بزرگترین ریزش قیمت سه سال اخیر نفت رقم خورد
قیمت نفت روز جمعه حدود ۸ درصد افت داشت و به پایین‌ترین رکورد در بیش از یک سال گذشته سقوط کرد و هفتمین کاهش هفتگی متوالی خود را به ثبت رساند

بزرگترین ریزش قیمت سه سال اخیر نفت رقم خورد

بهای معاملات آتی نفت برنت ۳.۸۰ دلار یا ۶.۱ درصد کاهش یافت و در ۵۸.۸۰ دلار در هر بشکه بسته شد. در طول معاملات جمعه، نفت برنت تا مرز ۵۸.۴۱ دلار که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۷ بود، عقب نشینی کرده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴.۲۱ دلار یا ۷.۷ درصد کاهش، در ۵۰.۴۲ دلار در هر بشکه بسته شد که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۷ بود.

برنت برای کل هفته ۱۱.۳ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۱۰.۸ درصد کاهش نشان داد که بزرگترین کاهش هفتگی از ژانویه سال ۲۰۱۶ بود.

عرضه نفت به خصوص از سوی تولیدکنندگان آمریکایی سریعتر از تقاضا رشد کرده و انتظارات برای اشباع عرضه در بازار را تقویت کرده است. در برابر تحولات اخیر، پیش بینی می‌شود اوپک کاهش تولید خود را پس از دیدار رسمی اعضای این گروه در ششم دسامبر، آغاز کند.

اما این تصمیم تاثیری در توقف ریزش قیمت نفت از ابتدای نوامبر تاکنون نداشته و بهای معاملات نفت به مدت هفت هفته متوالی کاهش پیدا کرده است و در مسیر ثبت بزرگترین کاهش ماهانه از اواخر سال ۲۰۱۴ تاکنون قرار دارد.

از سوی دیگر، جنگ تجاری میان آمریکا و چین که بزرگترین اقتصادها و مصرف کنندگان نفت در جهان هستند، تاثیر منفی خود را روی بازار نفت گذاشته است.

به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه "پرایس فیوچرز"، بازار انتظار دارد رشد اقتصادی آهسته شود و مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین به خوبی پیش نرود. بازار باور ندارد که اوپک بتواند به سرعت برای جبران کندی رشد تقاضا عمل کرده و تولیدش را کاهش دهد.

ذخایر بنزین در سراسر آسیا رشد کرده و میزان ذخایر در سنگاپور که هاب منطقه‌ای پالایش است، به بالاترین حد در سه سال اخیر صعود کرده است. ذخایر بنزین ژاپن نیز هفته گذشته رشد کرد در حالی که ذخایر آمریکا حدود ۷ درصد بالاتر از یک سال پیش است.

تولید نفت امسال افزایش پیدا کرده است. آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تولید غیراوپک امسال ۲.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند در حالی که انتظار می‌رود تقاضا در سال آینده ۱.۳ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی در واکنش به تقاضای ضعیف، پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد ممکن است برای مجاب کردن اوپک برای کاهش گروهی ۱.۴ میلیون بشکه در روز تولید، میزان عرضه خود را کاهش دهد.

با این حال ترامپ روشن کرده که نمی‌خواهد قیمت نفت افزایش پیدا کند و بسیاری از تحلیلگران تصور می‌کنند عربستان سعودی برای مقاومت در برابر درخواستهای سایر اعضای اوپک برای کاهش تولید، تحت فشار آمریکا قرار خواهد گرفت.

لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر شرکت "اف ایکس تی ام" هشدار داد اگر اوپک تولید خود را کاهش ندهد، قیمت نفت کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد و به محدوده ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط می‌کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir