احتمال سقوط قیمت نفت به ۴۰ دلار
نماینده ایران با هشدار اینکه اگر تولید به میزان چشمگیری تولید کاهش نیابد، قیمت نفت به ۴۰ دلار سقوط می‌کند، گفت: تحریم‌ها و سقوط قیمت می‌تواند اوپکی را که بیش از نیم قرن عمر دارد، متلاشی کند

احتمال سقوط قیمت نفت به ۴۰ دلار

 به نقل از بلومبرگ، یک مقام ایرانی هشدار داد در صورتی‌که اوپک و هم‌پیمانانش تولید خود را به میزان چشمگیری کاهش ندهد، قیمت نفت به ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط می‌کند و بعید است اوپک در احیای بازار موفق شود.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک گفت: «نیاز است که تولید روزانه ۱.۴ میلیون بشکه کاهش یابد تا از فزونی عرضه جلوگیر شود.»

وی افزود ایران خودش در هرگونه کاهش تولید شرکت نخواهد کرد، زیرا تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران همچنان پابرجاست. ممکن است اوپک در نشست آخر هفته در وین نتواند به توافقی برای کاهش تولید دست یابد.

کاظم‌پور توضیح داد: «فکر نمی‌کنم آن‌ها به کاهش تولید فکر کنند. آن‌ها احتمالا می‌خواهند بهانه‌هایی بیاورند یا پیشنهاد‌هایی روی میز بگذارند که توسط دیگران قبول نمی‌شود و بگویند: بسیار خوب! ما که گفتیم.»

کاظم‌پور تردید دارد که اوپک در نهایت با تمدید توافق کاهش تولید موافقت کند. کشور‌هایی که «در سه ماه گذشته بشکه‌ها را به بازار روانه کردند، باید آن را کاهش دهند.»

وی افزود: «با توجه به عدم موفقیتی که در ۳ ماه گذشته داشته‌اند، تردید دارم که این همکاری ادامه پیدا کند... چرا یک شکست نهادینه شود؟ برای این همکاری اتفاق آرا نیاز است که وجود ندارد»

همچنین این مقام ایرانی هشدار داد تحریم‌ها و سقوط قیمت نفت می‌تواند اوپکی را که بیش از نیم قرن عمر دارد و از جنگ‌ها عبور کرده است را متلاشی کند.

وی ادامه داد: «یک حس سرخوردگی به ویژه در میان تولیدکنندگان کوچک نه در سطح قطر، شایع شده است.»، زیرا سقوط قیمت نفت و از دست دادن درآمد دلیلی برای خروج می‌شود.