تبعات بازداشت بابک زنجانی ...
یک حقوقدان با تأکید بر اینکه موضوع پرونده بابک زنجانی مبهم است، گفت: با بازداشت بابک زنجانی ایران عملاً اموالی که در خارج کشور داشت را از دسترس خود خارج کرد و این بزرگترین ضربه شیوه رسیدگی به پرونده این شخص بود.

بابک زنجانی در دور زدن تحریم ها تنها نبود

نعمت احمدینعمت احمدی در خصوص روند رسیدگی به پرونده بابک زنجانی با اشاره به اینکه بنده از روز اول با بازداشت این شخص به این شیوه مخالف بودم و چندین جا هم مخالفتم را اعلام کردم، اظهار داشت: نه اینکه بابک زنجانی جرمی انجام داده یا نداده، بلکه این نیاز به کار قضایی دارد تا تخلفات وی مشخص شود. وی افزود: آنچه که مهم است، بابک زنجانی زمانی امین یک مجموعه بود چرا که اموالی را در اختیارش قرار دادند تا بفروشد و پول آن را به کشور بازگرداند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه گفته می شود بابک زنجانی اموال را فروخته و نمی خواهد پول آن را برگرداند، گفت: سوال اینجاست که آیا با این فرد باید این گونه برخورد شود و بازداشتش کرد و اموال را به امان خدا رها کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق گفته برخی از مقامات، اموال بابک زنجانی کافی نیست، تصریح کرد: زنجانی در نامه اخیر خود اشاره کرده نه اینکه اموالم تکافو می کند بلکه زیادتر از بدهی ام است.به گفته احمدی، کنترل، پیدا کردن و استفاده اموال داخل کشور بابک زنجانی بسیار ساده است و پیگیری آن از طریق سیستم بانکی، اداره ثبت و اسناد، بورس و... در داخل کشور قابل انجام است.

وی افزود: پیدا کردن برخی از اموال که به نام بابک زنجانی نیست اما مالکیت اصلی آن متعلق به وی است کمی مشکل اما غیرممکن نیست.این حقوقدان با تأکید بر اینکه موضوع پرونده بابک زنجانی مبهم است، تصریح کرد: اگر این همه اتهاماتی که متوجه زنجانی است واقعیت داشته و وی جعل و خیانت در امانت کرده است، چرا در ایران ماند و با این همه دارایی به خارج کشور فرار نکرد.

وی با بیان اینکه ما نباید از کنار پرونده بابک زنجانی به راحتی رد شویم، گفت: سؤال اینجاست مگر می شود یک فرد چهار وزیر کشور را قانع کند و آنها توصیه وی را گوش کنند و وزارت نفت، کشتی و نفت در اختیار زنجانی بگذارد. تمامی این کارها یک نفره شدنی نیست.

احمدی افزود: بنده با این شیوه دستگیری بابک زنجانی مخالف هستم چرا که تمام اموالی که در اختیار وی بود از دست رفت.

وی بیان داشت: اموالی که در داخل بود شاید قابل پیدا کردن بود اما اموال بابک زنجانی که در خارج کشور است با توجه به اینکه اقتدار سرزمینی نداریم و قوانین ما در خارج کشور حاکمیت ندارد، توانایی شناسایی اموال مربوط به او در خارج کشور غیر ممکن است.

این وکیل دادگستری گفت: با بازداشت بابک زنجانی عملاً اموالی که در خارج کشور داشت را از دسترس خود خارج کردیم و این بزرگترین ضربه شیوه رسیدگی به پرونده این شخص بود.

وی تصریح کرد: با این رویه بررسی، اکنون بابک زنجانی با گردن کلفتی اموال مختلف خود را به قانون نشان نمی دهد و دیگران سوء استفاده خود را از این موضوع می کنند.

احمدی با اشاره به اینکه این پرونده تنها بابک زنجانی را به عنوان یک پدیده بررسی می کند، گفت: باید دید هم تیمی ها و افراد حمایت کننده بابک زنجانی چه کسانی هستند و سؤال اینجاست چرا تاکنون مورد بازجویی قرار نگرفته اند؟

وی با طرح این سوال که آیا شیوه ای که نفت در اختیار بابک زنجانی قرار داده شد مشابهات دیگری هم در کشور داشته یا خیر، گفت: باید دید بابک زنجانی در اعمالی که به قصد دور زدن تحریم ها انجام داد تنها بوده است؟

این حقوقدان با تأکید بر اینکه به طور قطع بابک زنجانی در وزارت نفت، کشتیرانی، سیستم بانکی و... عقبه ای دارد، ادامه داد: باید دید آیا دور زدن تحریم ها به وسیله افراد حقیقی و حقوقی که متداول شد آیا فقط بابک زنجانی بوده یا بابک زنجانی های دیگری هم وجود دارند؟

وی با اشاره به اینکه در این رسیدگی پرونده ما قصد داریم تمام راه ها به بابک زنجانی ختم شود، بیان داشت: هیچ عقل ساده ای نمی پذیرد که یک نفر این قدر مهره مار داشته باشد که با خواندن دعایی رفته به نخ و پوست تمام مجموعه ها رخنه کند و در نهایت یک بابک زنجانی متهم بتواند دو میلیارد و 700 میلیون یورو را به جیب بزند.

نعمت احمدی با اشاره به اینکه بابک زنجانی از طریق دو اتفاق به مردم شناسانده شد، گفت: زمانی که احمدی نژاد در آن یکشنبه سیاه به مجلس آمد با نشان دادن فیلمی در مجلس از بابک زنجانی با عنوان(ب . ز) یادآور شد که این نخستین بار بود جامعه با این اسم آشنا شد. همچنین دومین بار که جامعه به طور علنی(ب . ز) را کشف کرد مربوط به زمان گودبرداری غیراصولی وی در شهرک غرب تهران در خیابان ایران زمین بود و این موجب ترک ساختمان های اطراف شد و بابک زنجانی آن جمله معروفش را گفت که "همه را می خرم" و زمانی که به زندان اوین رفت در قالب جوک و طنز عنوان شد که بابک زنجانی کل زندان اوین را هم می خرد.

منبع: انتخاب خبر