پرداخت 26 میلیون دلار از خسارت هواپیمای اوکراینی
پرداخت بخشی از خسارت ۲۰۰ میلیون یورویی هواپیمای اوکراینی در حال انجام است و برخی خانواده‌های جان باختگان در این l حادثه خسارت ۱۵۰ هزار دلاری یا معادل یورویی را دریافت کرده اند

26 میلیون دلار از خسارت هواپیمای اوکراینی در حال پرداخت است

یک منبع آگاه گفت: دولت سال گذشته پیش بینی کرد 200 میلیون یورو از صندوق توسعه برای پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی برداشت کند. اما واکنش ها به انتشار این خبر باعث شد؛ ردیف برداشت از صندوق توسعه حذف شود و دولت برای پرداخت این خسارت منابع دیگری را در نظر بگیرد.

26 میلیون دلار در حال پرداخت است

از مجموع خسارت هواپیمای اوکراینی که 200 میلیون یورو در نظر گرفته شده، بخشی متعلق به خانواده های قربانیان این حادثه است. با توجه به اینکه در این حادثه 176 نفر جان باختند و برای هر نفر 150 هزار دلار غرامت پیش بینی شده است؛ مجموع غرامت هایی که باید به خانواده ها پرداخت شود به 26 میلیون و 400 هزار دلار می رسد که در سال 1400 پرداخت این بخش از غرامت ها آغاز شده است.

متولی پرداخت این غرامت ها وزارت راه و شهرسازی است و خانواده ها با مراجعه به این وزارتخانه خسارت مورد نظر را دریافت می کنند.

پرداخت خسارت هواپیما در ابهام

یک منبع آگاه در خصوص پرداخت خسارت هواپیما که بخش عمده مبلغ خسارت را در بر می گیرد گفت: پرداخت این بخش از خسارت بر عهده وزارت امور خارجه است که از سوی بیمه هایی که این هواپیما را بیمه کرده بودند باید پرداخت شود. اما پرداخت این بخش از خسارت در ابهام است و گویا هنوز پرداخت آغاز نشده است.

به گفته او یک طرف این ماجرا کشور اوکراین است که ممکن است سر برخی مسائل هنوز با ایران دچار مساله باشد. بنابراین احتمالا پرداخت غرامت به پس از حل شدن کامل مسائل فی ما بین باز می گردد.

البته موضوع مورد اختلاف بین ایران و اوکراین بیشتر به مساله خود حادثه باز می گردد چرا که اوکراین خواستار دریافت جزئیات امنیتی حادثه است. اعلام این جزئیات نیز بر خلاف انکس 13 پیمان شیکاگو است بنابراین درخواست اوکراین برای دریافت این اطلاعات منطقی نیست.

با این حال در خصوص پرداخت غرامت خود هواپیما هنوز جزئیاتی از سوی کشورها اعلام نشده است.

نحوه محاسبه دیه جان باختگان

یکی از موضوعاتی که در این حادثه مورد بحث بود و جلسات متعدد کارشناسی برای آن برگزار شد؛ مبلغ خسارت در نظر گرفته شده برای هر فرد بود.

با توجه به اینکه دیه فرد مسلمان در زمان حادثه حدود 300 میلیون تومان است در صورتی که قرار بود این مبلغ مبنا قرار گیرد؛ مجموع دیه حادثه دیدگان به 2 میلیون دلار می رسید که بسیار کمتر از رقم در نظر گرفته شده فعلی است.

با توجه به اینکه در پرواز مزبور، افراد غیر ایرانی و غیرمسلمان نیز حضور داشتند؛ مبنای محاسبه غرامت بر اساس دیه فرد مسلمان در نظر گرفته نشد.

طی جلسات متعدد فقهی و کارشناسی صورت گرفته و با مد نظر قرار دادن قوانین حقوقی بین المللی برای هر فرد 150 هزار دلار دیه در نظر گرفته شد که بسیار بالاتر از رقم دیه فرد مسلمان است.

مبنای محاسبه این رقم کنوانسیون ورشو بوده که با سایر کنوانسیون های هوانوردی متفاوت است.

از آنجا که ایران جزو کنوانسیون های دیگر هوانوردی نبوده، مبنای محاسبه این مبلغ بر اساس کنوانسیون ورشو تعیین شده است.

اعتبارات از کجا تامین شد؟

یکی از مشکلات دولت دوازدهم کسری بودجه بزرگی است که در سال های گذشته هر سال بر بزرگی آن افزوده شده است. دولت نیز برای جبران این کسری دست به دامان اوراق بدهی و برداشت از صندوق توسعه شده است.

سال گذشته دولت حسن روحانی برای پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی، برداشت از صندوق توسعه را پیش بینی کرد و در پیش نویس لایحه بودجه برداشت 200 میلیون یورو از منابع این صندوق برای پرداخت خسارت آورده شد.

انتشار خبر برداشت از صندوق توسعه و واکنش های فراوانی که به دنبال داشت؛ سبب شد تصمیم دولت از استفاده از منابع صندوق تغییر کند. بنابراین در لایحه بودجه ارائه شده دولت به مجلس خبری از ردیف خسارت هواپیمای اوکراینی در صندوق توسعه نبود.

در عین حال دولت اعتبار این خسارت را در جای دیگری در بودجه نیز قید نکرده و مشخص نبود که اعتبار مزبور قرار است از چه محلی پرداخت شود.

امسال که پرداخت خسارت 26 میلیون دلاری به خانواده حادثه دیدگان آغاز شده است نیز محل تامین اعتبار ذکر نشده و مسئولان درباره آن مطلبی عنوان نکرده اند.

حادثه غم انگیز سقوط هواپیمای ۷۳۷ شرکت هواپیمایی دولتی اوکراین (پرواز ۷۵۲) در نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) و اندکی پس از برخاستن این هواپیما به مقصد کی یف و سپس تورنتو در دی 1398 اتفاق افتاد. در این حادثه ۱۷۶ سرنشین هواپیما شامل ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، جان باختند.

پس از این حادثه، دو نشست در ایران و اوکراین برگزار شد که نمایندگان کشورها به جزئیات این حادثه پرداختند. نخستین نشست در مرداد ماه و نشست دوم در مهر ماه سال 1399 برگزار شد. دی ماه این سال نیز نشستی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

از تیرماه تا مرداد ماه سال 1399 تیم تحقیقات و ایمنی هواپیمایی فرانسه در آزمایشکاه این کشور بر روی جعبه سیاه هواپیما بررسی انجام دا د و در شهریور سال 1399 رئیس سازمان هواپیمایی جزئیاتی از بازخوانی جعبه سیاه هواپیما را اعلام کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: eghtesadonline.ir