این پفک، تراریخت است، نخورید!
پس از جنجال «پفکهای تراریخت دامی»، حالا این پفک رسماً اعلام می‌کند تراریخت است؛ کارگروه تخصصی این موضوع در خبرگزاری تسنیم به مردم توصیه می‌کند از مصرف پفک کودکانشان جلوگیری کنند

این پفک، تراریخت است، نخورید!

پس از افشاگری مبنی بر استفاده از «ذرت تراریخت دامی» در تنقلات کودکان ایران - دو برند پفک - بند قانونی «الزام به استفاده از برچسب تراریخت» در مورد پفکها به اجرا درآمده است.

محصولات تراریخت در دنیا، عموماً به مصرف خوراک دام می‌رسد یا برای سوختهای زیستی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین محصولات تراریخت در دنیا با این هدف مورد استفاده تجاری قرار می‌گیرد که 30 تا 50 درصد ارزانتر از محصولات طبیعی است. کشف فترت نظارت بر این محصولات و ارزانی این محصولات بی‌کیفیت در کشور ما، این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که چند وقت است که تاجران تراریخت، سلامت فرزندان ما را قربانی مطامع تجاری خود کرده‌اند.

گرچه شفاف‌سازی در این موضوع، قابل تقدیر است؛ اما پرسش اینجاست که در حالی که مصرف موادی که تقابل سخت علمی درباره آنها در سطح بین‌المللی و نیز در داخل کشور در جریان است، و بسیاری از دانشمندان ایران و متخصصان بین‌المللی بر احتمال عوارض درازمدت این محصولات تأکید دارند، چرا باید اساساً این محصولات در سایه بی‌توجهی ناظران، برای گروههای حساس - به‌ویژه کودکان - تولید شود؟

گرچه خبرگزاری تسنیم، در مسیر رسالت آگاهی‌بخشی خود آمادگی دارد - در صورت وجود سندی دال بر احراز سلامت این محصولات - جوابیه مسئولان را به اطلاع عموم مردم برساند؛ اما با تحقیقات گسترده کارگروه بررسی تراریخت در خبرگزاری،‌ تقریباً محرز است که چنین دلیلی اقامه نخواهد شد. لذا انتظار می‌رود، مسئولان نظارتی و خصوصاً وزارت بهداشت - که اتفاقاً در این موضوع بصورت ویژه عملکرد مثبتی داشته است - مسئولانه‌تر و با دقت افزونتر از حال حاضر، با این مسئله برخورد کنند، و کودکان ایران را از گزند آسیبهای احتمالی این محصولات مصون نگاه دارند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com