خاموشی‌های اخیر بخاطر تحریم‌ هاست
ایران با 75 هزار مگاوات نیروگاه، کمبودی در تولید برق ندارد اما به دلیل مصرف بالا به ویژه در دوره پیک با مشکلاتی از این دست روبرو می‌شود.

خاموشی ها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد

سیدمحمد موسوی زاده مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان در نشستی با اصحاب رسانه این استان اظهار کرد: عدم موازنه بین تولید و مصرف در بخش انرژی الکتریکی اصلی‌ترین عامل خاموشی‌های اخیر در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه تولید برق سمنان کفاف نیاز مصرفی آن را می‌دهد به دلایل خاموشی در این استان پرداخت و افزود: از آنجا که شبکه توزیع برق در کشور به صورت سراسری است استان سمنان نیز تحت تاثیر این شرایط با خاموشی‌هایی مواجه است که خارج از کنترل استان است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان به وجود دو نیروگاه 250 مگاواتی و چندین نیروگاه کوچک در استان اشاره و خاطرنشان کرد: این میزان تولید برق تقریبا جوابگوی نیاز استان است اما با توجه به به هم پیوسته بودن شبکه برق، در این ایام که چندان هم به طول نمی‌انجامد شاهد خاموشی‌هایی در سطح استان سمنان نیز خواهیم بود.

این عضو شورای مدیران وزارت نیرو در استان با بیان اینکه سمنان وضعیت مطلوبی نسبت به کشور دارد ادامه داد: استان سمنان چه از نظر نرخ خاموشی و چه از نظر میزان تلفات برق که کمتر از هفت درصد است وضعیت بهتری نسبت به سطح کشور دارد.

وی از افزایش دما به عنوان یکی از مولفه‌های موثر در افزایش مصرف برق نام برد و گفت: جلب مشارکت مردم و فرهنگسازی در خصوص مصرف بهینه انرژی نقش مهمی در کاهش خاموشی‌ها در کشور و استان خواهد داشت.

موسوی‌زاده از برق به عنوان یک انرژی بی‌جایگزین نام برد و اضافه کرد: برق یک پدیده و سرمایه مهم است که زندگی فردی و اجتماعی همه افراد به نوعی به آن وابسته است لذا همه آحاد مردم باید دست به دست هم دهند که تا از این شرایط بحرانی عبور کنیم.

وی با اشاره به وابستگی سیستم تولید برق کشور به سوخت‌های فسیلی از آن به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی صنعت برق نام برد و گفت: وابستگی صنعت برق به سوخت‌های فسیلی، آلایندگی بیشتری را به همراه دارد.

کاهش 5000مگاواتی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کاهش آب سدها

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان از کاهش حدودا 5000مگاواتی تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کاهش آب پشت سدها در کشور خبر داد و افزود: البته در استان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی چندان نیست. اگرچه قرار است ظرفیت تولید در این بخش امسال افزایش قابل توجهی بیابد.

وی به رتبه چهاردهم ایران در ایجاد ظرفیت‌ سازی نیروگاهی اشاره و تصریح کرد: ایران با 75 هزار مگاوات نیروگاه، کمبودی در تولید برق ندارد اما به دلیل مصرف بالا به ویژه در دوره پیک با مشکلاتی از این دست روبرو می‌شود.

وی با بیان اینکه ایرانی‌ها 14 برابر ژاپنی‌ها برق مصرف می‌کنند گفت: ایران از نظر مصرف برق متاسفانه رتبه چهارم دنیا را دارد و این در حالی است که، رتبه چهاردهم را در ایجاد ظرفیت‌ سازی نیروگاهی در دنیا داریم.

وی ضمن هشدار نسبت به افزایش مصرف بی‌رویه برق در کشور افزود: اگر این روند مصرف همچنان ادامه بیابد چه بسا به زودی به واردکننده برق هم تبدیل شویم.

موسوی‌زاده با بیان اینکه میانگین رشد مصرف برق در دنیا سه درصد است اظهار کرد: این در حالی است که این شاخص چه در کشور و چه در سطح استان سمنان 10درصد است.

نظارت بر مصرف برق ادارات و واحدهای پرمصرف

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی 10درصدی می‌تواند مشکل کمبود برق در دوره‌های پیک را نیز برطرف کند از همه شهروندان استان خواست در مصرف برق در این شرایط ویژه صرفه‌جویی کنند.

این مدیر مسوول از نظارت بر میزان مصرف برق دستگاه‌های اجرایی استان در این ایام خبر داد و افزود: خوشبختانه با توجه به نصب کنتورهای هوشمند در ادارات، واحدهای کشاورزی، صنعتی و... امکان رصد از راه دور آنها وجود دارد و لذا چنانچه این واحدها مصرف خود را کاهش ندهند با آنها برخورد خواهد شد ضمن اینکه بسته‌های تشویقی نیز برای مشترکین کم‌مصرف در نظر گرفته شده است.

وی از تغییر ساعت کاری ادارات استان به عنوان یک راهکار موثر برای کاهش مصرف در این دوره بحرانی نام برد و گفت: به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این مهم بین 5 تا 10 درصد در مصرف برق استان در دوره پیک کاهش ایجاد کند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir