افزایش ۶۸ تا ۱۳۹درصدی قیمت روغن
نوسان و نابسامانی بازار روغن در حالی از ماه های اخیر ادامه دار شده که گزارش های رسمی بیانگر افزایش ۶۸ تا ۱۳۹ درصدی قیمت این کالا است.

میزان واردات و دپو در گمرک


 از اوایل نیمه دوم امسال بازار روغن مایع و جامد با مشکلاتی مواجه شد و گزارش هایی در رابطه با کیماب شدن این کالا در فروشگاه ها و یا حتی تشکیل صف برای خرید آن وجود داشت.

مسئولان گاها اظهارات متفاوتی داشته و کاهش مواد اولیه وارداتی و یا در برخی موارد تامین ارز را در این باره مطرح و به دادن وعده برای تنظیم بازار اکتفا کرده اند ولی در هر صورت هنوز این بازار به حالت طبیعی برنگشته است.

این در حالی است که بررسی تازه ترین گزارش مرکز آمار از جریان قیمت کالاهای خوارکی نشان می دهد که هر روغن ۹۰۰ گرمی مایع از متوسط ۸۶۰۰ تومان در بهمن پارسال به متوسط ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان در بهمن سال جاری رسیده و حتی تا بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز فروش رفته است.

براین اساس قیمت روغن مایع نسبت به دی ماه امسال ۶.۶ درصد و بهمن پارسال ۶۸.۱ درصد گران شده است.

در رابطه با روغن جامد نیز هر کیلو از ۹۰۰۰ تومان در بهمن سال گذشته به متوسط ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان در بهمن امسال افزایش قیمت دارد. این کالا حتی تا مرز ۳۴ هزار تومان برای هر کیلو در ماه گذشته فروش رفته است.

هر کیلو روغن جامد نسبت به دی ماه ۱۲.۴ درصد و در مقایسه با بهمن سال گذشته ۱۳۹.۳ درصد گران شده است.

چقدر مواد اولیه روغن وارد و دپو شده است؟

این افزایش قیمت در حالی رخ می دهد که بررسی وضعیت واردات مواد اولیه این کالا نشان می دهد تا پایان بهمن ماه بیش از دو میلیون تن دانه های روغنی به ارزش یک میلیارد دلار، یک میلیون تن روغن خوارکی نیمه جامد، مایع و خام به ارزش ۸۹۵ میلیون دلار و همچنین ۳۶۲ هزار تن روغن پالم به ارزش بیش از ۲۷۷ میلیون دلار واردات انجام شده است.

از سویی تا تاریخ ۱۷ بهمن ماه امسال موجودی کالاهای دپو شده در گمرک از این حکایت دارد در حال حاضر بیش از ۳۶۵ هزار تن روغن خام و حدود ۲۹۰.۷ هزار تن دانه های روغنی در گمرک و بنادر قرار دارد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir