بابک زنجانی :عملا در سیستم بین‌المللی پولشویی میکردم
بابک زنجانی در دادگاه مدعی شد: عملا کار پولشویی در سیستم بین‌المللی انجام می‌دادیم پول‌هایی که با گونی برای بانک‌های صادرات و ملت به دبی می بردم در سیستم بین‌المللی پولشویی است.

بابک زنجانی: گونی، گونی پول به دبی بردم

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی حدود ساعت 8:15 همانند جلسات قبل با تدابیر امنیتی به دادگاه انقلاب آمد.

* ساعت 8:45 بابک زنجانی به همراه وکیل مدافع‌اش وارد جلسه دادگاه شد.

* دو خواهر بابک زنجانی وارد جلسه دادگاه شدند.

* جلسه رسیدگی ساعت 9 صبح با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

* قاضی صلواتی در ابتدای دادگاه با تذکر مواد 353، 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری، از متهم اصلی پرونده خواست که با حضور در جایگاه توضیحاتی را درباره حواله‌ها و سیستم I BAN2 I BAN ارائه دهد.

بابک زنجانی قبل از پاسخ به سئوال قاضی صلواتی در مورد ملک ایران زمین موضوع روز گذشته دادگاه، گفت: آقای قاضی به دلیل لباس تنم و اینکه متهم هستم دیروز حضور ذهن نداشتم و بعد از فکر کردن، یادم آمد که ملک ایران زمین را 8 هزار میلیارد تومان به نفت فروختم، آن ها این ملک را به من به این قیمت فروختند. می‌گویید SCT دبی وجود ندارد و همه من را به عدم صداقت متهم می‌کنند، در حالی که اگر SCT وجود نداشت در لیست تحریم قرار نمی‌گرفت.

قاضی صلواتی مجددا از متهم پرسید که از طریق سیستم IBAN 2 IBAN چه مقدار پول جابجا کردی؟ که بابک زنجانی گفت: 84 میلیارد یورو.

قاضی صلواتی گفت که چه مقدار آن مربوط به ایران بوده است که متهم پاسخ داد: دو میلیارد یورو، البته یادم نیست؛ اما فکر می‌کنم ۵۰۰ میلیون یورو مربوط به بانک ملت بود، ۱۰۰ میلیون یورو مسکن و ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون یورو تجارت بوده است.

قاضی صلواتی پرسید که SCT BANKERS دبی مجوز فعالیت در ایران را داشته است که بابک زنجانی پاسخ داد: کسی نمی تواند به من بگوید برای فعالیت SCT از بانک مرکزی مجوز بگیر.قاضی صلواتی در مورد این ادعا گفت که بانک مرکزی صراحتا اعلام کرده مجوزی وجود نداشته؛ زیرا این مقررات کشور است.

بابک زنجانی گفت: پول‌هایی که با گونی برای بانک‌های صادرات و ملت به دبی می بردم در سیستم بین‌المللی پولشویی است‎.

قاضی صلواتی پرسید که نحوه جابجایی حواله ها چگونه بود؟ اول پول می گرفتید حواله می زدید یا اول حواله می زدید بعد پول می گرفتید که بابک زنجانی گفت: ما کارت فروشی می کردیم و به برخی از مشتری ها که اعتبار داشتند اول کارت می دادیم و بعدا پول می گرفتیم و در مورد برخی هم به محض دادن کارت، پول می‌گرفتیم.

قاضی صلواتی از متهم پرسید که شما گفته‌اید به I BAN بین المللی وصل بوده اید اما آقای «س.م» این موضوع را تایید نمی کند که بابک زنجانی پاسخ داد: «س.م» یک برنامه نویس حرفه‌ای در داخل ایران است و اینکه IBAN چگونه کار می‌کند را این آقا نمی داند. او نمی داند این سیستم به کجا وصل می شود‎.

نجفی نماینده دادستان تهران، نامه رسمی شرکت SCT BANKERS دبی را در دادگاه قرائت کرد و گفت: در مجموع ۱۶ مشتری در فهرست مشتریان SCT بودند که 5 مشتری هیچ کارکردی نداشتند و مجموع کارکرد این مشتریان در SCT یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بوده است.

بابک زنجانی در توضیح سیستم I BAN گفت: آیبان شرکتی مربوط به بانک مالزی است. تمام مجموعه‌های بانکی یک مجموعه الکترونیکی و آی تی را برای تسهیل پرداخت‌ها و ارتباط با مشتری در نظر می‌گیرند. پس از راه‌اندازی سیستم آیبان دستگاه‌های نظارتی موضوع را چک کردند و سیستم‌های آن در بانک‌هایی مانند تجارت، ملت، مسکن، انصار، صنعت و معدن و صادرات نصب شد.

وی افزود: بانک‌ها برای اینکه بتوانند از طریق این سیستم حواله صادر کنند باید اعتبار خریداری می‌کردند و پس از آن دستور پرداخت صادر می‌کردند تا بتوانیم پرداخت‌ها را انجام دهیم؛ زیرا پول‌های خودشان به خاطر تحریم قابل انتقال به خارج از کشور نبود. بر همین اساس قرار شد در مقابل فروش کارت‌ها به بانک‌ها دستور پرداخت را در سیستم آیبان بگذارند و این سیستم از طریق بانک مالزی اقدام به انجام دستور پرداخت می‌کرد. 3400 یا 3500 حواله از طریق سیستم آیبان برای بانک‌ها انجام شد و هیچ‌کس بابت این سیستم شکایتی نکرد و در این خصوص نه بدهی و نه طلبی داریم.

این متهم ادامه داد: بانک پول‌ها را به شرکت اس.سی.تی می‌داد و دستور پرداخت را طبق کارت‌هایی که دریافت کرده بودند، صادر می‌کرد و همه از این سیستم راضی بودند.

وی در پاسخ به این سئوال قاضی که آیا شما به شرکت آیبان بین‌المللی وصل بودید یا خیر گفت: سیستم آیبان یکی از آپشن‌های سیستم سوئیفت است، اما سیستم آیبانی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم، متفاوت از آیبان سوئیفت است؛ زیرا شرکت IBAN 2 IBAN مجموعه الکترونیکی بانک مالزی بود.

وی در در پاسخ به سئوال دیگر قاضی صلواتی مبنی بر اینکه شما به سیستم آیبان بین‌المللی وصل نبودید گفت: وصل بودیم، اگر وصل نبودیم نمی‌توانستیم حواله‌ها را ارسال کنیم.

بابک زنجانی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد کارت بین بانک‌ها توزیع کردید؟ گفت: نزدیک به 2 میلیارد کارت توزیع کردیم و پول‌هایی که به ما می‌دادند، پول‌های غیرقابل انتقال بود که این پول‌ها را در ایران مصرف می کردم و در عوض از طریق بانک مالزی برای مشتریان‌شان حواله ارزی می‌فرستادم.

زنجانی در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه شما در اصل کار صرافی را انجام می‌دادید گفت: نه، اینطور نیست؛ این کار صرافی محسوب نمی‌شود، بلکه از سوی بانک‌ها به حساب شرکت اس سی تی پول واریز می‌شد و من در خارج از کشور پرداخت‌ها را انجام می‌دادم.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا شما مجوز بانک مرکزی را داشتید یا خیر گفت: نیازی به مجوز نیست؛ زیرا مثل این می‌ماند که شما عابربانک یکی از بانک‌های داخلی را داشته باشید و بخواهید در خارج از کشور استفاده کنید و آنها از شما مجوز بانک مرکزی بخواهند.

قاضی صلواتی در پاسخ به این ادعای بابک زنجانی گفت: مجوز بانک مرکزی نیاز است و کارشناسان بانک مرکزی در این خصوص توضیحات لازم را می‌دهند.

این متهم در ادامه در پاسخ به سئوال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه آیا شما در خارج از کشور ارز تحویل می‌دادید گفت: من در ایران یورو غیر قابل انتقال می‌گرفتم و در خارج از کشور به مشتریان بانک‌ها یورو تحویل می‌دادم.

رییس شعبه 15دادگاه انقلاب خطاب به بابک زنجانی گفت: اگر خلاف بگویید، نماینده‌های بانک‌های ملت، مسکن و ... در دادگاه حضور دارند و توضیح می‌دهند.

بابک زنجانی در پاسخ به این سئوال که در مجموع چقدر حواله ارزی جابجا کردید گفت: کل پرداختی‌های ما 84 میلیارد یورو بود که از این مبلغ 2 میلیارد یورو مربوط به ایران است.

قاضی صلواتی خطاب به بابک زنجانی گفت: شما در حالی این کار را انجام می‌دادید که شرکت اس سی تی مجوز نداشته است که زنجانی پاسخ داد اصلا نیازی به مجوز نیست و ما می‌توانستیم این کار را انجام دهیم.

رئیس دادگاه در واکنش به این ادعا گفت: این نظر شماست. مقررات کشور برای همه لازم‌الاجراست.

بابک زنجانی مدعی شد: در آن زمان کشور در تحریم به سر می‌برد و اگر نیازی به مجوز بود بانک مرکزی پول‌ها را در گونی به من تحویل نمی‌داد تا آنها را در بانک‌های ملی و صادرات دوبی تحویل دهم. اگر این کار انجام نمی‌شد چطور گوشت، مرغ و غلات مورد نیاز کشور خریداری می‌شد؟ عملا کار پولشویی در سیستم بین‌المللی انجام می‌دادیم و به نوعی بانک مرکزی این کار را با مصوبه‌ای که برای بانک مالزی صادر کرده بود تایید کرد چرا که 3 وزیر وقت و رئیس وقت بانک مرکزی مصوبه‌ای را امضا کردند تا طبق آن منابع نفت برای پرداخت به پیمانکاران به حساب بانک مالزی واریز شود.

وی در زمینه نحوه جابجایی حواله‌های ارزی گفت: بانک‌ها از بانک مرکزی یوان، وون، یورو و لیر دریافت کرده بودند و می‌خواستند این پول‌ها را به جاهای مختلف حواله کنند، اما چون پول‌های‌شان قابل انتقال نبود با ما قراردادی را تحت عنوان آیبان امضا کردند تا من حواله‌ها را برای آقایان انجام دهم و طبق این قرارداد از بیش از 800 بانک اروپایی و حتی بانکی در واشنگتن پول دریافت کردم.

بابک زنجانی افزود: پول‌هایی که بانک‌ها به شرکت اس سی تی می‌دادند در داخل کشور هزینه می‌کردم و در مقابل در خارج از کشور به مشتریان بانک‌ها ارز ارسال می‌کردم. من در خارج از کشور پول‌هایی داشتم که می‌خواستم برای سرمایه‌گذاری به ایران بیاورم اما وقتی قرار شد برای بانک‌ها حواله ارزی ارسال کنم تصمیم گرفتم پول‌های غیر قابل انتقال آنها را در ایران هزینه کنم و در مقابل از منابعی که در خارج از کشور دارم حواله‌های بانک‌ها را انجام دهم.

قاضی صلواتی خطاب به زنجانی گفت: شما در حالی مدعی ارتباط با سیستم آیبان بین‌المللی هستید که آقای «س.م» برنامه‌نویس سیستم آیبان تو آیبان برخلاف اظهارات شما صحبت کرده است.

زنجانی در پاسخ به این موضوع گفت: متاسفانه حرف که می‌زنم می‌گویید می‌خواهم افراد را کوچک کنم اما باید توجه کنید که آقای «س.م» یک برنامه‌نویس حرفه‌ای در ایران است. به وی گفتیم برنامه‌ای بنویسد اما اینکه سیستم آیبان به کجا ارتباط دارد و پول‌ها کجا می‌رود، به این فرد ارتباطی نداشت. او یک برنامه نویس بود و از ما 30 تا 100 میلیون تومان دریافت کرد و برنامه‌ای را نوشت.

دفاعیات بابک زنجانی ادامه دارد.

پیش از این 12 جلسه برای رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده که در جلسات اول تا سوم کیفرخواست متهمان ردیف اول، دوم و سوم این پرونده قرائت شد.

در جلسات چهارم تا هفتم بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی به دفاعیات خود پرداخت. در جلسه هشتم دادگاه، وکیل مدافع شرکت HK به قرائت شکایت موکل خود پرداخت. در جلسه نهم نیز وکیل مدافع بانک مسکن شکایت این بانک را مطرح کرد. در جلسات بعدی نیز بابک زنجانی ادامه دفاعیات خود را ارائه کرد.

 

منبع: مهر