زنگنه: صداوسیما هر چه رشته کرده بودیم، پنبه کرد
وزیر نفت درباره اینکه این روزها در رسانه‌های عمومی راه‌های فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها را افرادی عنوان می‌کنند،گفت: اگر چیزهایی را که می‌گویند درست باشد، به معنی پنبه کردن چیزی است که ما رشته کرده بودیم

بیژن زنگنه وزیر نفت در پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در تکمیل صحبت پیشین خود مبنی بر اینکه جمهوری‌اسلامی پس از اجلاس اوپک به همه خواسته‌های خودش رسیده است، گفت: مهمترین هدف این اجلاس حفاظت و صیانت از موجودیت اوپک بود.

وی ادامه داد: اوپک سازمانی است که تصمیماتش باید با اجماع گرفته شود و تصمیمات نباید از بیرون به آن ابلاغ شود. اگر هم قرار است پخت و پزی در مورد تصمیمات گرفته بشود، باید در بین اعضا انجام بشود.

زنگنه با اشاره به انجام فرآیندهای تصمیم‌گیری درون اوپک در تاریخ ۶۰ ساله آن گفت: اخیرا روال‌هایی خارج از آنچه که همیشه بوده انجام می‌شد که موجب نگرانی اعضای اوپک بود. گرچه بعضی از اعضای اوپک به هر دلیلی مطالب و نگرانی‌های خودشان را به صورت علنی عنوان نمی‌کنند اما این نگرانی‌ها وجود داشت.

وزیر نفت ادامه داد: ما این‌ها را با وزرا و در اجلاس وزیران مطرح کردیم و نهایتا هم تاثیرگذار بود.

وی مهمترین تاثیر این موضوع را بیانیه و منشور همکاری بین اوپک و غیراوپک دانست و گفت: تغییرات مفهومی مهمی در آن اتفاق افتاده و فکر می‌کنم دیگر اینکه از بیرون تصمیمی گرفته شود و به اوپک برای تصویب آورده شود، اتفاق نیفتد.

زنگنه با بیان اینکه ما فقط برای تصویب مصوبات در اوپک حضور نداریم، گفت: اوپک همه تصمیماتش را با اجماع می‌گیرد و این مهمترین چیزی بود که در این دوره دنبال آن بودم.

وی ادامه داد: البته بخش دیگر هم این بود که ما حرف‌های خودمان را درباره آنچه که آمریکایی‌ها می‌گویند و فشارهایی که می‌آورند از طریق مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی بیان کردیم و گفتیم ایران تحت فشار مذاکره نمی‌کند و اگر بخواهند تغییری در شرایط ایجاد شود باید ابتدا تحریم‌ها برداشته شود.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روزها در رسانه‌های عمومی راه‌های فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها را افرادی عنوان می‌کنند، آیا این برای فشار بر وزارت نفت است، گفت: اگر چیزهایی را که می‌گویند درست باشد، به معنی پنبه کردن چیزی است که ما رشته کرده بودیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا با صدا و سیما و آقای علی عسگری درباره این موضوع صحبت شده است، گفت: بله صحبت کرده‌ایم اما ایشان گفتند که کسانی هم قبل از صدا و سیما این کار را کرده‌اند و ما هم گفتیم تکثیر اشکال، رفع اشکال نمی‌کند.

وزیر نفت ادامه داد: هیچ کس نباید کار خلاف کند. بعضی از رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند یک کارهایی می‌کنند اما حتی باز نشر این مطالب کار خوبی نیست و خلاف است.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا برخی در داخل کشور به دنبال هدف قرار دادن شما هستند؟ گفت: موضوع بزرگ‌تر از این‌هاست.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir