تب تند تورم در ۲۶ استان ایران
جزئیات تورم مهرماه در استان‌ها و اقلام خوراکی اعلام شد

جزئیات تورم مهرماه در استان‌ها و اقلام خوراکی

مرکز آمار ایران می‌گوید؛ نرخ تورم 12‌ماهه در 26استان ایران بالاتر از نرخ تورم کشوری است. فقط 5استان البرز، گیلان، سمنان، تهران و قم نرخ تورم کمتری را نسبت به میانگین کشوری تجربه کرده‌اند. طبق داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم در مناطق شهری 27استان و نرخ تورم روستایی در 16استان، از نرخ تورم سالانه شهری و روستایی فراتر رفته است؛ طوری که روستاییان استان‌های ایلام، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، لرستان، خراسان رضوی و شمالی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، گلستان و آذربایجان شرقی از مرز 50درصد عبور کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ در 2‌ماه نخست دولت سیزدهم اغلب کالاهای خوراکی مورد مصرف مردم نرخ تورم بالایی را تجربه کرده و فقط 4قلم کالا در مهرماه نسبت به مرداد ارزان‌تر شده است. دولت تلاش دارد نرخ تورم را از مسیر کنترل کسری بودجه کاهش دهد. به همین دلیل انتظار می‌رود روند شتابان رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده به شرط مهار تورم کندتر شود.

تب‌ سنجی تورم در استان‌ ها

از جمله تغییرات در نرخ تورم بین استان‌های ایران می‌توان به مشاهده بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان کهگیلویه و بویراحمد و کمترین آن در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

هرچند همچنان قم کمترین نرخ تورم سالانه را در کل ایران به‌خود اختصاص داده و قم و تهران به‌ترتیب کمترین نرخ تورم در مناطق شهری و روستایی را در اختیار داشته‌اند. این در حالی است که شهروندان ساکن استان ایلام با بالاترین فشار تورمی مواجه هستند.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نرخ تورم ماهانه در ایران را 3.7درصد نشان می‌دهد درحالی‌که خانوارهای ساکن استان‌های گیلان وکرمان که شاهد افزایش 5.8درصدی میانگین قیمت کالاها و خدمات در مهرماه نسبت به شهریورماه امسال بوده‌اند، در صدر جدول نرخ تورم ماهانه قرار گرفته‌اند درحالی‌که شهروندان ساکن استان سیستان و بلوچستان در پایین‌ جدول با نرخ تورم 2.2درصدی جای گرفته‌اند.

نرخ تورم نقطه به نقطه ایران در مهرماه 39.2درصد برآورد شده بود که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (48.5درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (31.9درصد) بوده است. درماه مهر که نرخ تورم 12ماهه به 45.4درصد رسید، بالاترین نرخ تورم 12‌ماهه به‌گفته مرکز آمار ایران در استان ایلام به میزان 53.3درصد و کمترین هم در استان قم به میزان 40.9درصد ثبت شده که نشان از شکاف 12.4درصدی دارد.

نبض تورم در شهر و روستا

بالاترین نرخ تورم ماهانه در نقاط شهری ایران در مهرماه را خانوارهای شهری کرمانی با 6.7درصد رشد و کمترین را خانوارهای شهری سیستان و بلوچستان با 1.9درصد مشاهده کرده‌اند، درحالی‌که میانگین نرخ تورم ماهانه شهری 3.6درصد بوده است.

به‌گفته مرکز آمار ایران در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال هزینه سبد کالاها و خدمات مصرفی در نقاط شهری 38.4درصد گران شده اما شهرنشینان استان زنجان شاهد افزایش قیمت تمام‌شده سبد کالاها و خدمات مصرفی‌شان به میزان 47.3درصد و شهرنشینان استان سیستان و بلوچستان ناظر فشار تورم 30.9درصد بوده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد نرخ تورم 12ماهه منتهی به مهر‌ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری عدد 44.7درصد بوده که بیشترین نرخ تورم 12ماهه مربوط به استان ایلام (52.5درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (40.8درصد) است. نرخ تورم در نقاط روستایی ایران چندسالی است از نرخ تورم نقاط شهری سبقت گرفته و مرکز آمار در برآورد خود نرخ تورم ماهانه روستایی را 4.1درصد برآورد و اعلام کرده که روستاییان گیلانی شاهد رشد 6.8درصدی تورم ماهانه بوده‌اند و در صدر جدول قرار داشته‌اند درحالی‌که در پایین جدول نرخ تورم ماهانه نقاط روستایی، استان خراسان شمالی با 2.5درصد قرار دارد.

افزون بر این نرخ تورم نقطه به نقطه روستایی ایران در مهرماه 43.9درصد بوده که بیشترین نرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان 54.3درصد و کمترین آن دراستان سیستان و بلوچستان به میزان 34.1درصد مشاهده شده است. همچنین نرخ تورم 12ماهه منتهی به مهر‌ماه١٤٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد 49.6درصد رسید و بالاترین نرخ تورم 12‌ماهه در استان ایلام 56.9درصد و کمترین هم در استان‌های تهران و قم 43.3درصد ثبت شده است.

نبض قیمت خوراکی‌ ها در‌ ابتدای کار دولت

مرکز آمار ایران تازه‌ترین تغییر قیمت 53قلم کالای خوراکی در ایران در 2‌ماه نخست دولت سیزدهم را منتشر کرد که نشان می‌دهد در این دوره قیمت 4قلم کالا شامل گوشت مرغ، هویج فرنگی، روغن نباتی جامد و سیب اندکی ارزان‌تر شده و در مقابل دست‌کم 13قلم کالا با رشد بالای 20درصدی در مهرماه امسال نسبت به مرداد مواجه شده است. البته قیمت هندوانه با توجه به پایان فصل برداشت و خارج شدن آن از چرخه مصرف با رشد 54درصدی در مهرماه نسبت به مردادماه مواجه شده و پس از آن کدو سبز 44درصد، فلفل دلمه‌ای 32درصد، رب گوجه‌فرنگی و پرتقال هم 31درصد گران‌تر شده است.

2محصول پرطرفدار لبنی یعنی پنیر و ماست پاستوریزه هم در مهر نسبت به مرداد امسال با رشد قیمت 26درصدی مواجه شده و مردم بادمجان، تخم مرغ و ماهی قزل آلا را 24درصد گران‌تر از مرداد خریده‌اند. برنج ایرانی با 21درصد رشد قیمت و سیب زمینی و خیار با 20درصد در رتبه‌بندی رالی قیمت‌ها قرار گرفته‌اند.


تب تند تورم در ۲۶ استان ایران


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: همشهری