دولت از برنامه ارزی خود عقب‌نشینی نمی‌کند
جهانگیری با بیان اینکه همه نظام بر اجرای سیاست جدید ارزی متفق‌القول هستند، گفت: این سیاست ارزی، قطعی است و کسی که فکر می‌کند، دولت از این سیاست عقب نشینی می‌کند، دولت و ما را نشناخته است.

ادعای ترامپ درباره سود۱۵۰میلیارد دلاری ایران پس از برجام دروغ است

اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی امروز در مراسم رونمایی از سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) اظهار داشت: تلاش می‌کنیم اقتصاد ایران را به یکی از اقتصاد‌های موفق جهان تبدیل کنیم که البته حق مردم ایران است که از این امکانات برخوردار باشند.

با قاطعیت می‌گویم همه دست اندرکاران دولت طرفدار آزادی عمل در اقتصادند و هیچ یک از اعضای دولت طرفدار بسته بودن اقتصاد نیست. ممکن است در مواردی اقتصاد بازار به دلیل عواملی که بر آن اثر می‌گذارد، نیازمند سیاستگذاری از سوی دولت باشد. توازن در بخش ارز مانند هر بخش دیگری وابسته به میزان منابع و مصارف است.

منابع ارزی ما شامل نفت است که سهم قابل توجهی در این منابع دارد؛ صادرات غیرنفتی نیز بازیگر دیگری است که در این میان پتروشیمی و صنایع معدنی سهم بالایی از آن دارند.

دلایل موثر بر نوسان‌ ارزی

معاون اول رییس جمهوری درباره دلایل سیاسی موثر بر نوسان های ارزی گفت: یکی از موضوعات تحریم ها بود؛ البته با برجام بسیاری از تحریم ها از پیش پای فعالان اقتصادی برداشته شد. اما برخی تحریم‌های غیربرجامی و محدودیت‌هایی ناشی از لجاجت آمریکا هنوز وجود دارد.

وی با بیان اینکه بانک‌های ما نتوانستند پس از برجام با بانک‌های بین‌المللی کار کنند، گفت: این جمله به این معنی نیست که کم کاری نشده است، زیرا با بسیاری از بانک‌ها کار می‌کنیم و گشایش خط اعتباری ال سی داریم، اما باید گفت تحریم های غیرهسته‌ای و موضوع پولشویی نیز وجود دارد که باید مقررات مربوط به آن رعایت شود، تا بتوان با بانک های خارجی کار کرد.

جهانگیری بخشی از مشکلات را به لجاجت آمریکا مربوط دانست و گفت: رئیس جمهوری آمریکا فکر می‌کند خیلی مهم است که علیه معاهده‌های بین المللی مخالفت کند و سعی کرده است با سخنرانی ها و برخی اقدام ها فضای بین المللی را علیه ایران به هم بزند.

وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا حرف های ناصحیحی می‌زند. مثلا به دروغ می گوید که بعد از برجام 150 میلیارد دلار نصیب ایران شده که با آن منطقه را به هم زده است. اگر راست می‌گوید، باید بگوید این پول کجاست. اگر هم پولی بود، مربوط به خود ایران می‌شد که آزاد شده است.

* دلار 4200 تومان معدل نرخ‌های پیشنهادی نهادهای خارج از دولت و کارشناسان بود

جهانگیری اعلام کرد: فقط 65 هزار نفر سکه پیش خرید کرده اند و اینگونه نیست که همه ملت دنبال خرید سکه باشند و صف بکشند. برخی از این افراد به تنهایی حدود 26 هزار قطعه سکه خریدند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: قبول دارم اگر قیمت تعیین شده کمی بالاتر بود، رضایت بیشتری بین فعالان اقتصادی ایجاد می شد اما نرخ اعلامی دولت معدل نرخ هایی بود که نهادهای خارج از دولت و کارشناسان اعلام کرده‌اند.

وی افزود: موارد زیادی داریم که ارز برای واردات دریافت شده، اما کالا وارد نشده است و به همین دلیل ضروری بود، بر منابع ارزی تخصیصی نظارت دقیقی شود.

معاون اول رئیس جمهوری اولویت اصلی کشور را تامین کالاهای اساسی و اصلی و انجام واردات رسمی دانست و گفت: باید اطمینان حاصل کنیم، ارز حاصل از کالایی که صادر می‌شود، به عنوان یک دارایی به داخل بازگردد و به اولویت‌های کشور اختصاص یابد.

وی شفافیت در نظام ارزی کشور را به عنوان سیاست اصلی دولت عنوان کرد و گفت: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های این سیاست در چند روز گذشته تهیه شد. در شرایط جدید ممکن است فردی واردات داشته و اکنون با نرخ های جدید روبرو شود که باید برای این شرایط تمهیدات لازم را بیندیشیم.

جهانگیری ادامه داد: ممکن است گردشگر خارجی یا یک ایرانی برای فروش ارز به مشکل برخورد کند، اما بانک ها باید ارز را به قیمتی که بانک مرکزی اعلام کرده است، خریداری کنند.

جهانگیری اظهار داشت: ما قدر صرافی‌ها را می‌دانیم، زیرا در روزهای سخت به کمک ملت ایران آمدند؛ اینکه می‌گویند دولت صرافی ها را قبول ندارد، حرف ناحقی است، اما صرافی ها باید خود را با مقررات بانک مرکزی تطبیق دهند.

معاون اول رئیس جمهوری خطاب به مدیران عامل بانک‌ها با  حالت شوخی- جدی، گفت: بدجنسی نکنید و فقط با صرافی های خودتان کار نکنید؛ بلکه با صرافی های خوشنام که روزهای سخت کنار ملت ایران بودند، نیز همکاری کنید. از بانک ها می خواهم به طور جدی روی این سیاست ها ایستادگی کنند، زیرا با کمک شما این سیاست ها با موفقیت اجرا می‌شود.

جهانگیری تاکید کرد: واردات کالاهای اساسی و دارو و تخصیص یارانه به آن، در اولویت دولت است و تردید نداشته باشید که همه 3 هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده حتما پرداخت می‌شود.

وی افزود: باید با اقتصاددانان و کارشناسان نیز جلساتی برگزار کرد و شرایط کشور و اتخاذ این سیاست را توضیح داد.

* همه نظام پشتیبان سیاست جدید ارزی است

جهانگیری با یادآوری اینکه حجم واردات در فروردین سه چهار درصد کاهش یافته و در مقابل صادرات رشد کرده است، افزود: شبکه های خارجی اصرار دارند بگویند این طرح شکست می خورد؛ در حالی که آمارهای بانک مرکزی می‌گوید در همین مدت کوتاه با دلار 4200 تومانی ال سی باز کرده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: همه نظام بر اجرای این سیاست ارزی متفق‌القول هستند و از شخص مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری تا همه اعضای ستاد اقتصادی دولت برای اجرای این سیاست همکاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: این سیاست ارزی، قطعی است و کسی که فکر می‌کند دولت از این سیاست عقب نشینی می‌کند، دولت و ما را نشناخته است.