جدال این روزهای بیژن زنگنه و بابک زنجانی
نام بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت برای بابك زنجانی به كابوسی تبدیل شده است كه هفته‌ای یك‌بار به سراغ زنجانی می‌رود.

كابوس زنگنه برای شب‌ های بابک زنجانی

نام بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت برای بابك زنجانی به كابوسی تبدیل شده است كه هفته‌ای یك‌بار به سراغ زنجانی می‌رود. او از زمان روی كار آمدن خود پرونده بابك زنجانی را مطرح كرد و تا همین لحظه كه سه جلسه از دادگاه بزرگ‌ترین بدهكار نفتی برگزار شده است، به پیگیری آن می‌پردازد. زنگنه روز گذشته دوباره زبانش به انتقاد از زنجانی باز شد و گفت: «زنجانی مقداری پول در برخی رسانه‌ها خرج می‌كند تا برای خودش پوشش ایجاد كند و این رسانه‌ها مطالبی را مطرح می‌كنند كه گویا ما بدهكار شده‌ایم و بابك زنجانی طلبكار است!»

او درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌های بابك زنجانی نیز تاکید کرد: «پرداخت بدهی وی هیچ پیشرفتی نداشته و وی فقط حرف می‌زند.» وزیر نفت با بیان اینكه بابك زنجانی 10هزار میلیارد تومان به ملت بدهكار است، افزود: «او راهی جز پرداخت بدهی‌های خود ندارد.» زنگنه در ادامه از رسانه‌ها درخواست كرد كه برای گرفتن طلب‌های ملت ایران از این بدهكار نفتی همكاری كنند.
 
رسیدگی به پرونده بابك زنجانی از 11مهرماه شروع شد كه در جلسه دوم دادگاه رسیدگی به این پرونده قاضی صلواتی به نقل از وكلای خارجی متهم اعلام كرد كه زنجانی و وكلایش حاضرند كلیه بدهی‌های شركت ملی نفت ایران را از طریق ارائه ضمانتنامه بانكی، پرداخت كنند.

اما روز یكشنبه در این رابطه علی اكبر ماهرخ‌زاد، مدیر امور حقوقی شركت ملی نفت ایران در نامه‌ای به قاضی صلواتی اعلام كرد كه وكلای خارجی زنجانی تاكنون هیچ اقدامی نكرده‌اند. در این نامه خطاب به قاضی صلواتی نوشته شده است: «از محضر ریاست دادگاه تقاضا دارد مقرر فرمایند وكلای موصوف نسبت به ارائه ضمانتنامه اعلامی كه مورد تایید بانك مركزی ایران باشد یا پرداخت وجه نقد ضمن هماهنگی با بانك مذكور، اقدام لازم را به عمل آورند.» در این رابطه رسول كوهپایه‌زاده، وكیل بابك زنجانی به ارائه توضیحاتی پرداخته و گفت: وكلای خارج از كشور موكلم اعلام كردند كه آماده ارائه یك ضمانتنامه بانكی به میزان بدهی بابك زنجانی هستند، نكته‌ای كه باعث ایجاد سوءتفاهم برای وزارت نفت شد، زیرا تا زمانی كه دادگاه رقم دقیق و واقعی بدهی موكلم را اعلام نكند وكلا قادر به ارائه ضمانتنامه نیستند.

وی افزود: با اعلام مبلغ دقیق بدهی موكلم از طرف دادگاه وكلای خارج از كشور زنجانی تشریفات لازم جهت ضمانتنامه بانكی به میزان بدهی وی را انجام می‌دهند.

كوهپایه‌زاده بیان داشت: تا جایی كه اطلاع دارم دادگاه از دادستانی استعلام كرده كه اموال داخلی موكلم را ارزیابی و برآورد كند و زمانی كه مبلغ اعلام شد از كل بدهی كسر می‌شود و ضمانتنامه وجه باقی‌مانده به دادگاه ارائه می‌شود. وی افزود: نكته‌ قابل ذكر این است كه تا این لحظه بانك موكلم در تحریم قرار دارد و بحث‌هایی كه درباره برداشته شدن تحریم‌ها وجود دارد هنوز به تحقق نرسیده است و تا برداشته شدن تحریم‌ها بعد از تصویب برجام چندماه زمان لازم است و دادگاه و دستگاه‌ قضائی به‌طور جدی پیگیر وصول مطالبات است و با قیمتگذاری بر روی اموال داخلی بابك زنجانی و اعلام به وكلای خارجی در جهت وصول آن به سرعت در حال پیگیری هستند.

وكیل مدافع بابك زنجانی با ذكر این مطلب كه تمام امور حقوقی خارج از كشور موكلش از صلاحیت و اطلاع او خارج است بیان داشت: رسیدگی به امور داخلی موكلم بر عهده بنده است و امیدوارم در كوتاه‌ترین زمان ممكن بعد از انجام تشریفات داخلی و خارجی و برداشته شدن تحریم‌ها مطالبات وصول شود.

انگار زنجانی طلبكار است!

زنگنه از زمانی كه بر مصدر وزارت نفت نشست درباره زنجانی صحبت‌های فراوانی داشته است. زنجانی تیرماه سال جاری نامه‌ای به نمایندگان مجلس نوشت كه این نامه تنها چند روز است منتشر شده است.

وی در این نامه در نقد وزیر نفت نوشته است: «آقای زنگنه می‌توانست یك‌بار مرا ملاقات كند و مشكل را جویا شود و همین كاری را كه من در بازداشت انجام می‌دهم، در آزادی و بدون سروصدا هم می‌شد توافق كرد ولی به نظر من، یك وزیر باتجربه كه دنبال حاشیه می‌رود، دنبال حل مساله نبوده.

بر فرض مثال نخواستی دخالت كنی و كار را به قوه قضائیه داده‌ای؛ اینكه هر روز مصاحبه كنی زنجانی به هر ایرانی 110هزار تومان بدهكار است و كار قاضی و قضاوت را انجام می‌دهی، در صورتی كه هنوز ایشان نمی‌دانند حساب كتاب وزارتخانه‌اش با من چه هست. یك روز می‌گوید زنجانی 8/2میلیارد یورو بدهكار است، یك روز می‌گوید 5/2میلیارد بدهكار است و اصلا موضوع را نمی‌داند و اطلاعات او هم رسانه‌ای است، چگونه می‌تواند كمك كند.» البته تنها واكنش زنجانی به این نامه ختم نمی‌شود.

زنگنه 21مهرماه با اشاره به پرونده بابك زنجانی گفته بود: «متاسفانه حرام خواری زیاد شده است.» زنجانی كه در زندان به روزنامه‌ها دسترسی دارد پس از مشاهده این مطلب در ملاقات با خانواده خود گفت: در دادگاه با استناد به اسناد و مدارك مشخص خواهد شد چه كسی خدمت و چه كسی خیانت كرده است و مال حرام خورده است. با همه اینها وزیرنفت روز گذشته به خبرنگاران گفت كه با این نامه كاری ندارد.

زنگنه گفت: «با نامه كاری ندارم؛ باید 10هزار میلیارد تومان از پول مردم را كه خورده‌اند پس دهند.» وی ادامه داد: «رسانه‌ها باید از خشم مردم بترسند و كاری نكنند كه تخلفات بابك زنجانی پوشش داده شود. » وزیر نفت همچنین تصریح كرد: «گمان می‌كنم زنجانی در برخی رسانه‌ها پول خرج می‌كند و حرف‌هایی می‌زند كه این تصور ایجاد می‌شود كه ایشان طلبكار هستند و ما بدهكار؛ در حالی كه ایشان پول ملت را خورده‌اند و باید آن را پس بدهند.»

 درهای صنعت نفت به روی شركت های آمریكایی نیز باز است

وزیر نفت همچنین دیروز درباره زمان افتتاح فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی گفت: از رئیس‌جمهوری دعوت كرده‌ایم تا در نیمه دوم آبانماه در افتتاح این پروژه شركت كند. زنگنه در پاسخ به این سوال كه آیا اعضای اوپك آمادگی افزایش ظرفیت 500هزار بشكه‌ای تولید نفت ایران را بعد از لغو تحریم‌ها دارند، تصریح كرد: ما برای تولید نفتمان از هیچ كشوری اجازه نمی‌گیریم و نفتمان را وارد بازار می‌كنیم، بازار نیز این نفت را جذب می‌كند.

نخستین روزی كه تحریم‌های ایران لغو شود و بتوانیم نفتمان را در بازارهای جهانی بفروشیم، تولید نفت كشورمان 500هزار بشكه در روز افزایش می‌یابد. وی همچنین درباره مذاكره با شركت‌های خارجی برای توسعه صنعت نفت گفت: اولویت نخست ما برای مشاركت با شركت‌های خارجی میدان‌های مشترك، پتروشیمی و ان‌جی‌ال است.

زنگنه ادامه داد: اما اینكه شركت‌ها به كدام بخش از صنعت نفت علاقه دارند به آنها بستگی دارد؛ ضمن اینكه باید به این نكته هم اشاره كنم كه قراردادهای بالادستی پیچیدگی‌های خاصی دارد و مذاكره درباره آنها چندماه طول می‌كشد، اما خرید نفت سریع است و به محض لغو تحریم‌ها ایران می‌تواند تولید نفت خود را 500هزار بشكه افزایش دهد. وی در پاسخ به این سوال كه آیا شركت‌های آمریكایی برای حضور در صنعت نفت ایران اظهارعلاقه كرده‌اند، افزود: درهای صنعت نفت به روی شركت های آمریكایی نیز باز است و اگر آنها تمایل به همكاری با ایران داشته باشند هیچ مشكلی نیست، منتها آنها هنوز از سوی دولتشان چراغ سبزی برای حضور در ایران دریافت نكرده‌اند.

زنگنه با اشاره به اینكه دوران تحریم شرایط خاصی داشت كه تمام شده است، گفت: در دوران پساتحریم باید با شفافیت كامل به انجام معاملات به ویژه معاملات دولتی اقدام كرد. وزیر نفت با بیان اینكه ایران در یك مبارزه بی‌امان با فساد است، اظهار كرد: به شركت های خارجی توصیه می‌كنم از هرگونه برخورد و مذاكره با افراد فاسد بپرهیزند چون نه تنها به اعتبار خود خدشه وارد می‌كنند بلكه فرصت حضور در ایران را نیز از دست می‌دهند.

منبع: روزنامه آرمان