فروش ایران‌ خودرو، سایپا و زامیاد سقوط کرد
دو شركت عمده تولید خودروهای سواری یعنی ایران خودرو و سایپا و همچنین یكی از اصلی‌ترین شركت‌های تولید‌كننده خودروهای كار در ایران یعنی زامیاد، آخرین اطلاعات مربوط به تولید و فروش خود را در قالب اطلاعیه‌های رسمی، كه به امضای معاون مالی و اقتصادی هریك از این شركت‌ها رسیده...

سقوط فروش دو شركت عمده تولید خودروهای سواری

روزنامه جوان در گزارشی درباره صنعت خودرو نوشت: حجم كل تولید شركت‌های خودروسازی ایران‌خودرو، سایپا و زامیاد در پنج ماه ابتدایی سال جاری به ترتیب 233هزار، 133هزار و 10هزار دستگاه خودرو بوده است كه این شركت‌ها به ترتیب یاد شده تنها موفق به فروش 187هزار، 102هزار و 8هزار دستگاه خودرو شده‌اند، این در حالی است كه عمده فروش خودرو‌سازان و سفارش‌ها برای ماه‌های ابتدایی سال بوده است؛ یعنی زمانی كه كمپین نخریدن خودروی صفرداخلی شكل نگرفته بود.

اگرچه وزیرصنعت و مدیرعامل خودرو‌سازی سایپا به خاطر واكنش خود به كمپین نخریدن خودروی صفر از مردم عذر‌خواهی كردند و قول دادند كه كیفیت خودروهای تولیدی را بالا ببرند اما سخنان احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودرو‌سازان كه خود ماشین وارداتی سوار می‌شود و اعتقادی به خودروی ایرانی ندارد، نسبت به كمپین خودرو، خشم مرد‌م و افكار عمومی را در پی داشته است زیرا وی، در یادداشتی كه در هفته نامه صدا ارگان كارگزاران نوشته با تهدید مردم گفته است: موجودی انبار خودرو‌سازان طبیعی است و مردم به زودی از نخریدن خودرو پشیمان می‌شوند!

اینكه رابطه كارگزاران با گران‌شدن خودرو چیست بماند اما لحن و گفتار دبیر انجمن خودرو‌سازان در حالی بوی تهدید و لابی با نهادهای قیمت‌گذار برای افزایش مجدد قیمت خودرو‌های داخلی می‌دهد كه آخرین اطلاعات منتشر شده روی سامانه كدال (سامانه انتشار گزارش‌های مالی شركت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار)، نشان می‌دهد كه سه شركت خودرو‌ساز داخلی كه آمـــار تولیــد و فــــروش‌شان در پنج ماهه ابتدایی سال جاری را در قالب اطلاعیه‌های رسمی به بورس تهران اعلام كردند با افت فروش مواجه شده‌اند.

دو شركت عمده تولید خودروهای سواری یعنی ایران خودرو و سایپا و همچنین یكی از اصلی‌ترین شركت‌های تولید‌كننده خودروهای كار در ایران یعنی زامیاد، آخرین اطلاعات مربوط به تولید و فروش خود را در قالب اطلاعیه‌های رسمی، كه به امضای معاون مالی و اقتصادی هریك از این شركت‌ها رسیده، روی سامانه اطلاعات ناشران بورس، موسوم به كدال، قراردادند.

مقدار تولیدات ایران خودرو در پنج ماه ابتدایی سال جاری 233هزار دستگاه بوده درحالی‌كه طبق آمار ارائه شده به بورس مقدار فروش این شركت 187هزار دستگاه است، این در حالی است كه تولید سایپا نیز در مدت یاد شده 132هزارو 952دستگاه بوده كه از این مقدار 102هزار و117دستگاه تحویل خریداران شده است.

اطلاعات آماری ایران خودرو

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده روی سامانه كدال، ایران خودرو از ابتدای امسال تاكنون 233هزار دستگاه خودرو تولید كرده است كه از این تعداد 187هزار دستگاه را به مشتریان تحویل داده است.

اطلاعات آماری سایپا

همچنین مقدار تولید شركت سایپا از ابتدای سال تاكنون 132هزارو 952دستگاه بوده كه از این مقدار 102هزار و117دستگاه تحویل خریداران شده است.

اطلاعات آماری زامیاد

معاون مالی و اقتصادی شركت زامیاد نیز در اطلاعیه‌ای رسمی، حجم كل تولید این شركت را از ابتدای سال تاكنون 10هزار و307دستگاه عنوان كرده است كه از این مقدار تنها 7هزار و931دستگاه فروخته شده است.

در انبار ایران‌خودرو چند دستگاه خودرو خوابیده است؟

در این بین اگر‌چه خودرو‌سازان و دبیر انجمن خودرو‌سازان افت فروش خودرو را به طور كل منكر می‌شوند و كمپین نخریدن خودرو‌ی صفر داخلی را بی‌تأثیر در فروش خودرو می‌دانند اما تحلیل صورت‌های مالی و آمار تولید و فروش ایران‌خودرو نشان می‌دهد كه مقدار تولیدات ایران خودرو از ابتدای سال تا مرداد ماه 233هزار دستگاه بوده درحالی‌كه طبق آمار ارائه شده به بورس مقدار فروش این شركت 187هزار دستگاه است، یعنی ایران‌خودرو 46هزار دستگاه كمتر از خودروی تولیدی‌اش در سال جاری به فروش رسانده است.

گفتنی است تماس خبرنگار روزنامه جوان با نمایندگی‌های فروش ایران‌خودرو و سایپا به این امر منتج شده كه آمار فروش خودرو‌سازان به شدت كاهش یافته است به طوری كه تنها مصرف‌كنندگان ضروری اقدام به خرید خودرو از این نمایندگی‌ها می‌كنند. یكی از این نمایندگی‌ها به «جوان» گفت: فاصله قیمت خودرو در كارخانه و بازار به صفر رسیده است از همین رو فقط مصرف‌كنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو می‌كنند از همین رو آمار مراجعه‌كننده به نمایندگی جهت خرید خودرو به شدت افت داشته است.

نمایندگی دیگری گفت: كمپین نه به قیمت خودروهای تولید داخلی تازه شكل گرفته است و اثر آن در گزارش تولید و فروش شهریور خودرو‌سازان قابل رؤیت است.وی گفت: از دوستان در سایر نمایندگی‌ها كه آمار گرفته‌ام میزان فروش كاهش یافته است و حتماً در گزارش آتی خودرو‌سازان به بورس این امر مشاهده می‌شود.

منبع:روزنامه جوان