این کشور اصلی ترین شریک تجاری ایران است
آمارهای ترانزیتی شش ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که صادرات در طول این مدت دو درصد و واردات ۱۲ درصد افزایش یافته‌اند.

ترکیه، اصلی‌ترین شریک تجاری ایران

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در طول شش ماهه ابتدایی سال ۹۶ در مجموع یک میلیون و هشت هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی ایران وارد شده که این رقم رشدی ۱۲ درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

طبق برآوردهای صورت گرفته مرز بازرگان با ثبت آمار ۶۴ درصدی بیشترین نقش را در واردات کالا به ایران داشته و پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه به ترتیب با آمار ۱۱ و ۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین آمار صادرات کالا نیز نشان می‌دهد در شش ماهه ابتدای سال جاری سه میلیون و ۱۷۱ هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۱۲ درصدی نشان می‌دهد. در این حوزه نیز مرز بازرگان با ثبت رقم ۲۵ درصد رتبه نخست را به دست آورده و پس از آن مرزهای میلک با ۲۰ درصد و دوقارون با ۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

به این ترتیب در آمار صادرات و واردات کالا مرز بازرگان به عنوان اصلی‌ترین محل تردد میان ایران و ترکیه اصلی‌ترین نقش را داشته که این موضوع نشان دهنده جایگاه نخست ترکیه در تجارت خارجی زمینی با ایران است.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که سهم کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا ۶۹ و در واردات کالا ۴۴ درصد از کل جابجایی‌ها بوده است.

همچنین در این مدت ۲۴۰ هزار نفر مسافر به وسیله ۳۱ هزار دستگاه وسیله نقلیه وارد ایران شده‌اند که از این درصد ۵۹ درصد مربوط به خودروهای سواری می‌شود. 

همچنین تعداد ۲۷۳ هزار نفر نیز در این مدت از مرزهای ایران خارج شده‌اند که باز هم سهم خودروهای سواری ۵۱ درصد از کل آمارهای خروجی بوده است.

مرزهایی که در حوزه مسافر بیشترین سهم را داشته‌اند در حوزه خروجی مرز دوقارون با ۳۱ درصد و رازی با ۱۶ درصد و در مرز خروجی نیز دوقارون با ۲۷ و بازرگان با ۱۵ درصد قرار گرفته‌اند.

از مجموع مسافران وارد شده به ایران ۹۴ هزار نفر مسافر خارجی و ۱۴۶ هزار نفر مسافر ایرانی و از مسافران خارج شده از کشور نیز ۷۰ هزار نفر مسافر خارجی و ۲۰۳ هزار نفر مسافر ایرانی بوده‌اند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir