قیمت جدید هر کیلو مرغ اعلام شد
طبق تصویب ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ با ۹ درصد افزایش قیمت، حداکثر باید ۸۱۷۵ تومان فروخته شود اما در بازار مصرف بیش از کیلویی هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود که رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید قیمت‌های تصویب شده مورد تایید مرغداران نیست .

قیمت حداکثر هر کیلو مرغ ۸۲۰۰ تومان اعلام شد

طبق آخرین تصویب ستاد تنظیم بازار، حداکثر قیمت مرغ زنده تحویل درب واحد مرغداری با ۹ درصد افزایش هر کیلوگرم ۵۱ هزار و ۵۵۰ ریال و حداکثر قیمت مصرف کننده مرغ با ۹ درصد افزایش معادل ۸۱ هزار و ۷۵۰ ریال تعیین شده است اما محمد یوسفی - رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی - در این باره به ایسنا، گفت: مدتی قبل قیمت تصویب شده ۹۲۵۰ تومان تایید شده بود اما در حال حاضر وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت را ۸۲۰۰ تومان برای مصرف کننده اعلام کرده که ما در جریان نیستیم و هیچ دخالتی در آن نداشته‌ایم، چراکه قیمت اعلام شده در حد قیمت کارشناسی هم نیست. با این شرایط اگر قصد تعطیلی مرغداری‌ها را دارند، بگویند که تعطیل‌ کنیم.

 برای اعلام و تصویب قیمت باید قیمت نهاده، جوجه یکروزه، سود معقول تولیدکننده و سایر اقلامی که قیمت تمام شده مرغ را تحت تاثیر قرار می دهد، در نظر بگیرند و براساس آن قیمت‌گذاری کنند. علاوه بر این، سود هم بایستی مبنای سالانه داشته باشد. از طرف دیگر جای سوال است که چرا زمانی که قیمت مرغ کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان معترض می‌شوند، توجهی نمی‌شود اما به محض اینکه قیمت مرغ کمی به مقدار واقعی می‌رسد، مسئولان دخالت و قیمت غیر کارشناسی اعلام می‌کنند.

یوسفی با اشاره به اینکه احتکاری در بازار نهاده‌های مصرفی نیست اما این محصولات با قیمت های بالایی عرضه می شوند، گفت: درخواست از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان  این است که به این بحث ورود کنند و اگر واردکنندگان ارز ۳۸۰۰ یا ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند، چرا با قیمت بالا محصول را می‌فروشند؟ اگر هم ارز دولتی نگرفته‌اند، اعلام کنند واردات خود را با چه ارزی انجام داده اند؟

رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: علاوه براین، نرخ ارزی که ثبت سفارش شده و تعلق گرفته، قیمت‌های جهانی و  تمام شده ذرت، سویا و کنجد و همچنین سود معقول آنها برای تصویب قیمت مرغ باید درنظر گرفته شود.

یوسفی با اشاره به ادامه التهاب بازار نهاده‌های مصرفی و اینکه بازار همچنان به طور ۱۰۰ درصد با مشکل روبرو است، اعلام کرد: از نظر ما قیمت نهاده‌های تولید بیش از قیمتی است که سازمان حمایت اعلام کرده لذا باید مسئولان این سازمان قویا به این بخش ورود کنند و قیمت تمام شده مرغ را هم براساس این قیمت‌ها و یا هرقیمتی که مورد تاییدشان است، اعلام کنند. 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir