شش دهک پایین جامعه، توان خرید خودرو ندارند!
بازار خودرو تنها كمی پس از ابلاغ دوباره افزایش قیمت رسمی انواع خودروهای تولید داخل حالا به سقف قیمتی رسیده است. اوایل اردیبهشت ماه بود كه شورای رقابت از افزایش قیمت خودروهای كارخانه‌ای خبر داد

بازار خودرو در رکود است و هم تولید کنندگان در ضرر هستند و هم مصرف کنندگان!

امیرحسن كاكایی، كارشناس بازار خودرو در گفتگو با اعتماد:

  *انتظار می‌رود همسو با كاهش نرخ دلار، قیمت خودروها كم شود و واردات خودرو نیز طی ۶ ماه آینده آزاد شود پس مردم فعلا از بازار خودرو چندان استقبالی نمی‌كنند.

*كاكایی تصریح كرد: مردم در بازار آزاد برای خرید خودرو باید منابع مالی لازم را داشته باشند اما متاسفانه شاهد آنیم كه درآمد مردم متناسب با افزایش هزینه‌ها بالا نرفته و بازار آزاد در حالت ركود است و حتی افزایش ۸ درصدی قیمت كارخانه‌ای خودرو هم در بازار آزاد چندان تاثیری نمی‌گذارد.

 *از ابتدای سال تنها ۲۰ درصد هزینه‌های قیمت تمام شده رشد كرده و حتی اگر فرض شود كه قیمت خودرو از سوی شورای رقابت برای سال قبل درست اعلام شده باشد با این افزایش ۸ درصدی قیمت‌ها همچنان این شورا به خودروسازان ۱۲ درصد زیان وارد كرده و مشخص است كه خودروسازان هم رضایتی از این ارقام ندارند.

 *هر فردی كه طی 3 سال گذشته از خودروسازی‌ها خودرویی خریداری كرده حدود ۵۰ درصد سود كرده و متاسفانه باید گفت هیچ اراده‌ای هم برای بهبود شرایط وجود ندارد. كاكایی خاطرنشان كرد: بسیاری به نام مردم طی 3 سال گذشته باعث توزیع رانت غیرعادلانه در كشور شده‌اند و از سوی دیگر صنعت خودرو را به نابودی كشانده‌اند و به لحاظ اقتصادی هم نمی‌توان برآورد دقیقی كرد. شركتی كه دایما زیان داده چطور می‌تواند خود را نجات دهد جز اینكه از شرایطی كه به آن تحمیل شده خود را خارج كند.

* متاسفانه توان خرید مردم هم متناسب با قیمت‌ها بالا نرفته و 6 دهك پایین به هیچ عنوان توان خرید خودرو را ندارند و بازار در ركود كامل است زیرا تصمیمات غلط اقتصادی باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها در این مدت شده است.او گفت: ما شاهدیم كه طی ۴ سال گذشته حدود ۶ مدیرعامل در دو خودروسازی بزرگ كشور تغییر كرده و این افراد متخصص باید در این مدت اقداماتی را انجام می‌دادند اما باید گفت شدنی نیست و تنها یك رویا‌پردازی غلط است و تا زمانی كه اقتصاد رشد نكند و با اصول اقتصادی صحیح كنار نیاییم و رشد نكنیم، اوضاع به همین منوال خواهد ماند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: اعتماد