کشور مشکلی در زمینه تأمین ارز ندارد
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور مشکلی در زمینه تأمین ارز ندارد و ارز قابل توجهی در اختیار کشور است.

مجلس قانون مالیات بر ارزش افزوده را تغییر دهد

حسن یونس سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با فعالان تشکل‌های اقتصادی استان قم در سالن جلسات اتاق بازرگانی استان قم با اشاره به عدم وجود مشکل ارز در کشور اظهار کرد: کشور مشکلی در زمینه تأمین ارز ندارد و ارز قابل توجهی در اختیار کشور است، ارز برای دولت، مایه سودآوری نیست و درآمدهای ارزی کشور بیشتر از هزینه‌های ارزی ایران است و ماهیت مشکل ارز، اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: تولید یک انتخاب است، نه اینکه یک اتفاق باشد، راهی برای مدیریت عرضه مواد پتروشیمی بهتر از بورس کالا نیست.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: موضوع اشتغال موضوع کشور است و در بهترین شرایط 956 هزار شغل در کشور به وجود آمد.

سینکی با اشاره به سهم بخش‌های صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تورم طی سال‌های اخیر بسیار کمتر از تورم در سال 90 بود، اظهار کرد: این بخش‌ها 41 درصد در اقتصاد سهم دارند.

جریان تأمین ارز برای تولیدکنندگان کشور کُند شده، اما قیمت ارز برای آن‌ها نه تنها افزایش بلکه کاهش پیدا کرده است، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بارها گفتند که مشکلی در تأمین ارز ندارند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تبیین کرد: 83 درصد کالاهای وارداتی به کشورمان، کالاهای واسطه‌ای هستند و در صورت کوتاهی در تأمین این کالاها، شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی در کشور خواهیم بود.

سینکی، راه توسعه‌یافتگی را استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: ذخایر قابل توجهی ارزی در کشور داریم و تا مدت طولانی برای تأمین ارز واحدهای تولیدی مشکلی نخواهیم داشت، البته تمام مؤلفه‌ها در زمینه ارز، مؤلفه‌های اقتصادی نیست.

مالیات بر ارزش افزوده مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده و موجب شده است که هزینه تولید افزایش پیدا کند، نمایندگان مجلس شورای باید قانون مالیات بر ارزش افزوده را تغییر بدهند.

حمایت از کالای ایرانی نیازمند فرهنگ‌سازی است، اکنون شاهد هستیم که یک تولیدکننده ایرانی بهترین کالا را تولید می‌کند، اما برای فروش مجبور است که مارک کالای خارجی را برای کالای خود بزند.

سینکی با اشاره به وضعیت فرش استان قم اظهار کرد: فرش این استان یک برند است و کمتر کالایی همچون فرش برای ایران در خارج از کشور بار فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه بیش از سه درصد اشتغال استان قم مربوط به بخش فرش دستباف است، ادامه داد: باید از ظرفیت‌های موجود در استان قم استفاده کنیم تا بتوانیم استعدادهای موجود در این استان را پرورش بدهیم، بهترین راهکار برای توسعه استان قم، استفاده از ظرفیت‌های بومی است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بورس در زمینه توزیع کالا اهمیت دارد و در صورت تضعیف جریان عرضه کالا در بورس، تمام بخش‌های اقتصادی مرتبط، دچار ضرر خواهند شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com