احتمال بسیار زیاد کاهش قیمت مواد غذایی و گوشت قرمز
رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی از احتمال بسیار بالای کاهش قیمت مواد غذایی و گوشت قرمز به دلیل تک نرخی شدن ارز سخن گفت.

تک شدن نرخ ارز برای هر فعال اقتصادی یک اتفاق مثبت است

فرهاد آگاهی رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری مربوط به مسائل روز اقتصادی به ویژه در بخش بازرگانی با مثبت ارزیابی کردن تک نرخی شدن قیمت ارز، اظهار کرد: تک شدن نرخ ارز برای هر فعال اقتصادی یک اتفاق مثبت است و فعالان حوزه کشاورزی از این مساله استقبال می‌کنند و در ارتباط با کالاهای اساسی با مشکلی مواجه نخواهیم بود و تک نرخی شدن موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی نخواهد شد.

در حوزه گوشت قرمز با کاهش قیمت روبرو خواهیم بود و براساس تدابیر اندیشیده شده توسط دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به احتمال بسیار بالا با کاهش قیمت مواد غذایی همراه خواهیم شد.

رییس انجمن واردکننده‌های فرآورده‌های خام دامی گفت: آن دسته از کالاهایی که قبلا ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند،مابه‌التفاوت قیمت نسبت به دلار ۴۲۰۰ تومانی به آنها پرداخت خواهد شد و آنهایی که ارز متقاضی می‌گرفتند شرایط برای آنها با ارز ۴۲۰۰ تومانی باقی خواهد ماند. 

باید بدانیم که نسبت کاهش قیمت مواد اولیه بسیار بیشتر از هزینه‌های جاری است و به همین دلیل شاهد کاهش قیمت مواد غذایی در آینده خواهیم بود، چرا که محاسبات براساس یورو ۶۰۰۰ تومانی تا پایان سال در نظر گرفته شده، در حالی که قرار بر این است یوروی ۵۱۰۰ تومانی تعلق گیرد که این تفاوت ۲۰ درصدی موجب بهبود وضعیت قیمت‌ها می‌شود.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی در مورد این‌که آیا قیمت واقعی دلار در ایران ۴۲۰۰ تومان است؟ تصریح کرد: صادرکنندگان اعتقاد دارند این نرخ واقعی نیست، اما به نظر ما در بخش واردات این نرخ نزدیک به واقعیت است و اگر ارز ناشی از صادراتی که بخش خصولتی طی سال‌های اخیر انجام می‌داد به شبکه پولی کشور وارد می‌شد، قیمت دلار حتی در حال حاضر کمتر از ۴۲۰۰ تومان بود.

ما مصرف بالایی نداشتیم و تنها ۵۰ میلیارد دلار واردات صورت گرفته است و در بخش صادرات غیرنفتی نیز رقم‌ها به میزان صادرات نزدیک است و اگر صادرات نفتی را در نظر بگیریم تراز تجاری کشور مثبت می‌شود، بنابراین پول ما باید طی سال‌های اخیر تقویت می‌شد در حالی که برعکس این اتفاق رخ داده است، چرا که ارز به دست آمده وارد بازار کشور نشده است.

وی برقراری یارانه‌ها، برجام و تک‌نرخی شدن ارز را سه اتفاق مهم اقتصادی تاکنون دانست و تاکید کرد که تک نرخی شدن در شرایط کنونی نیاز مبرم کشور بود.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی همچنین با اشاره به این‌که به طور کلی سیاست‌های حمایتی دولت طی سالیان گذشته نتوانست بهره‌وری کشاورزی را بالا ببرد و فضا را رقابتی کند، اظهار کرد: بازار فعلی نیز که با آن مواجه هستیم به دلیل شرایط پیش آمده برای روسیه است؛ هرچند که همچنان از نظر قیمتی قادر به رقابت نیستیم و دولت باید در بخش حمایتی از کشاورزان تجدیدنظر کند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir