خط فقر در تهران؛ ۲.۵ یا ۴.۵ میلیون؟!
اعلام رقم خط فقر همیشه با تناقض آماری از سوی مسئولان و نهادهای مربوطه همراه بوده است. در حالی مرکز پژوهش های مجلس رقم خط فقر در تهران را 2.7 میلیون تومان اعلام می کند که یک عضو هیات رئیسه مجلس میزان خط فقر در تهران را ۴.۵ میلیون تومان ارزیابی کرده است

خط فقر در تهران؛ ۲.۵ یا ۴.۵ میلیون؟!

اعلام رقم خط فقر همیشه با تناقض آماری از سوی مسئولان و نهادهای مربوطه همراه بوده است. در حالی مرکز پژوهش های مجلس رقم خط فقر در تهران را 2.7 میلیون تومان اعلام می کند که یک عضو هیات رئیسه مجلس میزان خط فقر در تهران را ۴.۵ میلیون تومان ارزیابی کرده است!

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تفاوت سقف معافیت مالیاتی در قانون بودجه ۹۷ نسبت به لایحه بودجه ۹۸ پرداخت.

بر اساس پیش بینی ها انتظار افزایش تورم برای سال آینده وجود دارد.

متوسط انواع هزینه های خوراکی و غیرخوراکی برای یک خانوار با جمعیت ۴ نفر رقمی بیش از سیصد و شصت و دو میلیون(۳۶۲) ریال ماهیانه حدود ۳۰ میلیون ریال است.

با توجه به جهش ارز در سال ۹۷ انتظار می‌رود افزایش هزینه‌ها در سال ۹۸ تداوم داشته باشد.

خط فقر در یک خانواده چهار نفره در شهر تهران در تابستان سال ۹۷ ماهیانه ۲۷ میلیون ریال و سالیانه حدود ۳۲۰ میلیون ریال برآورد شده است.

با توجه به دلایل فوق می توان نتیجه گرفت، رقم ۲۷۶ میلیون ریال سالانه با ماهیانه ۲۳ میلیون ریال به عنوان سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۸ تناسبی با متوسط هزینه‌های خانوار ندارد.

در سال‌های گذشته تعداد پلکان مالیات حقوق محدود به دوپله بود، اما در سال ۹۷ تعداد پلکان مالیات حقوق به چهار پله افزایش پیدا کرد.

با وجود این در لایحه بودجه سال آینده مجدداً رویکرد دو پله ای اتخاذ شده است که این مسئله به کاهش اثر بازتوزیعی و عدالت مالیاتی می‌انجامد و توصیه می‌شود، مشابه با قانون بودجه سال ۹۷ تعداد پلکان نرخ مالیات بر حقوق افزایش پیدا کند.

در همین حال امیرآیادی عضو هیئت رئیسه مجلس درخصوص خط فقر در سال آینده گفت: برای یک خانوار 4 نفره، خط فقر چیزی در حدود 2 میلیون و 255 هزار تومان است و البته این رقم در تهران متفاوت خواهد بود و چیزی در حدود 4 میلیون و 592 هزار تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از مردم تهران و سایر نقاط کشور چنین درآمدی دارند گفت: خیلی از مردم، کمتر از این رقم درآمد دارند و این بر اساس آمار و ارقام استخراج شده از بودجه 98 است.

امیرآبادی عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز همچنین با اشاره به در پیشِ‌رو بودن برخی بحران‌های اقتصادی و مالی در سال آینده گفت: در سال آینده بحران ارزی، بحران بانکی و بحران مالی دولت را خواهیم داشت که در مجلس باید فکری برای آن کنیم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir