گزارش نهایی سازمان بنادر از سانحه سانچی منتشر شد
مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ملی نفتکش صبح امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت گزارش نهایی سانچی را اعلام کردند.

تغییر مسیر کشتی کریستال علت وقوع سانحه

در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی در حال اعلام گزارش نهایی سانحه تصادم کشتی فله‌بر کریستال و نفتکش سانچی است که یکی از دلایل برخورد این دو کشتی این بود که افسران کشتی کریستال متوجه خطر تقاطع و تصادم با کشتی سانچی نبودند و کشتی سانچی هم زمانی برای تغییر مسیر نداشت.

مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ملی نفتکش صبح امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت گزارش نهایی سانچی را اعلام کردند.

نظر نهایی کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای ذی‌نفع این است که تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت تصادفی رخ نمی‌داد.

طبق گزارش‌ها کشتی کریستال تا دقایق پایانی منتهی به تصادم دو کشتی متوجه کشتی سانچی نبود و کشتی سانچی هم علی‌رغم ارائه هشدار‌ها به کشتی‌های اطراف خود وقت تغییر مسیر و عدم برخورد با کشتی کریستال را نداشت.

اختلاف نظر کشورهای ذی‌نفع در اعلام دلایل وقوع سانحه سانچی

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کشورهای ذی‌نفع ایران، پاناما، بنگلادش، ‌چین و هنگ‌کنگ در ارائه گزارش دلایل وقوع سانحه دچار اختلاف نظر شدند، گفت: در حالی که دو ذی‌نفع چین و هنگ‌کنگ معتقدند که افسران کشتی سانچی و کریستال نتوانستند از وقوع سانحه جلوگیری کنند سه کشور ایران، پاناما و بنگلادش بر این باورند که تغییر مسیر کشتی کریستال در ۱۵ دقیقه قبل از سانحه و عدم توجه به هشدارهای سانچی دلیل وقوع این سانحه بوده است.

نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری درباره دلایل وقوع سانحه سانچی گفت: طبق تحلیل و بررسی‌ یافته‌های سانحه که تمام کشورهای ذی‌نفع بر روی آن توافق دارند هر دو کشتی نتوانستند مطابق با قانون ۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیده‌بانی کامل از طریق دیدن، شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را به دست بیاورند.

وی ادامه داد: ‌ هر دو کشتی نتوانستند مطابق با قانون ۷ جلوگیری از تصادف در دریا ارزیابی صحیح از خطر تصادم به دست آورند.

از آنجایی که کشور‌ها در خصوص علت اصلی سانحه به توافق نرسیدند، تصمیم گرفتیم دو نظر جداگانه ارائه شود.

وی با بیان اینکه بنابراین برای دلیل وقوع این سانحه دو نظریه چین و هنگ‌کنگ و نظریه ایران، پاناما و بنگلادش ارائه شد، گفت: طبق نظریه چین و هنگ‌کنگ این سانحه در آب‌های آزاد در شرایط دید مطلوب حدود ۱۰ مایل بین تانکر سانچی و کشتی کریستال رخ داده است. مطابق با قانون ۱۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی به عنوان کشتی راه‌دهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج می‌شده است.

طبق نظریه چین و هنگ‌کنگ کشتی کریستال به عنوان کشتی راه‌گیرنده باید سرعت و مسیر خود را حفظ کرده و سانچی مطابق با قانون ۱۵ اقدام نکرده است. همچنین مطابق با قانون ۱۷ قانون جلوگیری از تصادم در دریا کشتی کریستال هم اقدام مناسب برای جلوگیری از تصادم به عمل نیاورده است.

وی با اشاره به دلایل فرعی علت وقوع سانحه براساس نظریه چین و هنگ‌کنگ گفت: طبق نظریه چین و هنگ‌کنگ افسر ناوبر سانچی انتظار داشته که کشتی‌های کوچک از مسیر کشتی سانچی خارج شوند حتی اگر حق تقدم با آن‌ها باشد.

از دیگر دلایل فرعی این است که قبل از سانحه دیده‌بان خطر تصادف را به افسر ناوبر یادآوری می‌کند اما ایشان اقدام مناسب برای جلوگیری از تصادف را به عمل نمی‌آورد. همچنین افسر ناوبر سانچی وقت زیادی را در اتاق نقشه گذرانده بنابراین دیده‌بانی خوبی نداشتند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: همچنین در این نظریه درباره دلایل فرعی آمده است که افسر ناوبر در پل فرماندهی درخصوص موضوعات متفرقه صحبت می‌کند تفاوت ۲۰ تا ۲۵ درجه مسیر و دو الی سه گره دریایی در سرعت اعلام شده است که ابهاماتی را ایجاد کرده‌اند.

پسنده با بیان اینکه علت اصلی وقوع سانحه از نظر کشورهای ایران، پاناما، بنگلادش موضوع دیگری است گفت: طبق نظریه این سه کشور تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که در ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت تصادفی رخ نمی‌داد.

وی همچنین درباره دلایل فرعی مطرح در وقوع این سانحه طبق نظریه ایران، پاناما، بنگلادش اظهار داشت: افسران و دیده‌بان‌های کشتی کریستال تا زمان تصادف متوجه وجود و خطر تصادف با کشتی تانکر سانچی نشده بودند همچنین هر دو کشتی متوجه تغییرات شرایط ناوبری همدیگر نشده بودند.

طبق این نظریه بر روی کشتی کریستال سیستم موقعیت خودکار AIS که یک ابزار کمک‌ناوبری است به عنوان ابزار اصلی جلوگیری از تصادف استفاده شده است.

پسنده با بیان اینکه افسر ناوبر و دیده‌بان کریستال متوجه هشدار نوری کشتی سانچی نشده بودند، گفت: تحویل مسوولیت ناوبری در کشتی کریستال به نحو صحیح انجام نشد و عدم استفاده صحیح از اطلاعات AIS باعث شده که افسر کریستال نتواند اطلاعات کافی از اطراف کشتی به دست بیاورد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilnanews.com