جزئیات سومین مرحله عرضه نفت خام در بورس
سومین مرحله فروش نفت خام در بورس با عرضه یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران به نرخ بشکه ای52 دلار و 42 سنت در اول بهمن ماه انجام می شود

جزئیات سومین مرحله عرضه نفت خام در بورس

 2 مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی تاکنون انجام شده که در مرحله نخست فروش نفت (6 آبان امسال)، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد، اما هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (معادل 280 هزار بشکه) به نرخ بشکه ای 74 دلار و 85 سنت به فروش رسید.

همچنین در دومین مرحله فروش نفت خام در بورس انرژی (20 آبان) نیز 700 هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه ای 64 دلار و 97 سنت معامله شد.

وزارت نفت پیش از این اعلام کرده بود که قرار است در سومین مرحله عرضه نفت خام، تغییرات ساختاری در نحوه عرضه نفت خام انجام شود.

براین اساس، وزارت نفت امروز (دوشنبه) به نقل از مدیر امور بین‎الملل شرکت ملی نفت ایران گزارش داد: اول بهمن 1397 یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجم‎35 هزار بشکه‌ای با قیمت پایه 52,42 دلار به ازای هر بشکه عرضه خواهد شد.

سعید خوشرو افزود: علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بین‎المللی، امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا از تفاوت‎های عرضه این نوبت با دوره‎های قبل است.

وی اظهار داشت: دوره تسویه حساب معاملات نیز در این دوره از 60 به 90 روز افزایش یافته است.

به گفته خوشرو، مجوزهای لازم از سران سه قوه برای عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی اخذ شده و در این مرحله، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران برای عرضه در نظر گرفته شده و به تناسب فروش، نسبت به حجم عرضه در دوره‎های بعدی تصمیم گیری و اقدام خواهد شد.

عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در چارچوب تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی مبنی بر ایجاد تنوع در روش‎های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:irna.ir