تب دلار در بازار کیف و کفش افتاد
کوچک شدن سهم چشم‌ بادامی‌ها از بازار کیف و کفش اصفهان همان‌قدر که رونق کارگاه‌های تولیدی سومین قطب کیف و کفش کشور را نوید می‌دهد، با گرانی مواد اولیه‌ای که با دلار خریداری می‌شود، همراه شد و نگذاشت که کام مصرف‌کنندگان نیز با استفاده از کالای داخلی شیرین شود

بازار کیف و کفش در ابتدای ماه مهر

با نزدیک شدن به ماه مهر و بازگشایی مدارس، رفت‌وآمد در بازار کیف و کفش اصفهان جان تازه‌ای گرفته است و مشتریانی که در فصل‌های گذشته به دلیل گرانی قیمت‌ها از خرید منصرف می‌شدند، این روزها سری به خیابان‌های مرکز، جنوب یا شمال شهر می‌زنند تا دانش آموزان را با کیف و کفش نونوار راهی مدرسه کنند اما بسیاری از خانواده‌ها قیمت‌ها را سرسام‌آور و غیرقابل باور می‌دانند به ویژه نرخ کفش که نسبت به مهر پارسال جهش قابل‌توجهی یافته و خانواده‌ها را ناگزیر می‌کند برای خرید یک جفت کفش بچه‌گانه بین 70 تا 150 هزار تومان هزینه کنند. با گشت‌وگذاری در خیابان سپه، چهارباغ پایین و حتی خیابان نظر شرقی نیز می‌توان برچسب قیمت‌های 100 تا 150 هزارتومانی قیمت را بر روی کفش‌هایی با جنس و مدل‌های نه‌چندان خاص دید.

کیف‌های 30 تا 160 هزارتومانی

رئیس اتحادیه سراجان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، میانگین قیمت کیف مدرسه در بازار را بین 30 تا 160 هزار تومان اعلام کرد و افزود: ممکن است کیف‌های 200 تا 300 هزارتومانی هم در بازار عرضه شوند اما این محصولات برند هستند و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند.

فلاح خرم آرایی افزایش قیمت دلار را باعث به‌صرفه نبودن واردات کیف از چین دانست و گفت: کیف‌هایی که در داخل تولید می‌شوند از نظر کیفیت و شکل ظاهری، بسیار مناسب و قابل‌رقابت با اجناس خارجی هستند به همین دلیل مصرف‌کنندگان نیز از خرید آن‌ها استقبال می‌کنند.

وی 90 تا 95 درصد کیف‌های موجود در بازار را تولید کارگاه‌های داخلی دانست و ادامه داد: بیشترین کارگاه‌های تولید کیف در استان‌های تهران، مشهد و اصفهان فعالیت می‌کنند اما از نظر کیفیت، محصولات تولید اصفهان پس از تهران در بازار حرف اول را می‌زنند.

رئیس اتحادیه سراجان اصفهان وضع خریدوفروش کیف مدارس در بازار را نیز مناسب دانست و گفت: با وجود کاهش واردات اجناس چینی در یکی دو سال اخیر، کارگاه‌های تولید داخل نیز با مشکل گرانی مواد اولیه و افزایش هزینه‌های تولید روبرو هستند و به همین دلیل ناگزیر به افزایش قیمت تولیدات بوده‌اند.

ازآنجا که رئیس اتحادیه کفاشان اصفهان در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره گرانی قابل‌توجه قیمت کفش از ممنوع بودن مصاحبه دراین‌باره گفت، این موضوع را از رئیس اتاق اصناف اصفهان پرسیدیم و رسول جهانگیری توضیح داد: درست است که قیمت کفش در مقایسه با مهرماه سال گذشته گران به نظر می‌رسد و مصرف‌کنندگان از این موضوع گله‌مند هستند اما دلیل این افزایش قیمت از راه رسیدن سال تحصیلی جدید نیست بلکه ریشه نوسانات قیمت به جهش نرخ دلار از 3 به 11 هزار تومان برمی‌گردد یعنی یک رشد 200 درصدی قیمت که به‌هرحال تأثیر خود را در قیمت مواد اولیه تولید به‌جا گذاشته و این موضوع با افزایش هزینه‌های تولید مانند آب، برق و دستمزد کارگر همراه شده است.

جهانگیری با اشاره به رکود بازار کیف و کفش در ماه‌های گذشته از سال 98، گفت: درست است که به مناسبت بازگشایی مدارس، بازار کیف و کفش تا حدودی از رکود خارج‌شده و شاهد تغییراتی در میزان تقاضای مصرف‌کنندگان هستیم اما این افزایش تقاضا نیست که باعث گرانی اقلام مورد نیاز دانش آموزان شده بلکه موضوع به گرانی مواد اولیه و هزینه‌های تولید برمی‌گردد.

گلایه مصرف‌کنندگان از گرانی

این مقام صنفی، پیشنهاد ایجاد نمایشگاه عرضه مستقیم را راهکاری برای عرضه کیف و کفش و لوازم‌التحریر دانش آموزان، به قیمت مناسب‌تر دانست و ادامه داد: بسیاری از مصرف‌کنندگان پس از جهش قیمت دلار در سال گذشته، سراغ خرید کالاهایی مانند کیف و کفش نرفته بودند و اکنون که قیمت‌ها را با مهر سال گذشته مقایسه می‌کنند از گرانی گلایه می‌کنند درحالی‌که نوسانات ارزی باعث کاهش واردات کالاهایی مانند پوشاک، لوازم‌التحریر، کیف و کفش و ... به کشور شد اما اثرات نامطلوبی نیز بر قیمت مواد اولیه به‌جا گذاشت که باعث بالا رفتن قیمت تولیدات داخل شده است.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با تأکید بر اینکه هیچ محدودیت و کمبودی برای عرضه کالاهای مصرفی در آستانه بازگشایی مدارس وجود ندارد، گفت: به‌عنوان رئیس اتاق اصناف اصفهان، نمی‌توانم ادعا کنم که هیچ تخلف و گران‌فروشی در بازار اتفاق نمی‌افتد اما اطمینان می‌دهم که بازرسان اصناف و مجمع امور صنفی نیز از 7 صبح تا 10 شب فعال هستند و بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت کامل دارند.

وی مشکل بازار را گرانی اجناس و نه گران‌فروشی دانست و افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف به‌ویژه گران‌فروشی، مصرف‌کنندگان می‌توانند موضوع را به اتاق اصناف یا شماره تلفن 124 سازمان صمت گزارش دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن با متخلفان برخورد شود.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : isna.ir