چهارشنبه در سومین کارگاه آموزشی توجیهی اصناف استان با بیان اینکه هم اکنون در کشور حدود سه میلیون واحد صنفی فعال است، افزود: از این تعداد دومیلیون و 100 واحد دارای پروانه کسب و مابقی فاقد پروانه هستند.

وی اظهار کرد: آمار نشان می دهد تاکنون به طور میانگین 7.5 میلیون اشتغال توسط این واحدها ایجاد شده است درحالی که حمایتی که از بخش صنعت می شود تاکنون از اصناف نشده است و سرمایه گذاری در اصناف بیشتر توسط بخش خصوصی بوده است.

طاهری بابیان اینکه واحدهای صنفی حدود17 تا 19 درصد رشد اقتصادی کشور را فراهم می کنند، تصریح کرد: این درحالی است که کل بخش صنعت، معدن وتجارت 38 درصد از رشد اقتصادی کشور را تامین می کند.

وی با اشاره به مشکلات مالی واحدهای صنفی استان افزود: در راستای تامین زیرساخت ها و بسترسازی ها تسهیلات حمایتی و یارانه ای اهمیت ویژه دارد و امسال سهمیه تسهیلات خاص اصناف از بانک مرکزی 500میلیارد تومان است.

به گفته طاهری، سهم استان از این تسهیلات بیش از پنج میلیارد است که باید اسامی واحدهای تولیدی اولویت دار مشخص و شماره حساب آن ها به بانک مرکزی اعلام شود.

وی با اشاره مشکلات ناشی از بالابودن نرخ سود در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی متقاضی تصریح کرد: خوشبختانه مصوب شده که واحدهای تولیدی صنفی از یارانه 5درصدی کمک های فنی و اعتباری برخوردارشوند و طرح هایی که توجیه اقتصادی و مالی دارند از این یارانه بهره مند می شوند و با 5 درصد کمتر از نرخ سود بانکی قبل تسهیلات دریافت کنند.

طاهری بابیان اینکه نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی پایین تر از بانک هاست افزود: در گذشته کف تسهیلات 200 میلیون بود درحالی که میانگین درخواست متقاضان 50 میلیون تومان بود که اکنون این کف برای واحدهای صنفی برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای صنفی که توجیه اقتصادی دارند می توانند از طریق 16 بانک عامل این صندوق تسهیلات دریافت که نرخ 16 درصد با کسر 5درصد کمک فنی اعتباری به 11 درصد می رسد که دریافت تسهیلات به نرخ 11 درصد باتوجه به تورم کنونی بسیار مطلوب است.

طاهری باتاکید برضرورت توسعه اصناف در راستای سیاست های توسعه ای استان و کشور افزود: باید با پایین آوردن قیمت تمام شده، بالابردن رقابت، بالابردن بهره وری عوامل کار و صنایع در راستای توسعه اصناف گام برداشت.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل اتحادیه های صادراتی، ایجاد خوشه ها و استفاده از صندوق ضمانت سرمایه گذاری واحدهای کوچک می توان سبب رونق و توسعه واحدهای تولیدی و در نهایت توسعه اقتصادی استان شد.به گفته وی، استفاده از خدمات مشاوره ای، همدلی و هماهنگی بین اصناف مهم ترین راهکار توسعه اصناف استان است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir