رشد ۳۵۰ رصدی قیمت اجاره مسکن در ۷ سال
مدیركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی از آغاز پرداخت وام ودیعه مسكن به مستاجران طی هفته آینده خبر داد و گفت: ۱۵ بانك در پرداخت تسهیلات همكاری می‌كنند

رشد وحشتناک قیمت اجاره مسکن

به گفته پروانه اصلانی 15 بانك از جمله بانك‌های ملت، ملی، سپه، صادرات، پرداخت این تسهیلات را برعهده خواهند گرفت و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با اعلام قبلی برای دریافت این تسهیلات در زمان اعلام شده به بانك‌ها مراجعه كنند. مدیركل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینكه وام ودیعه مسكن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در سایر كلانشهرهای بالای یك میلیون نفر جمعیت از جمله مشهد، اصفهان، كرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و كرمانشاه ۳۰میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است، گفته است: سقف وام ودیعه مسكن طبق اعلام رسمی پرداخت می‌شود مگر آنكه متقاضیان خود درخواست مبلغی پایین‌تر را داشته باشند و طبیعتا شاخص‌هایی كه نشان‌دهنده حمایت بیشتری از خانوارهاست در اولویت هستند.

3.5 برابر شدن اجاره

پرداخت وام 50 میلیون تومانی ودیعه مسكن در حالی قرار است در هفته آینده آغاز شود كه ارقام ارایه شده توسط مركز آمار ایران نشان می‌دهد از سال 1392 تا 1399، مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه‌ درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یك مترمربع زیربنای مسكونی در شهر تهران با افزایش 350 درصدی از حدود ۱۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۲ (قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری) به حدود ۵۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۹ رسیده است.

نرخ سود ۱۳ درصد مناسب است

در این خصوص محمود جهانی، كارشناس مسكن می‌گوید: وام ودیعه مسكن از برنامه‌های جامع مسكن طی سال‌های گذشته بود كه برای گروه‌های كم درآمد در نظر گرفته شده بود و در حال حاضر به فاز اجرایی رسیده است. این مبلغ به عنوان كمك به پول پیش و مبلغ ودیعه آنان است كه با هماهنگی بانك‌های عامل در اختیار مالك خانه قرار می‌گیرد. جهانی ادامه می‌دهد: نرخ سودی كه برای این وام در نظر گرفته شده ۱۳ درصد است كه در شرایط فعلی و با توجه به تورم بیش از ۳۰ درصدی نرخ مناسبی است و قرار بر این است تا به دو روش تسویه شود در روش اول مستاجران می‌توانند به صورت ماهانه تنها سود ۱۳ درصدی را با بانك تسویه كنند و اصل وام باقی بماند و در آخر تسویه شود و در روش دوم در آخر دوره اصل و سود وام به صورت توامان به بانك تسویه شود.

او در پاسخ به این پرسش كه چه ساز و كاری طراحی شده تا این وام به دست متقاضیان واقعی برسد، می‌گوید: این موضوع به نحوه اجرای تخصیص وام برمی‌گردد و اینكه مدارك مورد نیاز و نوع توزیع به گونه‌ای طراحی شده باشد تا مستاجران بتوانند از این تسهیلات استفاده كنند. این كارشناس اقتصاد مسكن با اشاره به تعداد مستاجران در كل كشور می‌گوید: حدود ۳۵ درصد از جمعیت كشور مستاجر هستند و در صورتی كه نصف این تعداد را اقشار كم‌درآمد تشكیل بدهند، حجم قابل توجهی از این تعداد مشمول دریافت این تسهیلات دولت هستند. جهانی در خصوص رقم اعلامی این وام در تهران و شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ نیز می‌گوید: با توجه به رشد اجاره‌بها در تهران سقف وام ۵۰ میلیون تومان برای این كلانشهر بسیار ناچیز است و شاید با این ارقامی كه اعلام شده افراد بتوانند در اطراف شهر تهران یا شهرهای بزرگ، مسكن تهیه كنند و در مجموع این ارقام چندان تاثیری نخواهد داشت و باری از دوش مستاجران برنمی‌دارد.

این كارشناس مسكن در خصوص پرداخت این رقم به مستاجران می‌گوید: مسلما محدودیت بودجه و منابع مالی در وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا این حجم اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شود و در كل به نظر می‌رسد سطوح بسیار پایینی از مستاجران را تحت پوشش قرار دهد.جهانی با بیان اینكه این طرح پس از ۱۰ سال در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسكن مصوب شده است، می‌گوید: این طرح به عنوان یكی از طرح‌های حمایتی اقشار كم درآمد در زمان وزارت آقای سعیدی‌كیا مطرح و جمع‌بندی آن انجام شد البته برنامه‌های دیگری هم بود كه به آنها بی‌توجهی شد و اكثرا بلاتكلیف هستند و ما امروز خوشبین هستیم كه این وام به مستاجران نیازمند تخصیص پیدا می‌كند.

این كارشناس مسكن با تاكید بر اینكه شرایط ودیعه مسكن باید با توجه به شرایط روز در نظر گرفته شود، می‌گوید: در صورتی كه این طرح ادامه پیدا كند برای سال آینده باید رقم‌های این وام با توجه به تورم محاسبه شود و ارقام بالاتری را برای این منظور در نظر بگیرند. مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه املاك نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد در مورد پرداخت وام ودیعه مسكن مستاجران تا هفته آینده می‌گوید: افزایش قیمت مسكن را نمی‌توان انكار كرد و امیدواریم مالكان در این شرایط سخت اقتصادی با مستاجران مهربان‌تر باشند البته بسیاری از مستاجران هم هستند كه از مالكان خود ابراز رضایت می‌كنند و این وام هم می‌تواند برای مستاجران تا حدودی راهگشا باشد. قلی‌خسروی با اشاره به نرخ سود وام ودیعه مسكن ادامه می‌دهد: كارمزد ۱۳ درصدی منطقی است و به نظر می‌رسد مستاجران توان بازپرداخت آن را داشته باشند.

تسهیلاتی كه قرار است در قالب وام ودیعه به مستاجران داده شود و همچنین مصوبه تعیین نرخ اجاره‌بها، در صورت تداوم اجرا از جو روانی و التهاب بازار می‌كاهد و به همین دلیل همزمان با پیش‌بینی ثبات قیمت‌ها در نیمه دوم امسال، امكان تعدیل نرخ‌ها نیز وجود خواهد داشت. رییس اتحادیه املاك در خصوص نحوه شناسایی واجدین شرایط دریافت این وام نیز ادامه می‌دهد: مستاجران دارای كد رهگیری هستند و با در دست داشتن مداركی كه بانك عامل اعلام می‌كند، می‌توانند این وام را دریافت كنند. او در مورد قیمت‌های متفاوت اجاره‌بها در تهران نیز می‌گوید: قیمت مسكن به ۴ مولفه نوسان نرخ ارز، نرخ طلا، بازار بورس و حامل‌های انرژی وابسته است و تغییر در این بازارها روی قیمت مسكن و اجاره‌بها هم تاثیرگذار است و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.بر اساس این گزارش؛ با توجه به محدودیت منابع، برای پرداخت وام ودیعه اولویت‌بندی خواهد شد و كسانی كه نیازمندتر هستند مشمول استفاده از این وام می‌شوند. گروه‌هایی مانند افراد تحت پوشش كمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، حقوق‌بگیران، كارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان جزو گروه‌های هدف این طرح هستند و از هفته آینده این برنامه اجرایی خواهد شد و متقاضیان استفاده از این وام باید در سامانه نام‌نویسی كنند كه بر اساس اولویت‌بندی انتخاب می‌شوند.

شرایط مورد نیاز برای دریافت وام ودیعه مسكن به این ترتیب است كه مستاجران حتما باید اجاره‌نامه دارای كدرهگیری و شرایط وام ساماندهی را هم داشته باشند یعنی وام یا امكانات یارانه‌ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسكن نگرفته باشند و صاحب ملك نباشند و از سال ۸۴ هیچ‌گونه سابقه خرید و فروش ملك نداشته باشند. ضمن اینكه باید سرپرست خانوار باشند و شهری را كه تقاضا می‌كنند در آن ۵ سال سابقه سكونت داشته باشند و همه این مولفه‌ها باید مستند و در سایت قابل بارگذاری باشد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد