پرداخت وام ۵۰ میلیونی ساخت با سود ۹ درصد
 معاون وزیر راه از اجرای طرح "برجام بازآفرینی شهری" و  پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت به سازندگان در بافت‌های فرسوده خبر داد.

برجام بازآفرینی شهری آمد

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه در نشست خبری اظهار کرد: اولین و اساسی ترین موضوع تبدیل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تصدی‌گری به یک شرکت سیاستگذار و برنامه‌ریزی و راهبر بازآفرینی شهری بود. این موضوع رسما دو روز پیش از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری این تبدیل ابلاغ شد و نام شرکت به شرکت بازآفرینی شهری ایران تغییر کرد.

وی با بیان این‌که در پنج بخش بافت‌های میانی، بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، حاشیه شهرها با پیشینه روستایی و نقاط همگون شهری برنامه‌ریزی توسط شرکت بازآفرینی شهری انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از ابزارهای عملیاتی کردن برنامه‌ها اصلاح ساختار تشکیلاتی بود که خوسبختانه اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اصلاح به ساختار تشکیلاتی شرکت به عنوان یک ضرورت، افزود: برنامه ملی بازآفرینی شهر 9 بعد دارد که سه بعد آن کالبدی و شش بعد آن غیرکالبدی است. توجه به روح این برنامه نشان می‌دهد دو سوم قالب ابعاد این برنامه غیرکالبدی (اجتماعی، فرهنگی، قالبی و...) است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل مرکز مطالعات و اطلاعات کاربردی در شرکت بازآفرینی شهر، گفت: این حوزه کمک می‌کند بازآفرینی شهر عملیاتی شود. برنامه‌ای که در 1334 محله در 523 شهر که 10 میلیون نفر در آن ساکن بوده و دچار بد مسکنی هستند. کیفیت این افراد در 66 هزار هکتار اراضی شهری از میانگین کیفیت شهری که در آن زندگی می‌کنند، پایین تر است. این 10 میلیون نفر در یک پروسه زمانی 10 تا 12 ساله کیفیت زندگی را به سطح میانگین شهری برسانند.

عشایری با بیان این‌که حدود 90 میلیارد تومان منابع برای یک محله جهت ارتقای زندگی به میانگین شهری نیاز است، اظهار کرد: سالانه باید 100 هزار واحد مسکونی در محله‌های هدف بازآفرینی شهر بازسازی شود.  در مجموع برای 1334 محله بالغ بر 123 هزار میلیارد تومان در طول برنامه بازآفرینی شهری اعتبار نیاز دارد.

وی در خصوص نحوه تامین این میزان منابع مالی افزود:‌ قبلا برنامه احیای و بهسازی محلات را مبتنی بر سه رکن دولت ، شهرداری و بخش خصوصی اجرایی می‌شد. در این طرح با پول دولت خانه‌ای خریداری و تخریب می‌شد و پس از 8 سال که اجرا نمی‌شد، در نهایت محله نه تنها بهتر نمی‌شد که بدتر هم می‌شد.

وی با یادآوری این‌که رویکرد احیا از بالا به پایین بود و در تهران برای همه جا تصمیم‌گیری می‌کردیم، ادامه داد: این در حالی است که در طرح جدید روند بازآفرینی شهری از پایین به بالاست به طوریکه خواسته‌های مردم در احیا و بازسازی در اولویت قرار دارد. برای این کار تسهیل گر برنامه جامع شهرسازی در آن است، جامعه شناس و مردم شناس نهاد مردم شناس تشکیل می‌َشود که معتمدین و ریش‌سفیدان در این نهاد هستند و برنامه‌ریزی محلی شهری را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که رکن دوم توسعه‌گر بوده که مجری طرح‌های بازآفرینی شهری است، گفت: توسعه‌گر هم سرمایه‌گذار و هم سازنده را برای احیای بافت‌های ناکارآمد شهری را می‌آرود.

عشایری با بیان این‌که سالانه باید 25 هزار میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری هزینه شود،‌گفت: از این مبلغ 8000 میلیارد تومان توسط دولت، 7000 میلیارد تومان شهرداری و 10 هزار میلیارد توان بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی با یادآوری این‌که ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی در سال 96 حدود 4000 میلیارد تومان را در محله‌های هدف بدون اطلاع از برنامه‌های یکدیگر هزینه کرد است، اظهار کرد: نیاز است برای احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی شهری محله (برجام بازآفرینی شهری) داشته باشیم.

 به دولت پیشنهاد دادیم 1500 میلیارد تومان برای ارتقای خدمات زیربنایی و روبنایی به شرکت بازافرینی پرداخت کند، همچنین پیشنهاد داده‌ایم  2500 میلیارد تومان به عنوان وجوه اداره شده از محل منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از سازندگان مسکن با سود حدود 9 تا 11 درصدی پرداخت شود.

وی با بیان این‌که بر این اساس وام 50 میلیون تومانی دو ساله مشارکت ساخت به سازندگان پرداخت خواهد شد در پاسخ به پرسش تسنیم که در حال حاضر این پشنهاد در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: بانک مرکزی با این پیشنهاد موافقت کرده و هم‌اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. هم‌اکنون این پیشنهاد در کمیسیون عمران مجلس در حال بررسی است و پس از تصویب هیئت امنای صندوق توسعه ملی، تخصیص می‌یابد.

با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب  تاکید رئیس‌جمهوری پیش بینی می‌کنیم این 2500 میلیارد تومان برای برجام بازآفرینی شهری اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که بودجه مصوب شهرداری‌ها در سال 96 در 543 شهر 55 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب بود، گفت: فرض می‌کنیم 60 درصد از این مبلغ مربوط به هزینه جاری و 40 درصد حوزه عمرانی. اگر شهرداری 30 درصد از این 40 درصد به حوزه بازآفرینی شهری تخصیص دهند حدود 12 هزار میلیارد تومان می شود. بنابراین تحقق پذیری عدد شهرداری‌ها (8000 میلیارد تومان) ناپخته‌ای نبوده است.

عشایری با اشاره به این‌که تمام اراضی چسبیده در بافت و در داخل بافت‌ها  بر اساس قانون در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار گیرد، تصریح کرد: در این راستا تمامی اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح برجام بازآفرینی شهری تخصیص یافته است. در گام اول 30 هکتار در سراسر کشور به جز شهر تهران به این طرح اختصاص یافته است.

وی ابزارهای مالی و حقوقی تحقق این برنامه در 23 ماده تدوین و به هیئت دولت ارائه شده است، بیان کرد:‌ این ابزارها مقدمات ورود سریع توسعه‌گران به بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری فراهم می‌کند.

وی این را هم گفت که برجام بازآفرینی شهری محله فقط با مشارکت با مردم، ساکنان، مالکان واقع در محله های هدف، اقدام مشترک بین همه شهرداری‌ها، دستگاه های دولتی و تسهیل‌گران و توسعه‌گران محقق می‌شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnnews.com