کمبود جهیزیه در بازار
بازار امین حضور که روزگاری جای سوزن انداختن نبود حالا حسابی سوت و کور شده است. از فروشندگانی که می گویند تا اطلاع ثانونی قصد فروش ندارند تا قیمت‌هایی که هر ساعت تغییر می‌کند.

 وقتی قیمت یخچال در یک ساعت از 5.5 میلیون به 7 میلیون تومان می‌رسد

بازار امین حضور که روزگاری جای سوزن انداختن نبود حالا حسابی سوت و کور شده است. از فروشندگانی که می گویند تا اطلاع ثانونی قصد فروش ندارند تا قیمت‌هایی که هر ساعت تغییر می‌کند.

در حالی حوالی ساعت 6 بعد از ظهر روز گذشته قیمت یک یخچال از محصولات دوو در نمایندگی های فروش این محصول حدود 5.5 میلیون تومان قیمت خورده بود که در ساعت 8 شب همان روز قیمت این محصول به یکباره رشد 1.5 میلیون تومانی را تجربه کرد و به 7 میلیون تومان رسید.

لوازم خانگی که در یک ماه گذشته رشد بین 30 تا 60 درصدی را تجربه کرده اند حالا نگرانی هایی زیادی را در میان زوج های جوان ایجاد کرده است . زهرا که به گفته خودش تنها 20 روز به تاریخ عروسیش باقی مانده در اینباره می گوید " سولاردمی که یک ماه پیش سولاردم که 2 میلیون و 900 هزار تومان قیمت داشت امروز حدود 4 میلیون تومان فروخته می شود .

بسیاری از اجناس خارجی دیگر در بازار موجود نیست و تهیه جهزیه حسابی سخت شده است . او که به گفته خودش 50 میلیون تومان برای خرید جهزینه کنار گذاشته بود، می گوید: حالا با قیمت های فعلی باید قید بسیاری از اجناس را بزنم یا اینکه دنبال مارک های متفرقه محصولات باشم.

20 هزار تومان به ازای هر روز تاخیر در تحویل

نرگس از دیگر خریداران لوازم خانگی است که می گوید: حدود 10 روز است که عقد کرده ام و هنوز تاریخ ازدواج مشخص نیست اما از ترس گرانی ها از حالا شروع به خرید کرده ایم. او می گوید: فروشندگان حتی حاضر نیستند که یک نصف قیمت یک جنس را امروز و مابقی را دو روز بعد زمان تحویل کالا دریافت کنند. وقتی چنین پیشنهادی به آنها می دهیم می گویند پس جنس را به نرخ همان روز تحویل خواهند داد . ضمن اینکه اگر بخواهید کالایی را خریداری و تمام پول آن را پرداخت کنید ولی یک هفته بعد آن را تحویل بگیرید به ازای هر روز تاخیر در تحویل 20 هزار تومان پول انبار از ما طلب می کنند.

احتکار کالا یا کمبود در بازار

در حالی بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل نوسانات نرخ ارز و فضای پر التهاب اقتصادی حاضر به فروش محصولات خود نیستند که محمد طهان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی می گوید احتکار کالا نداریم، بازار با کمبود کالا مواجه شده است. ادعایی که نگاهی به وضعیت تولید محصولات لوازم خانگی نشان می دهد که چندان هم بیراه نیست. آمارهای منتشر شده در سایت وزارت صنعت نشان می دهد که طی دوماهه ابتدای امسال تولید کولر آبی، ماشین لباسشویی، یخچال و تلویزیون به ترتیب با کاهش ۴۶.۶، ۱۶، ۱۲.۸ و ۱۰.۵ درصدی روبرو شده‌اند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: poolnews.ir