افزایش 202 درصدی خرید طلا در ایران
شورای جهانی طلا اعلام کرد: پس از خروج آمریکا از برجام خرید طلا در ایران 202 درصد رشد کرده و این در حالی است که تقاضای جهانی طلا 4 درصد کاهش دارد.

حرکت معکوس ایرانی ها در مقابل کاهش جهانی تقاضا برای خرید طلا

شورای جهانی طلا امروز در جدیدترین گزارش از وضعیت طلای جهانی در سه ماهه دوم امسال اعلام کرد پس از خروج ترامپ از برجام و به رغم موانع خرید و فروش در ایران تقاضای این فلز گرانبها 202 درصد رشد داشته است.

همچنین در گزارش شورای جهانی طلا اعلام شده میزان تقاضای جهانی برای این فلز زرد در سه ماهه دوم امسال با 4 درصد کاهش به 964.3 تن رسیده است.

از نظر شورای جهانی طلا کاهش تقاضا در هند به 8 درصد و کاهش خرید از سوی صندوق‌های مبادلات تجاری و بانک مرکزی کشورها هم در کاهش تقاضای جهانی تاثیر جدی داشته است.

بر اساس اعلام این شورا در سه ماهه دوم امسال میلادی میزان خرید صندوق‌های مبادلات تجاری 46 درصد کاهش داشته است. همچنین میزان خرید بانک مرکزی کشورها هم با 7 درصد کاهش همراه بوده است.

بر اساس اعلام شورای جهانی طلا سرمایه‌گذاری در این بخش 9 درصد کاهش داشته و سهم خرید از جواهرات نیز در کل دو درصد افت داشته است.

شورای جهانی طلا همچنین اعلام می‌کند تقاضای کلی برای طلا در نیمه نخست امسال 6درصد نسبت به مشابه قبل کاهش داشته که عمدتا به دلیل کاهش جدی در خرید صندوق‌های مبادلات تجاری بوده است.

تقاضای کلی طلا در جهان 1959.9 تن در فاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئن بوده که این رقم نسبت به مشابه سال گذشته کاهش دارد. در همین بازه زمانی در سال گذشته تقاضا برای طلا 2086.5 تن بوده است. تقاضای طلا در نیمه نخست امسال کمترین میزان از سال 2009 تاکنون محسوب می‌شود. در سه ماهه دوم امسال تقاضا برای طلا با 4 درصد کاهش به 964.3 تن رسیده است. خرید طلا برای سرمایه‌گذاری هم 9 درصد و صندوق‌های مبادلات تجاری هم 46 درصد کاهش داشته است.

هویت اعلام کرد:« تقاضا برای اروپا تا حدودی زیاد بوده است. دلیل عمده آن اختلاف در انتخابات ایتالیا و ابهامات زیاد در سیاست‌های بانک مرکزی اروپا است.»

در چین هم افزایش جنگ تجاری با واشنگتن و افت ارزش بازارهای سهام‌ این کشور تقاضا را به سمت طلا سنگین‌تر کرد.

شورای جهانی طلا همچنین می‌نویسند تقاضا برای انواع جواهرات افزایشی نداشته چرا که کاهش ارزش ارزها در کشورهایی که متقاضی عمده هستند مثل چین، ترکیه و هند تضعیف شد و از آنجا که تضعیف ارزش ارز قیمت طلا را برای خریداران گران می‌سازد تقاضا برای خرید طلا به شدت کاهش یافت.

میزان تقاضای جواهرات در هند در سه ماهه دوم امسال با 8 درصد کاهش به 147.9 تن رسید که عامل آن بیشتر تضعیف ارزش روپیه بود. تقاضا در چین نیز با مقاومت‌هایی همراه بود و تنها با 5درصد افزایش به 144.9 تن رسید.

در دیگر سو تولید و اکتشاف و بازسازی بیشتر طلا کمک کرد تا عرضه جهانی طلا با 3 درصد افزایش به 1120.2 تن در سه ماهه دوم امسال برسد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com