وزیر اقتصاد: ما هم دغدغه معیشت مردم را داریم
 وزیر اقتصاد با بیان اینکه نمایندگان مجلس دغدغه اقتصاد ملی و معیشت مردم را دارند، گفت: ما در دولت به این دغدغه ها احترام می گذاریم و معتقد به تعامل هستیم. متاسفانه تمام عملکرد دولت تحت تاثیر تحولات بازار ارز قرار گرفت و از آن بدتر اینکه برخی سوءاستفاده ها موجب شد تا مردم نگران شوند.

وزیر اقتصاد: ما هم دغدغه معیشت مردم را داریم

با مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد درباره وضعیت کنونی اقتصاد ایران گفتگو کرده است.

اهم سخنان وزیر اقتصاد به شرح زیر است:

* انتقادها را به جان می خریم، متاسفانه تمام عملکرد دولت تحت تاثیر تحولات بازار ارز قرار گرفت و از آن بدتر اینکه برخی سوءاستفاده ها موجب شد تا مردم نگران شوند.

* طی یک ماه گذشته تلاش شده تا جهت دستیابی به راه حل های منطقی و کاربردی برای بهبود وضعیت فعلی اقتصاد ایران راهکارهایی در نظر گرفته شود که در این میان نظر فعالان اقتصادی، نخبگان و اقتصاددانان دریافت شده است.

* دولت فرآیند اصلاحات ساختاری اقتصادی را آغاز کرده و آنچه بازتاب داده می شود گاهی منحصر به نگاه بخشی به حوزه ها بوده در حالی که باید با جدیت بیش از هر زمان دیگری نگاه عملیاتی و اجرایی داشت که این موضوع از سوی دولت هم پیگیری می شود.

* نمایندگان مجلس نیز دغدغه اقتصاد ملی و معیشت مردم را دارند، ما در دولت به این دغدغه ها احترام می گذاریم و معتقد به تعامل هستیم ضمن اینکه سعی شده آمار دقیق و کارشناسی شده از وضعیت اقتصاد کشور به پارلمان ارائه شود که خوشبختانه مجلس نیز نگاه انتقادی و کارشناسی خود را حفظ کرده و همین رویکرد را در نگاه خود مورد توجه قرار می دهد.

* ثبات در اقتصاد مهمترین خواسته مردم و بخش خصوصی از دولت است در حالی که پیش از رشد قیمت های اخیر در بازار ارز پرنوسان ترین دوران بازار مربوط به سال ۹۱ بود که قیمت دلار ۱۱۶.۵ درصد افزایش یافت اما پس از استقرار دولت یازدهم روند رشد قیمت ارز مهار شده و سال ۹۲ رشد قیمت ۲۲.۱ درصد سال ۹۳ حدود ۳ درصد سال ۹۴ حدود ۵.۲ درصد سال ۹۵ حدود ۵.۶ درصد و سال ۹۶ هم این عدد ۱۱ درصد بود که نشان می دهد دولت یازدهم و دوازدهم تا قبل از نوسانات نرخ ارز از اسفند سال گذشته تا بهار امسال تا حدودی موفق به ایجاد ثبات در بازار ارز شده بود و اگر فرایندها و اتفاقات بیرونی رخ نمی داد سال ۹۷ هم به همین روال پیش می رفت.

* اقتصاد ایران در شاخص رقابت پذیری در سال ۲۰۱۷ بهبود ۷ پله‌ای را تجربه کرده‌است. در شاخص سهولت کسب‌وکار هم رتبه ایران ۲۸ پله بهبود یافته‌است. همچنین ریسک اعتباری ایران طی ۴ سال گذشته بهبود یافته به نحوی که شاخص ریسک کشور از رتبه ۷ به رتبه ۵ در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. این بدان معناست که هزینه‌های مبادلات بین‌المللی حداقل ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

* مردم برای قضاوت در مورد وضعیت جاری اقتصادایران به محیط پیرامونی خود نگاه می‌کنند. تحت تاثیر برخی سوء استفاده‌ها قیمت کالاها به صورت کاذب رشد پیدا کرد که درحال حاضر با فعالیت گسترده دستگاه‌های نظارتی و شفاف‌سازی شیوه عملکرد دولت در مورد تخصیص ارز در حال کنترل این وضعیت هستیم.

* این اطمینان را می‌دهم که فرآیندهای اصلاحی با جدیت تمام پیگیری خواهد شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com