نقش اسفندیار رحیم مشایی در فساد 3000میلیاردی
فساد سه تریلیون تومانی با عنوان مشهور سه هزار میلیارد تومانی که شهریور آرام سال 90 را به هم ریخت، هنوز هم پس‌لرزه دارد؛ پس‌لرزه‌هایش با اعدام مردی که سحرگاه سوم خرداد سال گذشته اعدام شد هم تمام نشده است.

حتی در روزهایی که زمزمه فسادهای دیگر هم پیچیده است، هنوز فساد سه هزار میلیارد تومانی نقاط مبهم دارد. وزیر دادگستری روحانی که در دولت سابق رئیس سازمان بازرسی بود، با یک مصاحبه، آتش زیر خاکستر را شعله‌ور کرد.

او از نقش ویژه مردی در این فساد یاد کرد که کم کم رو به فراموشی بود؛ از توصیه‌نامه‌های رئیس دفتر رئیس دولت سابق، توصیه‌نامه‌هایی که تنها به اسفندیار رحیم مشایی ختم نمی‌شود. سند از توصیه‌نامه‌های مردان دیگر دولت سابق هم بسیار است. مردانی مثل م.غ از وزرای دولت سابق که تنها با یک امضایش سه هزار میلیارد تومان، گروه امیرمنصور آریا را جلو انداخت.

اسفندیار رحیم مشایی اما هنوز هم مرد شماره یک توصیه‌ها برای گروه آریا است؛ گروهی سه نفره که برادر بزرگتر اعدام شد و دو برادر دیگر حالا بیرون از مرزها به سر می‌برند. توصیه‌های محرمانه در جلسه‌ای با روسای بانک‌ها. میزبان اسفندیار رحیم مشایی بود و مدعو، مدیران بانک‌ها تا هر آنچه می‌توانند را برای سهولت در امور این گروه به کار بگیرند. کار به همین جا هم ختم نمی‌شود. توصیه‌نامه‌هایی که امضای اسفندیار رحیم مشایی پای آنها به چشم می‌خورد بیشتر از این حرف‌هاست. واگذاری‌هایی که به گروه آریا صورت گرفت و همه از غیرقانونی بودنش صحبت می‌کنند هم با توصیه شخص رئیس دفتر رئیس دولت سابق بوده است. مواردی که در گزارش مجلس آمده است.

مردان متخلف احمدی‌نژاد در پرونده فساد سه هزار میلیاردی کم نبوده‌اند. با این حال این روزها خبری از آنها نیست و معاونانشان در زندان هستند اما خودشان کمتر در اخبار هستند. اسفندیار رحیم مشایی که شایعه بازداشتش پیچیده شده بود، مرد شماره یک توصیه‌نامه‌ها است و بعد از او م. غ از وزرای دولت سابق.

وزیر سابق بازرگانی و توصیه‌نامه‌هایش

«م. غ از وزرای دولت سابق» مرد آرام محمود احمدی‌نژاد که با همه آرامشش اما اسنادی که روزهای پس از کشف فساد سه هزار میلیاردی دست به دست می‌شد از نقش او هم خبر می‌داد. توصیه‌نامه‌های بسیار در بحث واردات کالاو یک توصیه نامه خاص برای گروه امیرمنصور آریا که خود به تنهایی حالانزدیک به همان سه هزار میلیارد تومان رقم فساد ارزش دارد. با این حال دولت محمود احمدی نژاد که تمام شد «م.غ» هم تمام شد. نه خبری از او بود و نه زمزمه‌ای. حالاهم نه در جلسات محمود احمدی نژاد دیده می شود و نه در نشست‌هایی که هر از گاهی احمدی‌نژادی‌ها ظاهر می‌شوند. با این حال توصیه‌نامه‌های چند سال پیش او هنوز هم موجود است.

بر اساس اسنادی که سایت بولتن‌نیوز روز گذشته منتشر کرده است، در مهرماه 1390 سایت رجانیوز در گزارشی با عنوان «توصیه نامه یک میلیارد دلاری وزیر بازرگانی برای اختلاسگر بزرگ + سند» به بررسی توصیه «م.غ» پرداخت. در آن گزارش آمده بود که آیا توصیه وزیر بازرگانی متعاقب توصیه یک مقام دیگر بوده است یا وی راسا تشخیص داده که باید چنین توصیه ای بکند؟ دو سند به دست آمده، حاکی از نامه نگاری وزیر وزارت بازرگانی وقت با رییس کل بانک مرکزی، برای افزایش سقف اعتباری یک میلیارد دلاری در بانک ملی برای یکی از شرکت های اقماری گروه امیرمنصور آریا و همچنین مستثنی شدن یکی دیگر از این شرکت های اقماری از شمول بسته سیاستی- نظارتی شبکه بانکی در سال 89 شده است. این در حالی است که شگرد شرکت توسعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا که برادران امیرخسروی موسسان آن را تشکیل می دهند، تاسیس شرکت های اقماری و فعالیت گسترده اقتصادی به واسطه این شرکت ها با استفاده از ارتباطات گسترده خود بوده است.

در همین حال، «م. غ»، با صدور درخواست نامه ای به محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، از وی درخواست کرده است که با توجه به اینکه شرکت «تجارت گستران منصور» از شرکت های اقماری موسسه امیرمنصور آریا، به عنوان مباشر وزارتخانه متبوعش در امر تامین گوشت قرمز، مرغ، کنجاله سویا و ذرت نزد بانک ملی به شمار می رود و با توجه به اینکه سقف اعتباری تخصیص یافته برای این شرکت نزد بانک ملی تکمیل شده و به اتمام رسیده است، بانک مرکزی با گشایش اعتبار مجددی به سقف یک میلیارد دلار خارج از سقف اعتباری موجود در بانک ملی برای این شرکت موافقت کند. البته تخلفات فرد مذکور به همین جا ختم نشده است و زمزمه برخی تخلفات دیگر در واردات کالااز سوی «م. غ» شنیده می شود.

مشایی و جلسه با مدیران بانک‌ها

اسفندیار رحیم مشایی اما هنوز هم مرد مبهمی است. هر جا که صحبت از تخلفات دولت سابق می آید اسمی هم از او به گوش می رسد. با این حال اظهارنظر مصطفی پورمحمدی، وزیر فعلی دادگستری از نقش رییس دفتر رییس دولت سابق در فساد سه هزار میلیاردی که تا تهدید شکایت مشایی هم روبه رو شد هنوز هم مبهم است. مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با روزنامه ایران اعلام کرده بود که «به هر حال ایشان رییس دفتر آقای احمدی نژاد بوده اند و در پرونده سه هزار میلیاردی نقش قابل توجهی داشته‌اند. در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دو طبقه کردن جاده چالوس به نور، جلسه ای در هتل استقلال به دستور مستقیم آقای مشایی بود. آقای مشایی نامه داده بودند و نقش قابل توجهی داشتند.»

به گفته وزیر دادگستری، رحیم مشایی در دفاع از خود گفته است که او کاری جز توصیه نکرده بود و مسوولان مرتبط باید مطابق وظایف قانونی خود عمل می کردند. اما خبرهای دیگری هم از نقش اسفندیار رحیم مشایی در فساد سه هزار میلیاردی وجود دارد. غلامرضا اسداللهی، نماینده تربت جام در مجلس که در مجلس پیش دبیر کمیسیون اصل نود بود و در پاییز سال 90 گزارش تحقیق و تفحص این کمیسیون را نیز برای نمایندگان قرائت کرده بود، در همین مورد به «اعتماد» می‌گوید: «تا جایی که به یاد دارم خود آقای مشایی در بحث فساد سه هزار میلیاردی دخیل بود، جلساتی با آنها برگزار کرده و توصیه هایی برای آنها داشت.

مسئولان ارشد بانک مرکزی هم در این مورد جلسات بسیاری داشتند. آقای مشایی از مدت‌ها پیش جلسه‌ای برقرار کرده و رؤسای همه بانک‌ها را دعوت کرده بودند و به آنان توصیه کرده بودند که در مجموعه بانک‌ها همه نوع همکاری لازم با گروه امیر منصور آریا را داشته باشند. در واگذاری‌هایی هم که به این شرکت انجام شده بود همگی توصیه نامه هایی با امضای آقای مشایی دیده شده بود. گزارش کمیسیون اصل نود در همان زمان در صحن علنی قرائت شد. در آن گزارش هم ما صراحتا و مستقیما به نقش آقای مشایی در فساد سه هزار میلیاردی اشاره کردیم و خواهان برکناری وزیر اقتصاد شدیم که در همان دوره بحث استیضاح آقای حسینی هم پیش آمد و در نهایت به جایی نرسید. بسیاری از معاونان وزرای سابق در بازداشت هستند و محکومیت گرفتند. در شرایط فعلی معاون وزیر راه وقت و معاون وزیر صنایع وقت محکومیت دارند و در بازداشت به سر می‌برند و پرونده بسیاری از مسئولان بانک مرکزی هنوز مفتوح است.»

وی افزود: «در مورد مسئولان بانک مرکزی هم موارد بسیاری از تخلفات وجود داردو بازرسین بانک مرکزی هم که برای بازرسی به این بانک رفته بودند برخی مدیران ارشد این بانک خواستار حذف بخش هایی از گزارش بازرسین شده بودند که این بازرسین مقاومت کردند و این کار صورت نگرفت و بعدها مسئولان متخلف بانک مرکزی در مورد فساد سه هزار میلیاردی، بازرسین را تهدید می کردند که این تخلفات را گزارش نکنند. در بحث آقای «م. غ» هم در حد ورود کالا و ثبت و سفارش توصیه هایی داشتند برای گروه آریا.» حالا اما یک آزمون بزرگ پیش پای قوه قضاییه قرار دارد و زمزمه لزوم بررسی این تخلف ها به گوش می‌رسد.

برش 1

اسفندیار رحیم مشایی در بحث فساد سه هزار میلیاردی دخیل بود و جلساتی با آنها داشت. مسئولان ارشد بانک مرکزی هم در این مورد جلسات بسیاری داشتند. آقای مشایی از مدت ها پیش جلسه ای برقرار کرده و رؤسای همه بانک‌ها را دعوت کرده بودند و به آنان توصیه کرده بودند که در مجموعه بانک ها همه نوع همکاری لازم با گروه امیرمنصور آریا را داشته باشند.

برش 2

«م. غ»، با صدور درخواست نامه‌ای به محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرده بود با توجه به اینکه سقف اعتباری تخصیص یافته برای شرکت آریا نزد بانک ملی تکمیل شده و به اتمام رسیده است، بانک مرکزی با گشایش اعتبار مجددی به سقف یک میلیارد دلار خارج از سقف اعتباری موجود در بانک ملی برای این شرکت موافقت کند.

مرور 1

8 آبان 1390 / گزارش کمیسیون اصل 90 درباره پرونده سوءاستفاده کلان از نظام بانکی:

یکی از عوامل رشد نامناسب گروه آریا توصیه‌های فاقد وجاهت قانونی توسط برخی مسئولان است که بدون کارشناسی دقیق و با ارتباطات ناصحیح شکل گرفته است. لذا یکی از مواردی که ضرورت دارد همه مسئولان کشور خصوصا گروه‌های نظارتی، واحدهای امنیتی و ... نسبت به آنها با هوشیاری مطالعه و بررسی کنند نحوه رسوخ و نفوذ امثال این گروه‌های فاسد به سیستم اداری کشور است. سند به دست آمده حاکی است که این گروه با وجود پر بودن سقف تسهیلاتشان در سیستم بانکی، مورد تأیید و حمایت برخی بانک‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزیر بازرگانی وقت بوده (سال 89) به گونه‌ای که در حد مباشر امین آن وزارتخانه قلمداد شده است. حسب اطلاع، قائم مقام بانک مرکزی جلساتی را با حضور مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی و رئیس دفتر ریاست محترم جمهور تشکیل داد که با وجود اظهارات وی مبنی بر تنظیم صورت جلسات، وی حاضر به ارسال کامل آن به کمیسیون نشد.

مرور 2

24 اردیبهشت 1391 / محمد جهرمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات:

آقای رئیس‌جمهور که با عصبانیت مطالبی را بیان می‌کند، بیشتر ناشی از این است که نگران رو شدن دست بعضی از اطرافیانش در این فساد است. بنده به به عنوان وظیفه خود در مبارزه با این فساد، این موضوعات را در اختیار مراجع ذیصلاح قضایی و اطلاعاتی گذاشته‌ام. تاکنون «مه‌آفرید» را ندیده و هنوز هم چهره او را نمی‌شناسم، سخنان برادر مه آفرید خسروی مبنی بر تشکیل جلسه بین جهرمی و مه آفرید را تکذیب می‌کنم، من با ایشان دیدار نداشتم. دولت نمی‌خواهد متهم باشد و طبیعی است که اتهام بزند، اما ملاقات‌های خصوصی بسیاری با متهم اصلی پرونده تشکیل شده بود. اطلاعات خوبی به دست آمده و مشخص شده که آقای خاوری چقدر پول گرفته یا اینکه خواهرزاده آقای مشایی چه مقدار دریافت کرده است و در کیفرخواست نامش آورده شده است ... دو مدیرعامل بانک دولتی در این داستان رشوه گرفته‌اند و در کیفرخواست آمده است.

منبع: ایسنا