در جلسه دوم محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی چه گذشت
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

 جلسه دوم دادگاه پرونده فساد نفتی

در نخستین جلسه دادگاه این دو متهم نفتی، کیفرخواست مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده قرائت شد و در ادامه متهم در جایگاه قرار گرفت و به ارائه بخشی از دفاعیات خود پرداخت.

در جلسه نخست که روز گذشته (شنبه) 17 تیر ماه برگزار شد، علاوه بر دو متهم، وکلای مدافع آن‌ها نیز حضور داشتند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به‌ ریاست قاضی صلواتی، بابک زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی، مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم را مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد که این حکم در ارتباط با بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تأیید و در ارتباط با دو متهم دیگر نقض شد. پرونده حمید فلاح هروی و مهدی شمس برای رسیدگی مجدد به شعبه  هم عرض - شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه - ارجاع شده است.

جلسه دوم رسیدگی به اتهامات، متهمان ردیف دوم و سوم پرونده موسوم به فساد نفتی که حدود 9:30 صبح آغاز شده بود، حدود ساعت 12 پایان یافت. در این جلسه همانند جلسه نخست دادگاه، مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده به دفاع از خود پرداخت. حدود ساعت 12 ، قاضی مقیسه ختم جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی رسیدگی، 25 تیر ماه برگزار می‌شود.


متهم: تحت فشار بودم/قاضی: علیه نظام سخن نگویید، دادگاه را قانع کنید

قاضی مقیسه:  اتهامات مهدی شمس که نماینده دادستان قرائت کرد فساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی با علم به موثر بودن ضربه زدن اقدامات به نظام جمهوری اسلامی ایران، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل گروهی که آقای زنجانی از سران آن است و محکومیتش قطعی شده است.
در خصوص اتهام اخلال در نظام اقتصادی و اینکه چگونه یک ارزفروش را در شبکه خود قرار دادید و با معرفی به مسئولان شرکت نفت، مبلغ کلانی در اختیارش گذاشته شد و هنوز نفت فروخته شده، پولش پیدا نشده توضیح دهید.

تنها کسی که ذهنیت غلطی نسبت به شما و ذهنیت نادرستی از پرونده ندارد، من هستم. من از این پرونده شناخت کامل دارم. علیه نظام سخن نگویید و پشت تریبون نگویید که تحت فشار بودید. در بهترین حالت از شما پذیرایی می‌شود. می‌توانید دادگاه را قانع کنید که اینگونه نیست. من حرفی ندارم، نه با نماینده دادستان اخوت دارم نه موضوع دیگری. دفاع قانونی کنید، مدرک بدهید که این کارها را انجام نداده‌اید.

مهدی شمس، متهم:
از دادستان محترم تشکر می‌کنم که امکاناتی مانند تلفن را در اختیارم گذاشتند تا رد مال را پیگیری کنم، این کار را انجام دادم و نتایج خوبی به دست آوردم که آن را اعلام می‌کنم. اگر بازداشت هم نمی‌شدم این کار سه سال پیش به ثمر می‌رسید.

مطرح کردید که سه سال پیش گفته بودم اگر رها شوم پول را از "فال" پس می‌گیرم و قول دادید با دادستان صحبت کنید، ولی من دو سال حبس انفرادی بودم، چگونه باید این کار را انجام می‌دادم. در جلسه پیش هم سعی کردم با مستندات سخن بگویم و قصد جسارت نداشته‌ام. از من خواستند که به ایران بازگردم و کمک کنم.

من دو سال قبل سه بار به درجه خودکشی رسیدم. کجای قانون می‌گوید فردی دو سال و نیم در انفرادی باشد؟ کجای قانون می‌گوید وکیل نداشته باشم؟ بازپرس پرونده می‌گفت شما نباید وکیل در دسترس داشته باشید.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir