پولتان را از بانک ها بیرون بکشید!
وزیر اقتصاد شایعه ورشکستگی بانک‌ها را تکذیب کرد و پیرامون حاشیه سازی های اخیر گفت: باید بررسی کنیم که آیا این اخبار به دلیل رقابت ناسالم در فضای اقتصادی منتشر شده یا دلایل دیگری دارد.

وزیر اقتصاد: شایعه ورشکستگی بانک ها دروغ است

«پول تان را از این بانک‌ها بیرون بکشید!» احتمالاً این اواخر خبر یا خبرهایی را با این تیتر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید؛ خبرهایی که حتی جدول هم دارند و به سپرده‌گذاران هشدار می‌دهند که به‌ بانک‌های کشور اعتباری نیست و برای حراست از پول‌های تان باید هر چه زودتر حساب بانکی خود را خالی کنید. اما این اخبار ضد و نقیض از کجا و برای چه منتشر شده است؟

چند ماه پیش در گیر و دار ساماندهی مؤسسات غیرمجاز، در مورد ورشکستگی بانک‌ها نامه‌ای منتشر شد که با وجود تکذیب آن همچنان دستمایه حاشیه‌سازی برخی از رسانه هاست. این اخبار نادرست نتیجه‌ای جز نگران کردن سپرده‌گذاران بانک‌ها و ایجاد فضایی ملتهب ندارد. مدیران ارشد بانکی هم وجود چنین نامه‌ای را رد کرده و تأکید دارند که این اقدامات جز در راستای فضاسازی علیه نظام بانکی و تخریب اعتماد مردم به بانک‌ها نیست؛ آن هم در شرایطی که اکنون شبکه بانکی در فضایی آرام‌تر از گذشته قرار دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره می‌گوید: «درخصوص انتشار این نوع اخبار باید بررسی کنیم که آیا این اخبار به‌ دلیل رقابت ناسالم درفضای اقتصادی منتشر شده است یا هدف دلسرد کردن مردم و ضربه به دولت است. به اعتقاد من این خبرها با هدف ایجاد یأس و ناامیدی میان مردم منتشر می‌شود درحالی که از اساس دروغ است.»

مسعود کرباسیان توضیح داد: «صورت‌های مالی مربوط به بانک‌ها هم‌اکنون براساس استاندارد بین‌المللی IFRS درحال اجراست که این استانداردها موجب شفاف‌سازی عملکرد بانک‌ها می‌شود. اجرای این استاندارد عملکرد واقعی بانک‌ها را به‌ نمایش گذاشته است، همانند سایر بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها نیز عملکرد مختلفی در طول سال‌های مختلف دارند و ممکن است بخشی از بانک‌ها در یک سال مالی سودده و برخی دیگر نیز در آن سال سودده نباشند. این اطلاعاتی است که باید دراختیار مردم قرار گیرد تا از آن مطلع شوند.»

او ادامه داد: «اینکه درفضای مجازی خبری از ورشکستگی یکی از بانک‌ها منتشر شد به هیچ عنوان صحت ندارد. بانکی که دراین اخبار به دروغ ورشکسته اعلام شده است یکی از بزرگترین بانک‌های کشور است که دارایی و سرمایه کلانی در اختیار دارد و تنها با یک تجدید ارزیابی دارایی، سرمایه آن چندین درصد افزایش می‌یابد و ثروت کلانی در اختیار دارد».

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه ایران