جعبه سیاه پرونده زنجانی، باز خواهد شد
پول‌شویی و مشارکت در عواید حاصل از جرم به مبلغ یک‌میلیاردو ۲۰۰ میلیون یورو و پول‌شویی و مشارکت در عواید حاصل از کلاهبرداری شرکت نیکو به مبلغ ۷۶۷‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار یورو از اتهامات بوده است.

لحظه شماری برای باز شدن جعبه سیاه بابک زنجانی

 

قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، از امروز رسیدگی دوباره به پرونده متهمان ردیف دوم و سوم  پرونده «بابک زنجانی» را که بزرگ‌ترین پرونده فساد نفتی نام گرفته، آغاز می‌کند. این شعبه که به‌عنوان شعبه هم‌عرض انتخاب شده است، قرار است به پرونده «مهدی شمس» و«حمید فلاح‌هروی» رسیدگی کند.
 
١٣ آذر سال گذشته بود که حکم اعدام بابک زنجانی، متهم ردیف اول این پرونده، به جرم افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشکیل و مدیریت سازمان‌یافته از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد؛ اما حکم اعدام متهم ردیف دوم و سوم نقض شد و به شعبه هم‌عرض ارجاع داده شد تا دوباره به پرونده این دو متهم رسیدگی شود؛ اما این دو فرد چه کسانی هستند؛ «مهدی شمس»، متهم ردیف دوم، در جریان این پرونده فساد نفتی خود را دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه لندن معرفی کرد که دارای تابعیت مضاعف ایرانی- انگلیسی و ساکن انگلیس بوده است. اتهامات او بنا بر قرائت کیفرخواست، افساد فی‌الارض در جهت اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری ١,٢ میلیارد یورویی است.
 
پول‌شویی و مشارکت در عواید حاصل از جرم به مبلغ یک‌میلیاردو ۲۰۰ میلیون یورو و پول‌شویی و مشارکت در عواید حاصل از کلاهبرداری شرکت نیکو به مبلغ ۷۶۷‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار یورو از اتهامات بوده است.
 
«حمید فلاح‌هروی»، متهم ردیف سوم این پرونده، نیز خود را بازنشسته، دارای مدرک دکترای صنایع با تابعیت ایران و بدون سابقه کیفری و ساکن تهران معرفی کرد. بر‌اساس کیفرخواست، اتهامات او افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال با علم به ضربه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت عامدانه، مشارکت در ارتکاب جرائم مرتبط با جعل، مشارکت در کلاهبرداری یک‌میلیارد‌و ٢٠٠ میلیون یورویی از شرکت Hk با استفاده از جعل، مشارکت در کلاهبرداری از تأمین اجتماعی و همچنین مشارکت در پول‌شویی عنوان شده است.
 
٦ ماه پرماجرا
 
کمتر از یک سال از نقض حکم این دو متهم می‌گذرد؛ اما اتفاقاتی در این مدت افتاده است که می‌تواند در سرنوشت پرونده بابک زنجانی تأثیرگذار باشد. از مهم‌ترین این اتفاقات، دستگیری فردی است که دادستان تهران از او به‌عنوان «جعبه سیاه» این پرونده نام برده است. حدود ٤٠ روز بعد از حکم دیوان عالی کشور، اداره کل امور بین‌الملل قوه قضائیه اعلام کرد فردی به نام مخفف «ع.ز» از همدستان بابک زنجانی از طریق پلیس بین‌الملل ناجا و با همکاری سایر نهادها به کشور مسترد و به مقامات قضائی تحویل داده شده است. این متهم که نام اصلی او «علیرضا زیبا‌حالت‌منفرد» است، فردی است که شواهد و صحبت‌های مطرح‌شده در دادگاه‌های بابک زنجانی و این دو متهم نشان می‌دهد نقش زیادی در کارها و امورات نفتی آنها داشته است.
 
یک بار مهدی شمس، متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی، در نوزدهمین جلسه دادگاه گفت که امور نفتی بابک زنجانی در اختیار فردی به نام «ع. ز. م» قرار داشته است که همه کارهای نفتی از‌جمله محموله، تخلیه کشتی‌ها و اجاره مخازن نفت را انجام می‌داده و با توجه به اختیارات وسیع او، کسی حق دخالت نداشته است. «مهدی شمس‌»، در این جلسه گفته بود که یک ‌بار هم با «ع. ز. م» درگیر شده و در پاییز سال ٩١ در نامه‌ای به بابک زنجانی استعفا داده است؛ اما از او خواستند زنجانی را تنها نگذارد.
 
«حمید فلاح‌هروی»، متهم ردیف سوم این پرونده، نیز در بیست‌وچهارمین جلسه دادگاه در دفاعیات خود گفته بود که واسطه خرید بانک fiib در مالزی آقای «م» بوده است. همچنین در سند بانک «ارزش» در تاجیکستان که متعلق به بابک زنجانی بوده، از علیرضا زیبا‌حالت‌منفرد به‌عنوان صاحب‌ امضای مجاز در تمام مراحل قانونی و حقوقی به نیابت از بانک نام برده شده است یا در بیستمین جلسه دادگاه هم وقتی قاضی صلواتی از پشت پرده هزینه‌کرد ۵۰۱‌ میلیون دلار پول نقد دریافتی از شرکت «فال» سخن گفت، از «ع.ز.م» در راستای ۵۰‌ میلیون دلار هزینه انبارداری برای او نام برد.
 
نقش جعبه سیاه در سرنوشت پرونده
 
دوم خرداد بود که رئیس کل دادگستری استان تهران از اعترافات «ع.ز» خبر داد و اعلام کرد که اطلاعات این فرد در سرنوشت دیگر همدستان بابک زنجانی تأثیرگذار است. غلامحسین اسماعیلی گفته بود: «در تحقیقات تکمیلی از این فرد اطلاعات خوب و مفیدی دریافت شد که در سرنوشت و تصمیم قضائی تأثیرگذار است و مرجع قضائی برای دیگر همدستان بابک زنجانی هم تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد».
 
همچنین گفته بود: «در این پرونده بخشی از دادنامه از سوی دیوان‌ عالی کشور نقض شده است که به اعتبار ارجاع به شعبه هم‌عرض در شعبه رسیدگی می‌شود. این موضوع باعث شد که فرایند رسیدگی به این پرونده بعد از ارجاع به شعبه هم‌عرض طولانی شود و مبتنی‌بر اطلاعات جدید و تحقیقات تکمیلی تصمیم خوبی را اتخاذ خواهیم کرد».
 
دی‌ماه سال پیش، دادستان تهران ابراز امیدواری کرده بود که با تحقیق از این متهم، سرنخ‌های لازم برای کشف وجوه حاصل از فروش محموله‌های نفتی به بابک زنجانی به دست آید. جعفری‌دولت‌آبادی درباره «ع.ز» گفته بود: «این متهم که در سال ١٣٨٩ با زنجانی آشنا شده، به ‌لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشته، موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک fiib را برای اقدامات مجرمانه زنجانی اخذ کند. بابک زنجانی همچنین با خرید بانک کنت در تاجیکستان، با توجیه فراهم‌شدن زمینه پرداخت دستمزد پیمانکاران شرکت ملی نفت در خارج از کشور، موفق می‌شود دو بانک مذکور را به مبلغ ١٦٠ میلیون یورو به بانک ملت واگذار کند».
او همچنین با اعلام اینکه پس از دستگیری زنجانی، «ع.ز» از ورود به کشور امتناع کرد، در ادامه گفته بود: «تحقیقات نشان می‌دهد این فرد در خریدوفروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقش داشته و پس از تأسیس بانک fiib درواقع پروژه بابک زنجانی تکمیل شد؛ چراکه این پروژه یک بانک کم داشت که با کمک «ع.ز.م» خریداری شد تا در بستر آن، بابک زنجانی اقدامات مجرمانه‌اش را انجام دهد. او همچنین محموله‌های نفتی دریافتی از سوی بابک زنجانی از وزارت نفت را از طریق یک شخص هندی‌تبار، به شرکت‌هایی از جمله العقیلی در امارات می‌فروخته است».
 
همین صحبت‌های دادستان، وکیل بابک زنجانی را برانگیخت تا «درخواست اعاده دادرسی» موکلش را به دیوان‌عالی کشور ارسال کند. درهمین‌باره رسول کوهپایه‌زاده به ایسنا گفته بود: «مطابق بند «ج» ماده ٤٧٤ قانون آیین دادرسی کیفری، پس از صدور حکم قطعی، اگر واقعه جدیدی حادث یا ظاهر یا ادله جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بی‌گناهی محکوم‌علیه شود یا بی‌تقصیری او را ثابت کند، اعاده دادرسی پذیرفته می‌شود و ما هم در این زمینه اسناد و مدارک و دلایل خود را ارائه دادیم و به طور مشخص به صحبت‌های دادستان تهران که گفته است دستگیری و استرداد «ع.ز.ح.م» جعبه سیاه پرونده است، اشاره کردیم. جعبه ‌سیاه یعنی حقایق ناب و تأثیرگذار که تا حالا به آن دسترسی وجود نداشته است؛ بنابراین این را اقتضا می‌کند که پرونده موکلم درباره اجرای مجازات سالب حیات تا بررسی دقیق و انجام تحقیقات کامل و صدور رأی قطعی درباره «ع.ز.ح.م» از دایره اجرا فاصله بگیرد».
 
حالا باید دید با توجه به اعترافات «ع.ز» و شروع دوباره دادگاه متهمان ردیف دوم و سوم و همچنین  حرف‌های وکیل بابک زنجانی که ادعا کرده پیش‌نویس قرارداد شرکای خارجی زنجانی با نمایندگان شرکت نفت بسته شده که شرکای خارج از کشور او عینا مبلغ بدهی مندرج در دادنامه قطعی را که به‌عنوان رد مال باید پرداخت شود پرداخت کنند، سرنوشت بابک زنجانی و بدهی‌های او به دولت به کجا خواهد رسید؛ پول‌های بربادرفته‌ای که به قول بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت حسن روحانی، ساعتی یک‌میلیون و ٨٠هزار تومان پول مملکت را بالا کشیده، اما زنجانی هفته‌ای یک‌بار هم از ما شکایت می‌کند که چرا به من اتهام دزدی زدید. آیا جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی، امروز باز خواهد شد؟

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir