افزایش عجیب و غریب قیمت مواد خوراکی
قیمت‌ها در بازار همچنان می‌تازد؛ آن هم در شرایطی که دولت با دستور و تاکید، روی عدم افزایش یا کاهش قیمت‌ها اصرار دارد.

بازار کم آورد


 گزارش‌ها حاکی از آن است که در یک‌سال گذشته، نرخ‌ها روندی جهشی به خود گرفته‌اند؛ رشد قیمت‌ها به حدی بوده که گاها در میان مردم، واژه‌هایی چون رشد نجومی قیمت‌ها شنیده می‌شود.

البته افزایش قیمت‌ها در نیمه آبان‌ماه سال گذشته منجر به این شد که رییس دولت سیزدهم در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تاکید کند که وزارت جهادکشاورزی به صورت روزانه قیمت اقلام خوراکی را از طریق رسانه‌ها اعلام کند و مردم و مصرف‌کنندگان نیز با خرید اقلام به قیمت اعلام شده، راسا بر نرخ‌ها نظارت کنند و با هر گونه تخلف برخورد شود. با این وجود، بازار تاکنون به مسیر خود ادامه داده و قیمت‌های دستوری نتوانسته کنترلی در بازارها ایجاد کند.

گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که در یک‌سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت مواد خوراکی با افزایش محسوسی مواجه شده است. این اعداد، بنا به آخرین گزارش مرکز آمار ایران است.

بنا به گزارش مرکز آمار ایران، تورم اسفندماه ۴۰.۲ درصد اعلام شده و در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با افزایش ۵۱.۹ درصدی تورم روبه‌رو بودیم.

به این ترتیب، در یک سال منتهی به پایان اسفندماه قیمت نان و غلات ۴۸.۱ درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها ۴۷.۳ درصد، گوشت قرمز و ماکیان ۴۴.۸ درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران ۶۳.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۶۰.۶ درصد و روغن‌ها و چربی‌ها ۶۱ درصد رشد قیمت داشته‌اند.


برنج ایرانی ۱۸.۲ درصد گران شد


آن‌گونه که از اعداد و ارقام در بازار مشاهده می‌شود، در حال حاضر برنج ممتاز ایرانی را با قیمتی در حدود ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان باید خریداری کرد. اما با این حال، گزارش مرکز آمار ایران که مربوط به بهمن‌ماه است، نشان می‌دهد که در این ماه متوسط قیمت برنج ایرانی درجه یک ۶۷ هزار و ۳۰۰ تومان بود. این در حالی است که در دی‌ماه این عدد، ۵۶ هزار و ۹۳۱ تومان اعلام شد. این یعنی افزایشی در حدود ۱۰ هزار و ۳۶۹ تومان. بر همین اساس، هر کیلو برنج ایرانی درجه یک در این بازه زمانی با افزایش ۱۸.۲ درصدی مواجه شده است.

این در شرایطی است که گزارش رسمی دولت نشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی درجه در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ با رشد ۹۵.۳ درصدی همراه بوده است. در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ هر کیلو برنج ایرانی درجه یک به طور متوسط ۳۴ هزار و ۴۶۱ تومان قیمت داشت.


قیمت گوشت هم بالا رفت


قیمت گوشت هم در یک‌سال منتهی به پایان بهمن‌ماه با افزایش محسوسی مواجه بود. بنا به اعداد و ارقامی که در سایت مرکز آمار مشاهده می‌شود، قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در بهمن‌ماه سال گذشته ۱۴۹ هزار و ۸۸۰ تومان بود که این عدد یک ماه قبل و در دی‌ماه ۱۴۲ هزار و ۳۳۳ هزار تومان دیده می‌شد. هر کیلو گوشت گاو یا گوساله نیز در حالی در دی‌ماه پارسال ۱۴۸ هزار و ۵۲۲ تومان بود، در بهمن‌ماه به ۱۵۲ هزار و ۴۵۲ تومان تغییر قیمت داد. از سوی دیگر، در دی‌ماه امسال هر کیلو ماهی قزل‌آلا را می‌شد با قیمت ۸۷ هزار و ۱۸۰ تومان خریداری کرد، اما در بهمن‌ماه بنا به گزارش رسمی دولت، ۸۸ هزار و ۱۰۵ تومان قیمت پیدا کرد.

در این میان، در همین گزارش نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در بهمن ۱۳۹۹ به طور متوسط ۱۲۲ هزار و ۹۱۵ تومان، گوشت گاو ۱۱۱ هزار و ۴۶۹ تومان و ماهی قزل‌آلا ۵۲ هزار و ۱۶۶ تومان بود. این یعنی در یک سال منتهی به بهمن‌ ۱۴۰۰ قیمت گوشت گوسفند ۲۱.۹ درصد، گوشت گاو ۳۶.۸ درصد و ماهی قزل‌آلا ۶۸.۹ درصد رشد داشته است.


تخم‌مرغ چقدر گران شد؟


در این میان، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در حالی هر کیلو تخم‌مرغ در دی‌ماه سال گذشته ۲۹ هزار و ۳۲ تومان قیمت داشته، در بهمن‌ماه این رقم به ۲۷ هزار و ۹۳۴ تومان افزایش یافته است. این در شرایطی است که در بهمن ۱۳۹۹ هر کیلو تخم‌مرغ ۲۳ هزار و ۳۲۹ تومان بود. این یعنی قیمت تخم‌مرغ اگرچه در بهمن‌ماه سال گذشته نسبت به دی‌ماه با کاهش ۳.۸ درصدی قیمت روبه‌رو بود، اما در طول یک‌سال با رشد ۱۹.۷ درصد مواجه شده است.


بازار لبنیات کم آورد


اما بازار لبنیات در طول ماه‌های اخیر با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود؛ تا جایی که گاها در مراجعه هر روزه به بازار برای خرید لبنیات، خریداران با قیمت‌هایی متفاوت نسبت به روز قیمت روبه‌رو می‌شدند. این تغییر قیمت‌ها در گزارش‌های رسمی نیز کاملا محسوس است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، یک لیر شیر پاستوریزه در دی‌ماه امسال ۱۳ هزار و ۹۱۵ تومان قیمت داشت که قیمت آن در بهمن‌ماه به ۱۴ هزار و ۵۹ تومان افزایش پیدا کرد. یک کیلوگرم ماست پاستوریزه نیز در دی‌ماه با قیمت ۱۹ هزار و ۲۴۴ تومان به فروش می‌رفت که در بهمن‌ماه به ۱۹ هزار و ۲۳۰ تومان افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، یک بسته نیم‌کیلویی پنیر ایرانی پاستوریزه در دی‌ماه با قیمت ۲۷ هزار و ۸۳۵ تومان فروخته می‌شد که در بهمن‌ماه ۲۸ هزار و ۵۱ تومان قیمت پیدا کرد. این یعنی در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به یک ماه قبل شیر پاستوریزه یک درصد، ماست پاستوریزه ۰.۱ – درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه ۰.۸ درصد تغییر قیمت داشته است.

اما این قیمت‌ها در طول یک‌سال به شدت عجیب بوده است، به طوری که در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن شیر پاستوریزه ۳۱.۷ درصد، ماست پاستوریزه ۵۰.۹ درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه ۴۷.۲ درصد افزایش قیمت داشته است. در بهمن سال ۱۳۹۹ یک لیتر شیر پاستوریزه به طور متوسط ۱۰ هزار و ۶۷۱ تومان، یک کیلوگرم ماست پاستوریزه ۱۲ هزار و ۷۴۱ تومان و یک بسته ۵۰۰ گرمی پنیر ایرانی پاستوریزه ۱۹ هزار و ۵۸ تومان بود.




گردآوی: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: خبرآنلاین