دولتی که هزینه های مسکن مهر را پرداخت کرد
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات فراروی دولت در تکمیل مسکن مهر گفت: دولت تدبیر و امید برای تکمیل طرح های مسکن مهر هزینه ای به مراتب بیشتر از دولت قبل صرف کرد.

هزینه های که برای مسکن مهر شد اما ...

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات فراروی دولت در تکمیل مسکن مهر گفت: دولت تدبیر و امید برای تکمیل طرح های مسکن مهر هزینه ای به مراتب بیشتر از دولت قبل صرف کرد. پیروز حناچی روز سه شنبه در آیین معارفه مدیرکل راه و شهرسازی فارس در شیراز افزود: اگر مسکن مهر در دولت قبل 30 تا 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، امروز درصد پیشرفت طرح های مسکن مهر در کشور به 90 و حتی 100درصد رسیده که موید این است که بیشترین هزینه و کار در دولت تدبیر و امید انجام شد.

وی بیان داشت: مسکن مهر یک فرصت بود زیرا دولت از طریق آن قصد داشت که مسکن نیازمندان تامین شود اما این تمام ماجرا نبود.

حناچی گفت: در این قضیه به شکل کاملا تک بُعدی عمل شد و وقتی چنین موضوع های مهمی تک بُعدی دیده شود و تنها به یک جنبه آن توجه کنیم در ادامه راه با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد: از طرفی بحث مسکن اجتماعی نیز در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح است و در این طرح تلاش می شود که تمام ایرادهای مسکن مهر از جمله مکان یابی از بین برود.

** میراث جهانی، موتور مولد تولید ثروت است

حناچی، در بخش دیگری از مطالب خود گفت: یادمان های تاریخی که ثبت جهانی شده اند و در حقیقت میراث جهانی محسوب می شوند، موتور مولد تولید ثروت هستند. معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، اضافه کرد: اهمیت میراث جهانی به حدی است که حفظ آنها به دغدغه تمام مردم جهان تبدیل شده و اهمیت آنها جهانی است و اگر خدشه ای به آنها وارد شود، همه دنیا واکنش نشان می دهند.

حناچی ادامه داد: هر گردشگر و توریستی هم که قصد بازدید از یادمان ها داشته باشد به راحتی می تواند به اطلاعات کامل آن آثار دست یابد و اثر مورد نظر خود را برای دیدن انتخاب کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اما اینکه از این یادمان ها به چه شیوه ای بهره گیریم به توان ما باز می گردد و اینکه چگونه بتوانیم از این آثار برای مردم منطقه ای که آن آثار در محل سکونت آنها واقع شده، منافع اقتصادی ایجاد کنیم.

وی، بیان داشت: اهمیت فرهنگی و میراثی این آثار به جای خود اما باید بتوانیم از ظرفیت آنها برای تولید ثروت استفاده کنیم.

وی گفت: اگر بنا باشد که فقط به دنبال حفظ آثار و ارزش های تاریخی و فرهنگی برویم در حقیقت در مسیر تخریب آنها حرکت کرده ایم در صورتی که باید بتوانیم در کنار حفظ آنها از این آثار تولید ثروت کنیم.

حناچی افزود: مردمی که در محدوده این آثار زندگی می کنند باید به دلیل وجود این آثار و ثبت جهانی آن منتفع شوند و اگر چنین شود حتی اگر بنا باشد کوچک ترین خدشه ای به این آثار وارد شود اولین کسانی که واکنش نشان می دهند مردم ساکن در این مناطق هستند.

وی بیان کرد: در بافت تاریخی شیراز نیز چنین قابلیت هایی وجود دارد و اگر فقر در این بافت نهادینه شده علتش این است که ما اعمال سیاست نکرده ایم.

حناچی اضافه کرد: ما باید کاری کنیم که در بافت های تاریخی، تمام هدایت کمک های دولت و بخش خصوصی به سمت این بافت برود.

وی افزود: از سوی دیگر وقتی توسعه بی رویه شهرها را به عنوان یک سیاست دهه های قبل تعریف کردیم به طور طبیعی مراکز تاریخی شهرها به سمت زوال می روند.

حناچی اظهار داشت: باید در کنار حفظ ارزش های فرهنگی و تاریخی، سرمایه ها را به داخل شهرها هدایت کنیم. در این آیین، فیروز تکاور به عنوان مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس معرفی و از خدمات خداداد مقبلی مدیر کل پیشین تقدیر شد.



منبع: ایرنا