چطور بازار ارز نزولی شد؟+قیمت ارز در معاملات دیروز
اگرچه قیمت ارز همچنان بالاست و قیمت‌ها در مقایسه با ارز دولتی، دو برابر است اما در روزهای اخیر التهاب هفته‌های گذشته را ندارد و کاهشی پیش رفته است.

دیروز قیمت دلار به حدود ۷۹۰۰ هم رسیده و یورو تا ۹۳۰۰ تومان معامله شده است

اگرچه قیمت ارز همچنان بالاست و قیمت‌ها در مقایسه با ارز دولتی، دو برابر است اما در روزهای اخیر التهاب هفته‌های گذشته را ندارد و کاهشی پیش رفته است. تحلیلگران بازار ارز دلیل این روند را در چند مورد عنوان کرده‌اند.

بازار ارز برخلاف هفته‌های گذشته این روزها کم‌التهاب و آرام شده است و اگرچه قیمت‌ها همچنان بالاست، اما کاهشی پیش می‌رود. کاهش ساعت کاری بانک‌ها در روزهای گرم تابستان از دلایلی است که صرافان می‌گویند جریان معاملات را کند کرده است. از طرفی تحلیلگران بازار ارز معتقدند بازار این روزها تا حد زیادی تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار گرفته است. اینکه احتمال معافیت‌های خاص دولت آمریکا به بعضی از خریداران نفت ایران وجود دارد، خود باعث تداوم فروش نفت و برگشت ارز حاصل از آن خواهد شد. این موضوع می‌تواند تا حدی طرف عرضه را تقویت کند.

آخرین بررسی‌ها از معاملات بازار ارز نشان می‌دهد که امروز قیمت دلار به حدود ۷۹۰۰ هم رسیده و یورو تا ۹۳۰۰ تومان معامله شده است، هرچند که این روند تا حدی نزولی بوده اما قیمت‌ها در مقایسه با آنچه که دولت برای این ارزها تعیین و معامله می‌کند، تا دو برابر اختلاف دارد. قیمت دلار رسمی حدود ۴۳۱۰ تومان و یورو تا ۵۰۰۰ تومان می‌رسد. همین اختلاف قیمت خود موجب ایجاد رانت‌هایی در بین دریافت‌کنندگان ارز دولتی شده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir