قیمت جدید سیمان در بازار
هر چند قیمت سیمان طی روزهای گذشته در بازار به پاکتی 110 هزار تومان هم رسید، اما معاون وزیر صمت دیروز از کاهش قیمت این محصول در بازار و عرضه آن به قیمت 40 هزار تومان خبر داد

کاهش قیمت سیمان در بازار

افزایش قیمت سیمان در بازار مدتی است که انتقاداتی را از سوی مردم و نمایندگان مجلس به همراه داشته است. مسئولان مهمترین دلیل این اتفاق را قطع برق کارخانه‌های سیمانی و کاهش تولید این صنعت عنوان می‌کنند، اما در کنار این موضوع، حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار سیمان و رانت موجود در این بازار نیز به عنوان یکی از عوامل موثر در رشد بیش از حد قیمت سیمان عنوان می‌شود.

بررسی قیمت‌ها در بازار سیمان نشان می‌دهد واسطه‌ها، این محصول را پیش از قطع برق کارخانه‌ها 50 درصد گران‌تر از نرخ مصوب و پس از قطع برق 500 درصد بالاتر از نرخ تعیین شده به مصرف کننده ارائه کرده‌اند. به این ترتیب قیمت سیمان در این وضعیت به کیسه‌ای 110 هزار تومان نیز رسید، اما حالا معاون معدنی وزیر صنعت می‌گوید نرخ هر کیسه سیمان در بازار به محدوده 40 هزار تومان رسیده است.

اسدالله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت با تاکید بر تاثیر قطعی برق بر قیمت محصولاتی مانند سیمان و فولاد، تأمین برق پایدار و مستمر را لازمه تدوام تولید این واحدها دانست و از کاهش قیمت سیمان در بازار با تامین نسبی برق مورد نیاز صنایع سیمان در روز گذشته خبر داد.

وی در مورد نوسانات قیمت سیمان در کشور گفت: شرایط و محدودیت‌هایی که در تامین برق واحدهای تولیدی به خصوص فولاد و سیمان به وجود آمد، باعث کاهش تولید و عرضه در بازار و در نتیجه افزایش قیمت این محصول در کشور شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به مشکلات تولید برق ناشی از کمبود آب و نیز فصل گرما و افزایش مصرف برق در کشور، افزود: عدم تولید برق توسط توربین‌های برق‌آبی و محدودیتی که در تامین برق مورد نیاز صنایع ایجاد شد، تاثیر منفی در تولید صنایع سیمان و فولاد داشت به طوری که کاهش تولید تا میزان یک سوم را به این صنایع تحمیل کرد و شاهد تعطیلی بسیاری از این واحدهای تولیدی بودیم که نتیجه این اتفاق در بازار به صورت افزایش قیمت خود را نشان داد.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.ccom/news
منبع: farsnews.com