نوبخت: مالیات بر درآمد خانوار، اجرایی می‌ شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه نقدی آذرماه به جای بیست و ششم، ۶ روز زودتر یعنی ۲۰ آذرماه به حساب خانوارها واریز خواهد شد

نوبخت: یارانه‌ ها را ۶ روز زودتر واریز می‌ کنیم

محمد باقر نوبخت یکشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه «روز دهم هر ماه مبلغ حمایت معیشتی دولت و روز بیستم هر ماه یارانه نقدی خانوارها و قبل از سی ام هر ماه نیز حقوق کارکنان دولت را پرداخت می‌کنیم» اضافه کرد: جمع این ارقام حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار میلیارد تومان در ماه خواهد شد.

قانون مالیات نیازمند اصلاح است

نوبخت با تأکید بر اینکه قانون مالیات نیازمند اصلاح است و بر اساس درآمد و خرج خانوار به خانواده ها مالیات یا یارانه تعلق گیرد، گفت: برای مالیات بر درآمد خانوار، با روشی که دنیا عمل می کند، عمل و بخشی از تخفیف های مالیاتی را کم خواهیم کرد.

وی با اشاره به مباحث مطروحه درباره تعلق گرفتن مالیات به هنرمندان، عنوان کرد: بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۰۰ هزار هنرمند داریم و متوسط درآمد آنان زیر ۲۰۰ هزار تومان است و شما هنرپیشه های پرآوازه را نبینید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: هنرپیشه های پردرآمد باید مالیات بدهند و در قانون فعلی، این هنرمندان مالیات نمی دهند؛ از این رو قانون مالیات نیاز به اصلاح دارد.

نوبخت ادامه داد: اگر برای هر خانوار مشخص کنیم که برای هر درآمدی اظهارنامه پر کند و هرچه مخارج معقول را بیاورد و درآمد را از مخارج کم کنیم، در نهایت یا یک خانوار از یک سطح درآمدش بیشتر است که باید مالیات بدهد و یا کمتر است که باید یارانه بگیرد.

وی با بیان اینکه در قانون جدید تدوین شده مالیاتی، راه های فرار بسته شده، توضیح داد: با وجود پرداخت میلیاردها تومان از سوی دولت برای بیمه سلامت، مشکلاتی برای مردم و دستگاه ها به وجود آمده است. امروز افراد از دو محل بیمه می شوند: یا مربوط به بیمه سلامت هستند یا دفترچه تأمین اجتماعی دارند. دانشگاه ها، بیمارستان ها خدمتی ارائه می کنند که توسط سازمان بیمه این خدمات پرداخت می شود و ما امسال و سال گذشته ۱۰۰ درصد سهم بیمه را پرداخت کردیم.

طرح های عمرانی به جد ادامه دارد

به گفته نوبخت، سال آینده ۱۳ سد جدید افتتاح خواهد شد و در مجموع ۳۰ طرح آبرسانی به بهره‌برداری می رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: امسال و پارسال ۸۳۶ کیلومتر راه آهن افتتاح کردیم و بیش از یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آهن دیگر نیز در دو سال آینده افتتاح خواهد شد. همچنین۴۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی گفت: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای گازرسانی به روستاها و بیش از دو هزار میلیارد تومان برق رسانی روستایی اختصاص خواهد یافت.

سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال هزینه کردیم

رییس سازمان برنامه ریزی و بودجه یادآور شد: حتی صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده است که اقتصاد ایران سال آینده از رکود خارج خواهد شد. در سال آینده هشت میلیارد دلار از پول فروش نفت را برای واریز به عنوان سهم صندوق توسعه ملی پیش بینی کرده‌ایم.

نوبخت ادامه داد: دولت اکنون چهار میلیون میلیارد تومان دارایی دارد که در سال آینده قسمتی از منابع بودجه از راه مولدسازی بخشی از این دارایی‌ها تأمین و محقق خواهد شد. ضمن آنکه مبلغ شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض نیز برای دوگانه سوز شدن خودروها در سال آینده در نظر گرفته‌ایم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir