واکنش بازارهای مالی جهان به ساخت واکسن کرونا
پس از اعلام میزان بالای اثربخشی واکسن کرونا، قیمت طلا در بازارهای جهانی 74.13 دلار کاهش یافت و هر اونس به 1877.22 دلار رسید

کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی بعد از ساخت واکسن کرونا

به نقل از رویترز، پس از اینکه شرکت فایزر اعلام کرد واکسن کووید 19 این شرکت بیش از 90 درصد موثر بوده است، ارزش بازارهای بورس افزایش یافت و از جذابیت طلا به عنوان منبع امن سرمایه گذاری کاسته شد.

به طوریکه قیمت طلا ثانیه به ثانیه در حال کاهش است و در لحظه انتشار این خبر هر اونس از این فلز گرانبها 74.13 دلار کاهش یافت و به 1877.22 دلار رسید.

در ساعات اولیه معاملات، به علت تضعیف ارزش دلار و امید به اجرای محرک های اقتصادی بیشتر با انتخاب جو بایدن، قیمت طلا به بالاترین رقم از 16 سپتامبر برابر 1965.33 دلار رسیده بود.

فایزر و شریک آلمانی اش بایو تک (BioNTech) اعلام کردند انتظار دارند تا مجوز استفاده اضطراری از این دارو را پایان این ماه دریافت کنند.

راس نرمان، تحلیلگر بازار گفت: «این دیدگاه وجود دارد بیرون آمدن از وضعیت همه گیری ویروس کرونا، عاملی برای رشد اقتصادی است و خبر مثبتی برای جهان است اما خبری منفی برای طلاست.»

با این حال، شاخص دلار در نزدیکی کمترین رقم در بیش از 10 هفته گذشته باقی ماند که مانع از کاهش بیشتر قیمت طلا شد.

خبر کشف واکسن کرونا قیمت نفت را 10 درصد بالا برد

قیمت نفت پس از انتشار خبر میزان بالای اثربخشی واکسن کرونا و پس از اینکه عربستان اعلام کرد توافق اوپک پلاس می تواند برای خنثی سازی افزایش عرضه و کاهش تقاضا تنظیم شود، تقریبا 10 درصد افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 3.38 دلار افزایش 42.83 دلار و نفت خام آمریکا با 3.67 دلار افزایش 40.81 دلار معامله شدند.

نفت برنت تقریبا 8 درصد و نفت خام آمریکا تقریبا 10 درصد افزایش ارزش را ثبت کردند.

عبدالعزیر بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت در صورت اجماع در گروه، توافق اوپک پلاس می تواند تنظیم شود همانطور که در گذشته اینطور بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اوپک پلاس به توافق کاهش کنونی برابر با کاهش 7.7 میلیون بشکه در روز ادامه می دهند یا ان را در ژانویه به 5.7 میلیون بشکه در روز می رساند، این اظهارات را بیان کرد.

اعضای اصلی اوپک نگران کاهش اقدامات تحریمی امریکا علیه ایران و ونزوئلا با انتخاب بایدن هستند، زیرا این بدان معناست که تولید نفت این کشورها افزایش می‌یابد و ایجاد توازن عرضه و تقاضا را برای اوپک دشوار می‌سازد.

تحلیلگران ING در یادداشتی نوشتند: «در حالی که ریاست جمهوری بادین احتمال بازگشت عرضه نفت ایران به بازار را افزایش داده است، این چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد و ما هنوز اعتقاد داریم که این اتفاق احتمالا در پایان سال 2021 یا سال 2022 صورت گیرد.»

به گفته جیوآنی استوآنو، تحلیلگر بازار، از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت کاهش ارزش دلار نیز بود.

 بازارهای بورس عمده جهان هم با جهش روبرو شدند. نمایشگر بالا، استقبال شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال‌تایمز را به این خبر نشان می‌دهد.

99082005.jpg

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com