شباهت زیاد نجفی و قالیباف!!!
شهردار جدید تهران که به‌شدت دچار کمبود مدیران کارا و در سن معقول مدیریتی است، ترجیح داده هنوز هم از مدیران بازنشسته استفاده کند

ادامه سریال پست‌گرفتن بازنشستگان در شهرداری


سریال پست‌گرفتن بازنشستگان در شهرداری همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بر اساس قانون چنین اقدامی غیرقانونی و ممنوع است، با این حال اگرچه قوانین برای قالیباف و نجفی یکی است اما هر دو آنها نشان داده‌اند در بی‌تفاوتی نسبت به این بخش از قانون شبیه هم عمل می‌کنند. چه آن روز که شهردار سابق ٦٠٠ نیروی بازنشسته را از نهادهای نظامی به شهرداری آورد و چه حالا که شهردار جدید پشت سر هم به بازنشستگان مسئولیت و سمت می‌دهد.

محمدباقر قالیباف که در ١٢ سال شهردار تهران بودن تعداد زیادی از مدیران بازنشسته از جمله نظامیان همراه خود را از نیروی انتظامی دوباره به کار گرفت، تنها مدیری نبود که در به‌کارگیری نیروهای پابه‌سن‌گذاشته پیش‌قدم بود و قبل از او و بیرون از شهرداری و در دولت هم این روند کمافی‌السابق ادامه دارد. در این مورد به‌خصوص اما قالیباف مدیری پیشروتر هم بود چراکه نه به اندازه شهردار جدید تهران قول و شعار برای جوان‌گرایی داده بود و نه این‌قدر از او انتظار می‌رفت. قالیباف ١٢ سال قبل به عنوان اصولگرایی پیشرو و نوگرا فکرهایی برای تبدیل جوانان به مدیرانی در قالب سازمانی مطلوب خودش داشت و این‌گونه بود که از همان سال اول کارش در بهشت تا همین انتخابات ٩٦ مدیران جوان زیادی را در سطح مدیران محلی و منطقه‌ای و معاونت و مشاورت خود پرورش داد که حالا برای خودشان مدیرانی قابل شده‌‌اند. مدیرانی آن‌قدر قابل که شهردار جدید تهران که به‌شدت دچار کمبود مدیران کارا و در سن معقول مدیریتی است، ترجیح داده هنوز هم از همان مدیران استفاده کند. این همان اقدام مهمی بوده که اصلاح‌طلبان در دو دهه قبل و زمانی که قدرت را در دست داشتند، انجام ندادند. عادت حذف از درون اصلاح‌طلبان، عدم توجه به نیروهای داخلی و جوان و تمایل به پدرخواندگی‌کردن در اصلاح‌طلبان نه‌تنها اصلاح نشده كه کماکان هم ادامه دارد و حتی نمونه‌هایی از تسری آن به نسل‌های جدید و ژن‌های خوب به مدیریت رسیده هم دیده می‌شود.

شورای شهر تهران درباره مسئله به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مدیریتی همانند بسیاری از موضوعات در این سال‌ها در حد تذکر پیش رفته است و به نظر می‌رسد با توجه به دامنه اختیارات بالای شهردار تهران کاری بیشتر از تذکر هم از دستشان برنمی‌آید. در دوره چهارم احمد حکیمی‌پور، به قالیباف درباره ٦٠٠ بازنشسته‌ای که از ارگان‌های نظامی و انتظامی به شهرداری دوباره به‌کارگیری شده بودند، تذکر داد. او بهمن ٩٢ به نقل از قالیباف گفت: «شهردار تهران قول داده بود» این نیرو‌ها (بازنشستگان به کار گرفته‌شده) تا پایان مهرماه از شهرداری تهران بروند «اما تاکنون اقدامی نکرده است». او به حضور ۶۰۰ نفر از بازنشستگان نهادهای نظامی و انتظامی در بخش‌های مدیریتی شهرداری تهران اشاره کرده و گفته بود: «اینجا بلدیه است نه نظمیه».

بسیاری از اعضای شورای شهر تهران همانند همین دوره پنجم با استناد به اینکه انتصابات شهردار تهران حوزه اختیارات شهردار است، درباره این موضوع اظهارنظری نکردند و هنوز هم نظری درباره آن ندارند اما در این میان برخی هم اعتراض به انتصاب مدیران مسن و بازنشسته را به پشتوانه رأیی که از مردم گرفته‌‌اند و خواسته‌هایی که تاکنون پیگیری می‌شود، ادامه می‌دهند. موضوع اعتراض به انتصابات محمدعلی نجفی از همان اولین انتصابات شروع شد. موضوعیت اعتراض‌ها متفاوت بود و از عدم تغییر و جابه‌جایی مدیران فدایی قالیباف شروع می‌شد و به عدم به‌کارگیری نیروهای جوان اصلاح‌طلب هم می‌رسید.

هفته سوم شهریور، یعنی حدود دو هفته پس از انتخاب شهردار تهران و تغییرات مدیریتی که او رقم زد، اعضای شورای شهر تهران در صحن علنی شورا نسبت‌به انتصابات اعتراض را شروع کردند. شهربانو امانی و حجت نظری درباره سن و سال افراد منصوب‌شده تذکری آرام و منطقی را بیان کردند اما محمد علیخانی با بیانی صریح خطاب به نجفی گفت: « قانون‌مداری، شعار و وعده اصلی فهرست اصلاح‌طلبان شورای شهر بوده است و باید به آن تمکین کنیم. براساس قانون، به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران ممنوع است، اما سه نفر از معاونان شهردار که به‌تازگی منصوب شده‌اند، بازنشسته هستند». این اعتراض نسبت به انتخاب سمیع‌الله حسینى‌مکارم - معاون مالى و اقتصاد شهری، محسن پورسیدآقایى - معاون حمل‌ونقل و ترافیک و مهدى حجت - معاونت شهرسازى و معمارى شهردار تهران بود که در همان جلسه محسن هاشمی در واکنش به علیخانی به‌طعنه گفت: «‌بهتر بود شهردار تهران آن یکی دیگر از معاونان خود را نیز بازنشسته معرفی می‌کرد». حالا به نظر شهردار تهران حرف رئیس شورا را گوش داده است.
 
اعضای شورای پنجم پس از این اعتراضات جلسه‌ای غیرعلنی هم با شهردارشان داشتند و در آن جلسه مفصل درباره انتصابات صحبت کرده بودند اما شواهد و عملکرد این‌گونه نشان می‌دهد که شهردار چندان به این اعتراضات توجهی نداشته و کار خودش را می‌کند. اعضای شورا در جلسه دیروز شورای شهر تهران دوباره به این انتخاب اعتراض کردند در حالی که بیستم آبان پایان مهلت سازمان بازرسی کل کشور در به‌کارگماردن بازنشستگان در پست‌های مدیریتی بود. اگرچه علی اعطا و برخی دیگر از اعظای شورا این استفساریه را مربوط به شهرداری تهران به عنوان نهاد عمومی نمی‌دانند و باید دید نظر سازمان بازرسی به نظر اعضای شورای شهر نزدیک است یا نه!

محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع صراحتا اعلام کرد «‌تذکرها داده شده و آقایان باید خودشان پاسخ‌گو باشند. می‌گویند در قانون استثناهایی وجود دارد و شهرداری باید بررسی کند که این معاونان مشمول این استثنا می‌شوند یا خیر؛ مثلا یکی از استثناها این است که باید آن فرد جانباز ٧٠ درصد باشد که شاید این دوستان هستند. ما خبر نداریم».

البته علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، گفته است که براساس ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری سمت‌هایی ازجمله رؤسای سه قوه، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، نواب مجلس و اعضای شورای نگهبان، استانداران، سفرا و معاونان وزرا می‌توانند بازنشسته باشند. براساس قانون تقسیمات کشوری اگر مستخدمان رسمی در معاونت شهرداری پایتخت باشند، مشمول به‌کارگیری معاونان وزرا هستند که بلامانع است.

با وجود این، محمدعلی نجفی در نامه‌ای به محسن هاشمی که اعتراض کتبی محمد علیخانی درباره به‌کارگیری بازنشسته‌ها را برای شهردار تهران ارسال کرده بود، توضیح داده است که «در تاریخ ١٢ آبان سال جاری به معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها و ادارات تابعه شهرداری تهران دستور داده شده تا نسبت به پایان فعالیت و خدمات افراد بازنشسته اقدام کنند. شهردار تهران نامه خود را چند روز قبل به محسن هاشمی داده و از ١٢ آبان هم بیش از یک هفته گذشته؛ اما دو روز قبل شهردار تهران شخصا معاونی را انتخاب و معرفی می‌کند که بازنشسته است. زهرا نژادبهرام در گفت‌وگویی گفته است: «ما هنوز نمی‌دانیم که ایشان بازنشسته هستند یا نه. ان‌شاءالله باید تکلیف بازنشستگی ایشان مشخص شود و سپس درباره عملکرد و توقعاتی که شورا نسبت به معاونت دارد، گفت‌وگو کرد؛ زیرا طبق مصوبات دیوان عالی اعضایی که بازنشسته هستند، نباید در این‌گونه سمت‌ها قرار بگیرند».

درهمین‌حال روز گذشته و در پایان بیست‌ویکمین جلسه شورای شهر تهران محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر، در پاسخ به این پرسش که تکلیف به‌کارگیری معاونان بازنشسته در شهرداری تهران به کجا رسید و آیا او اطلاعی از نامه آقای نجفی، شهردار تهران، درباره به‌کارنگرفتن این نیروها در شهرداری دارد یا خیر، گفت: بنده اطلاعی از این نامه ندارم؛ چراکه این نامه در زمان برگزاری جلسه امروز شورای شهر تهران به کارتابل ارسال شده است و از محتوای آن بی‌اطلاع هستم. او گفت:‌ قطعا پس از خواندن نامه آقای نجفی می‌توانم پاسخ لازم را به خبرنگاران ارائه دهم.

به گزارش «شرق»، آنچه درحال‌حاضر شهردار تهران را در معرض سؤال‌هایی جدی قرار می‌دهد، نه انتخاب افرادی پیر و بازنشسته و از جامعه مردان بلکه بی‌توجهی به خواسته‌ها و مطالبات رأیی میلیونی و بی‌سابقه است. انتخاب‌هایی که نه‌تنها امروز تهران و تهرانی‌ها را قرار است مدیریت کنند؛ بلکه روی رأی دوره‌های بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران و حتی ریاست‌جمهوری تأثیر مستقیم دارد. 

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق