قیمت گوشت کاهش می یابد
وعده معاون وزیر کشاورزی درباره کاهش قیمت‌ مرغ و گوشت قرمز از مهمترین اخبار اقتصادی امروز بود.

معاون وزیر کشاورزی از کاهش قیمت گوشت خبر داد

هفته‌های گذشته بازار مرغ و گوشت قرمز با تنش‌ها و نوساناتی همراه بود که به گفته تولیدکنندگان و مدیران تشکل‌های بخش خصوصی، ‌کمبود و نوسانات قیمتی نهاده‌های تولید یا همان خوراک دام و طیور عامل اصلی ایجاد تنش بوده است.

موضوعی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها در هفته گذشته اعلام کردند که حل شده و به گفته معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی، بیش از دو میلیون تن انواع خوراک دام و طیور با تامین ارز دولتی ۳۸۰۰ تومانی به کشور وارد شده و این کالاهای اساسی باید با قیمت مناسب به دست مرغداران و دامداران برسد.

در جدیدترین رویداد در این زمینه معاون وزیر کشاورزی تاکید کرد که با تمهیدات اندیشیده شده قیمت مرغ و گوشت باید کاهش یابد.

به گفته مرتضی رضایی "برای تولید و توزیع مرغ و گوشت در بازار ماه رمضان هیچ مشکلی وجود ندارد و با توجه به واردات دو میلیون تنی خوراک دام و طیور با ارز دولتی، مرغ باید ارزان شود و نوسانات گوشت قرمز اگر ادامه داشته باشد قطعا با عرضه محصول گرم و سرد، بازار را کنترل می‌کنیم".

کاهش قیمت ارزاق عمومی به ویژه مرغ و گوشت اقدام مثبت دولت تدبیر و امید در آستانه ماه مبارک رمضان خواهد بود.

قیمت میوه نیز کاهش یافت

اما تا بحث قیمت‌ کالاها و ارزاق عمومی است به کاهش قیمت میوه نیز در روزهای اخیر اشاره کنیم. بازار میوه و تره‌بار که میزبان میوه‌های نوبرانه‌ای همچون گوجه‌سبز و توت‌فرنگی است این روزها به تعادل نسبی قیمت رسیده است. همچنین قیمت موز که در یکی - دو ماه گذشته افزایش یافته بود، تقریبا به نرخ سابق نزدیک شده است.

بازار میوه و تره‌بار در اسفند ماه سال گذشته با تغییراتی همراه شد و قیمت برخی اقلام مثل موز افزایش پیدا کرد اما در حال حاضر در مجموع اقلام مختلف با ثبات نسبی قیمت همراه شده‌ و با وجود افزایش تقاضا در این بازه زمانی، افزایش قیمت محسوسی در بازار دیده نمی‌شود.

برای آگاهی از جزئیات قیمت میوه‌ها ونوبرانه‌های بهاری بر روی این لینک کلیک کنید.

سرانجام نافرجام مالیات خانه‌های خالی

خبرهای مربوط به قیمت کالاها تمامی ندارد. در خبر دیگری که بی ارتباط با قیمت مسکن نیست اعلام شد در حالی که حدود ۲.۶ میلیون خانه خالی در کشور داریم و مالیات‌ستانی از آن‌ها منوط به ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان است و حدود ۹ ماه از تصویب قانون ایجاد آن می‌گذرد اما پیگیری‌ها از دستگاه‌های مربوطه نشان می‌دهد هنوز این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفته است.

از مدت‌ها پیش وزرات اقتصاد اعلام کرده بود که تعداد خانه‌های خالی در کل کشور افزایش یافته و از نرخ طبیعی خارج شده است. یکی از راهکارهای ایجاد تعادل در این بازار در شرایط کنونی دریافت مالیات از خانه‌های خالی است. اگرچه این قانون به تصویب رسیده اما هنوز اجرایی نشده و از فرجام آن نیز خبری در دست نیست.

هیچ‌کس آسانسورها را بازرسی نمی‌کند

تا به اخبار مربوط به برخی قوانین بی سرانجام اشاره می‌کنیم به خبر دیگری در همین رابطه اما این بار در حوزه آسانسور ساختمان‌ها بپردازیم. با گذشت بیش از یک سال از وعده اعلام شده در ارتباط با اجرای طرح اجباری بازرسی ادواری آسانسورها، این تصمیم بسیار مهم کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که به نتیجه نهایی برسد.

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ بود که نایب رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران از اجباری شدن بازرسی ادواری آسانسورها از ابتدای سال ۱۳۹۶ خبر داد. مسئله‌ای که تاکنون عملیاتی نشده است و به دلیل نواقص قانونی در حال حاضر به صورت اختیاری انجام می‌شود. چند سال پیش نیز طرح بازرسی اجباری از آسانسورها مطرح شده بود اما مثل امروز به سرانجامی نرسید.

آب مایه حیات است

در خبر مهم دیگری امروز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور خبر داد که با پیگیری‌های انجام شده و در راستای کاهش مصرف آب قرار شده تا تجهیزات کاهنده مصرف در برخی از استان‌ها در اختیار متقاضیان قرار گیرد و هزینه آن در قبوض آب به صورت درازمدت از این مشترکان اخذ شود.

حمیدرضا جانباز با بیان اینکه تجهیزات کاهنده مصرف به راحتی می‌تواند ۲۰ درصد مصارف خانگی را کاهش دهد، تاکید کرده که "با توجه به شرایط کم‌آبی توصیه می‌شود که مشترکان مدیریت مصرف را سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که به راحتی می‌توان با کاهش ۲۰ درصدی مصرف شرایط پیک را مدیریت کرد".

این اقدامات در حالی است که بحران کم آبی در سال‌های اخیر تشدید شده و نیاز به مدیریت مصرف از سوی مصرف‌کنندگان دارد.

عوارض برق به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌رسد

وزیر نیرو از برطرف شدن مشکل پرداخت عوارض مندرج در قبوض برق به انرژی‌های تجدیدپذیر توسط سازمان برنامه‌وبودجه خبر داد.

رضا اردکانیان در پاسخ به اینکه سرنوشت گلایه متولیان انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به این‌که عوارض درج شده در قبوض برق، به توسعه این انرژی تعلق نمی‌گیرد و از سوی سازمان برنامه و بودجه صرف اموری مانند پرداخت یارانه می‌شود به کجا رسید؟ تصریح کرد: درحال حاضر مطابق چیزی که قانون وضع کرده است اجرا می‌شود؛ درحال حاضر سازمان برنامه و بودجه همکاری لازم را داشته و درحال همکاری در این زمینه هستند و مشکلاتی که مطرح می‌شد، برطرف شده است.

اظهارات اردکانیان درحالی مطرح می‌شود که پیشتر این نگرانی مطرح شده بود که مبلغ مقرر شده برای انرژی‌های تجدیدپذیر که از سمت عوارض برق برای توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها در نظر گرفته شده به این دو بخش تعلق نگیرد و در مباحث دیگر هزینه شود.

تعرفه‌های دریایی کاهش یافت

با اعلام سازمان بنادر و دریانوردی از روز گذشته (۱۵ اردیبهشت) تعرفه‌های جدید دریایی در بنادر ایران وارد فاز اجرایی شده‌اند. بر اساس اعلام این سازمان تعرفه‌های جدید که از چند هفته قبل بازنگری در آنها به پایان رسیده و در بسیاری از حوزه‌ها به کاهش قیمت برای صادرکننده یا واردکنندگان می‌انجامد، از روز گذشته در بنادر ایران رسما وارد فاز اجرایی شده‌اند.

بر این اساس در رویکرد جدید تسریع تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شفاف‌سازی تعرفه‌ها و کاهش هزینه کالاهای وارداتی یا صادراتی اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌هایی هستند که در اجرای تعرفه‌های جدید مدنظر سازمان بنادر قرار دارند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یکی از اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌های تعرفه‌های جدید افزایش توان تجاری و ترانزیتی دریاهای ایران است.

نوسازی بافت فرسوده تسهیل می‌شود

دومین پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی و تحرک‌بخشی به بازار مسکن پذیرفته شد. آبان ماه سال گذشته، مشاور وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن یکم از ۱۲ به ۱۵ سال خبر داد که دیروز و بنا به گفته‌ مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری، مورد قبول شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

هوشنگ عشایری با اعلام این خبر همچنین گفته که بر اساس مصوبه جدید، مبلغ قسط وام ۸۰ میلیون تومانی به میزان ۶۷۵ هزار تومان رسیده است.

چند روز پیش هم شورای پول و اعتبار سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در چارچوب برنامه بازآفرینی شهری را از ۸ به ۶ درصد و سود سایر مناطق را از ۹.۵ به ۸ درصد کاهش داده بود.

خریداران گوشی تلفن همراه بخوانند

موضوع طرح رجیستری یا ثبت شناسه گوشی‌های همراه در حالی که از سالها پیش مطرح شده بود در نهایت با آمادگی سیستم‌های فنی و زیرساخت‌های لازم از مهر ماه سال گذشته کلید خورد و تا فروردین و اردیبهشت امسال همه برندها مشمول رجیستری شدند.

با اجرای این طرح، برای تمامی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که تا قبل از تاریخ اجرای هر مرحله فعال شدند، مشکلی به وجود نمی‌آید اما پس از آن صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند فعال خواهند شد. برای استعلام قانونی و یا غیرقانونی بودن روند واردات هر گوشی نیز لازم است خریداران با استعلام کد ۱۵ رقمی (IMEI) از طریق سامانه #۷۷۷۷* یا #۴* اصالت گوشی را بررسی و پس از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام کنند.

برای آگاهی از نحوه خرید مستقیم گوشی تلفن همراه از فروشگاه و تغییر مالکیت دستگاه، بر روی این لینک کلیک کنید.

مکالمه تصویری گروهی در واتس اپ میسر می‌شود

اپلیکیشن پیام‌رسان واتس اپ به زودی به قابلیت مکالمه تصویری گروهی و افزودن استیکر مجهز خواهد شد. شرکت فیس بوک در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان F۸ علاوه بر معرفی ویژگی‌های جدید در این شبکه اجتماعی، درباره قابلیت‌هایی که قرار است به شرکت‌های زیرمجموعه خود یعنی اینستاگرام و واتس اپ اضافه شود نیز سخن گفت.

طبق این اعلام قابلیت مکالمه تصویری گروهی در آینده‌ای نزدیک به اپلیکیشن پیام‌رسان واتس اپ اضافه خواهد شد. هم‌اکنون این قابلیت تنها در چت‌های خصوصی و دو نفره واتس اپ قابل اجراست و کاربران بسیاری منتظر ارائه و انتشار این قابلیت به صورت گروهی بودند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir