صفر تا صد شیوه جدید فروش خودرو اعلام شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تغییر سبک قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه خبر داد. طبق اعلام منوچهر منطقی، از این پس در قالب سامانه یکپارچه فروش، قرعه‌کشی خودرو هر ۳ماه یک‌بار انجام می‌شود

تغییر سبک قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه

به‌گفته او در هر دوره ۳ماهه بین ۲۰۰تا ۳۰۰هزار خودرو عرضه خواهد شد.به گزارش همشهری، عرضه قطره‌چکانی خودروهای داخلی جو بازار را ملتهب و خود زمینه افزایش قیمت را فراهم کرده است. تاکنون در هر دوره قرعه‌کشی به‌طور معمول چند میلیون نفر شرکت می‌کردند اما تعداد خودرو‌های عرضه شده صرفا به چند ده‌هزار خودرو محدود بود. وزارت صنعت برای تغییر شرایط بازار، برنامه جدیدی را برای ثبت نام و فروش خودروهای صفر کیلومتر تدوین کرده است. بر همین اساس از دیروز سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز به‌کار کرد. قرار است دراین سامانه روش عرضه خودرو تغییر کند تا میزان التهاب در بازار به‌دلیل نحوه عرضه کاهش یابد.

عرضه‌های فصلی

معاون وزیر صنعت، که همزمان با شروع فعالیت نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، درباره روش جدید ثبت‌نام خودرو توضیح داد: از این پس ثبت‌نام از متقاضیان خرید خودرو در دوره‌های زمانی 3ماهه انجام می‌شود و در هر دوره 200تا 300هزار خودرو عرضه می‌شود.

منوچهر منطقی، با بیان اینکه با روش جدید افراد بیشتری می‌توانند در طرح‌های فروش خودرو ثبت‌نام کنند، تأکید کرد: در روش قبلی تعداد محدودی خودرو در دوره‌های 15روزه عرضه می‌شد، همین عرضه قطره‌چکانی فضای ناپایداری را در بخش عرضه به‌وجود آورده بود.

او با اعلام اینکه در روش جدید، تعهدات خودروسازان، در تحویل به‌موقع محصولات افزایش پیدا خواهد کرد، توضیح داد: قبلا عرضه‌ها قطره‌چکانی بود اما از این پس خودروسازان باید تمام ظرفیت تولیدشان را بفروشند، به‌عنوان نمونه اگر خودروساز اعلام کند 200هزار خودرو می‌خواهد بفروشد راستی‌آزمایی‌های لازم انجام می‌شود و رقم قطعی برای ثبت‌نام اعلام می‌شود، در ادامه نیز بررسی‌های لازم برای تحقق تعهدات خودروسازان بررسی می‌شود، به این ترتیب برای تحویل خودرو دیگر مشکلی به‌وجود نخواهد آمد و تحویل خودرو به مشتریان به‌موقع انجام می‌شود. او تأکید کرد: در روش جدید ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صنعت فقط نظارت می‌کند و با توجه به اینکه اطلاعات زیادی جمع می‌شود قادر خواهیم بود با شناسایی کاربران واقعی تخصیص خودرو را هدفمندتر انجام دهیم.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت ادامه داد: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو یک سامانه هوشمند است و همین موضوع به ما کمک می‌کند تا کاربران واقعی شناسایی شوند به‌طور مثال برای حذف دلالی در تلاشیم با کمک مجلس شرایطی را ایجاد کنیم تا افرادی که نیاز واقعی ندارند و پس از خرید خودرو، آن را می‌فروشند مالیات بپردازند به‌طور مثال اگر شخصی خودرو را 160میلیون تومان خرید و 300میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد. امکان شناسایی این افراد در سامانه جدید کاملا فراهم است.

واردات خودرو

منطقی درباره واردات خودرو‌های ارزان قیمت گفت: آیین‌نامه واردات خودرو هنوز نهایی نشده است اما در قالب این طرح خودروهای اقتصادی نیز وارد می‌شود. او با بیان اینکه پس از توقف تولید پراید هیچ خودرویی جایگزین آن نشده ادامه داد: در اغلب کشور‌های دنیا برنامه‌های مدونی برای تامین نیاز دهک‌های مختلف جامعه به‌خودرو تدوین می‌شود، ما هم مطالعاتی در این زمینه انجام داده‌ایم، چنان‌که در طرح واردات خودرو این موضوع مدنظر قرار گرفته است.

منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است خودروهای ارزان‌قیمت بی‌کیفیت از هند و برزیل وارد ایران شود؟ گفت: خیر وزارت صنعت هرگز به‌دنبال واردات خودرو‌های اینچنینی نیست. هم‌اکنون تکنولوژی‌های روز دنیا به سمت کاهش مصرف سوخت و افزایش توان حرکت کرده و خودروهایی در دنیا در حال تولید است که ظرفیت آن هزار سی‌‌سی است اما توان خودرو افزایش و میزان آلایندگی آن کاهش یافته است.

او افزود: در نتیجه، در بازار، خودروهای اقتصادی متنوعی وجود دارد بنابراین می‌توانیم خودروهای ارزان قیمت و متناسب با فناوری روز را وارد کنیم.

معاون وزیر صنعت در ادامه توضیح داد: به‌طور مثال هم‌اکنون خودرویی در کمپانی هیوندای با تکنولوژی روز تولید می‌شود که قیمت آن 6800دلار است، یا داتسون و سوزوکی خودروهایی با قیمت 5700دلار در بازار دارند. همچنین شرکت دای‌هاست، از زیر مجموعه‌های تویوتا، خودروهایی با قیمت 9800دلار عرضه می‌کند، یا یک شرکت زیرمجموعه رنو در چین خودرویی با قیمت کمتر از 10هزار دلار تولید می‌کند. او افزود: واردات خودرو به شکل خودروی کامل (CBU)‌ خواهد بود، اما در تلاشیم برنامه‌های تکمیلی برای داخلی‌سازی این محصولات نیز ارائه شود.

منطقی تأکید کرد: با توجه به تغییر نرخ پایه ارز از 4200تومان و افزایش نرخ ارز، برخی تعرفه‌های ورودی کاهش خواهد یافت تا قطعه‌سازان و واردکنندگان قطعات مجبور نباشند مبالغ بیشتری بپردازند. او تأکید کرد: اگر عرضه و تقاضای خودرو متعادل شود، به‌طور قطع روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها به‌نظر مشتریان نزدیک‌تر شود.

ارتقای کیفی خودرو‌های داخلی

معاون وزیر صنعت درباره افزایش کیفیت خودرو‌های تولیدداخل نیز گفت: برای ارتقای کیفی خودروهای داخلی یک سلسله اقدامات باید انجام شود. در وهله نخست، قطعه‌سازان باید یک‌سری تجهیزات تست را وارد فرایند کار خود کنند، همچنین برخی فرایندها و استانداردهای ۸۵‌گانه صنعت خودرو هنوز قابلیت راه‌اندازی در کشور ندارند که در تلاشیم این فرایندها را تکمیل کنیم. او ادامه ‌داد:‌ در تلاشیم با تشکیل کنسرسیومی، در ۱۸ماه آینده زیرساخت‌های انجام تست تصادف را در کشور ایجاد کنیم.

او افزود:یکی دیگر از کارهایی که برای افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی باید انجام شود کاهش خودرو‌های ناقص است، زیرا خودرو‌های ناقص کف کارخانه با افت شدید کیفیت مواجه می‌شوند. این کار در حال انجام است. هم‌اکنون میزان تولید مستقیم خودرو به 75تا‌80درصد رسیده و به‌زودی کل فرایند به‌صورت تولید مستقیم انجام می‌شود و دیگر خودرو ناقص تولید نمی‌شود.

منطقی نیاز واقعی بازار خودرو را سالانه بین 1.4تا 1.5میلیون دستگاه برشمرد و افزود: مطابق بررسی‌های انجام شده، نیم میلیون تقاضای کاذب و سفته‌بازانه در این حوزه وجود دارد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه همشهری