سهم ایران از بازار‌ سوریه، کمتر از ترکیه و چین!
گزارش روزنامه «ایران» درباره دیپلماسی اقتصادی تهران در سوریه بعد از داعش را بخوانید

در این گزارش آمده است:



زمانی‌ که تجار ایرانی بازار عراق را به روی خود باز کردند صحبت از سرمایه‌گذاری و صادرات خدمات فنی و مهندسی بود. این کشور بعد از جنگ با امریکا نیاز مبرم به بازسازی پیدا کرد به همین دلیل ابرپروژه‌هایی (157 پروژه بزرگ توسعه‌ای) در عراق تعریف شد. ایران نیز توانست در بخشی از این پروژه‌ها حضور فعال پیدا کند ولی اعداد سرمایه‌گذاری و صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در مقابل تقاضایی که عراق داشت بسیار کم بود، این کم کاری باعث شد که کشوری مثل ترکیه سهم بیشتری در بازسازی عراق ایفا کند.

حال با خروج داعش از سوریه و ایجاد ثبات نسبی، این کشور به سرمایه‌گذاری جدید و صادرات خدمات فنی و مهندسی نیاز دارد. از این‌رو قبل از آنکه سایر کشورها بازار سوریه را مانند عراق از ایران بگیرند بایستی به سمت سرمایه‌گذاری و صادرات رفت. هر چند شنیده‌ها حکایت از آن دارد که عربستان برای گرفتن بازار سوریه خیزبرداشته است و می‌خواهد پروژه‌های توسعه‌ای در این کشور پیاده‌سازی کند. سوریه مانند عراق به ابر پروژه نیاز دارد، پروژه‌هایی که بتواند زیرساخت‌های این کشور را احیا کند و فرصت برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود.

برخی از منابع خبری عنوان کردند که سوریه در سال ۲۰۱۷ میلادی در مجموع ۵.۶ میلیارد دلار کالا از کشور‌های مختلف و عمدتاً از سطح منطقه وارد کرده است. در این میان ترکیه با صادرات ۱.۳ میلیارد دلار در رتبه اول، چین با صادرات ۱.۱ میلیارد دلار در رتبه دوم و امارات با صادرات ۹۶۸ میلیون دلار در رتبه سوم بوده است. ایران با صادرات ۱۷۲ میلیون دلار (آمار سال ۹۶ گمرک) در رتبه هشتم صادرکننده به سوریه بوده است، البته گفته شده که اخیراً امارات جای چین را گرفته است.

زمانی که روابط ایران و سوریه به جهت وجود معارضین فراز و نشیب‌هایی داشت، روابط دو کشور کاملاً دولتی اداره می‌شد به‌گونه‌ای که از طریق دولت سرمایه‌گذاران به سوریه می‌رفتند. طی این مدت خط تولید خودرو، تولید شیشه و... از طریق بخش خصوصی ایران به سوریه منتقل شد. ولی خلأ بزرگی که در روابط وجود داشت را در حال رفع و رجوع هستیم، این خلأ وصل نبودن بخش خصوصی دو کشور است. ما به‌دنبال آن هستیم که فعالان بخش خصوصی ایران و سوریه را به هم وصل کنیم. با پررنگ شدن نقش بخش خصوصی و شناسایی بازار طرفین می‌توان روابط دو کشور را توسعه داد.

با ایجاد اتاق مشترک و رفت و آمد هیأت‌های اقتصادی بخش خصوصی ایران و سوریه اتفاق‌های مهم در روابط اقتصادی دو کشور رقم خواهد خورد.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : روزنامه ایران