جزئیاتی جدید از کاهش سهمیه ماهیانه بنزین
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تاکنون ۲۵۰ لیتر در کارت شخصی موجود بود و دارنده مختار بود که از کارت شخصی و یا جایگاه‌دار استفاده کند، بنابراین اتفاقی که می‌افتاد این بود که برخی، از کارت جایگاه‌دار اقدام به سوخت‌گیری کرده و کارت شخصی خود را در اختیار عده‌ای در مرزها قرار داده و قاچاق صورت می‌گرفت.

کدام کارت‌های سوخت جمع می شوند؟


 هادی بیگی‌نژاد درباره ساز و کار جدید برای توزیع بنزین با نرخ آزاد (۳۰۰۰ تومانی) اظهار داشت: طبق آنچه از سوی وزارت نفت قرار است اجرا شود، هیچ تغییری در سهمیه دوم سوخت ایجاد نشده است، قبلا دارندگان خودرو به دو طریق از سهمیه دوم سوخت استفاده می‌کردند، یعنی یا می‌توانستند از کارت شخصی استفاده کنند و یا اینکه با کارت جایگاه‌دار اقدام به دریافت سوخت سوخت می‌کردند.

وی افزود: تاکنون ۲۵۰ لیتر در کارت شخصی موجود بود و دارنده مختار بود که از کارت شخصی و یا جایگاه‌دار استفاده کند، بنابراین اتفاقی که می‌افتاد این بود که برخی از کارت جایگاه‌دار اقدام به سوخت‌گیری کرده و کارت شخصی خود را در اختیار عده‌ای در مرزها قرار داده و قاچاق صورت می‌گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مجموعه پالایش و پخش به این نتیجه رسید که برای جلوگیری از قاچاق، سهمیه واریزی سوخت آزاد را کاهش دهد. البته در سهمیه سوخت اول هم که تغییری بوجود نیامده است.

وی ضمن رد شائبه گرانی و یا کاهش سهمیه بنزین گفت: اگر قرار بود سهمیه کاهش پیدا کند و یا قیمت افزایش یابد باید کارت جایگاه‌داران کلا جمع‌آوری می‌شد.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: در مجموع سهمیه مردم کاهش پیدا نکرده و کسی که بیش از ۱۵۰ لیتر در ماه مصرف داشته باشد، می‌تواند از کارت جایگاه‌دار با همان نرخ ۳۰۰۰ تومان سوخت‌گیری داشته باشد.

وی جمع آوری کارت جایگاه‌دار در مناطق مرزی را هم رد کرد و گفت: قرار بود کارت جایگاهه‌ای مرزی جمع‌آوری شود اما این اتفاق نیفتاده است.

این نماینده مجلس ضمن تکذیب شایعات سه‌نرخی شدن بنزین گفت: ما هیچگاه از چند نرخی شدن کالاها از جمله بنزین سود نبرده‌ایم، بنده تاکنون طرحی در این قضیه ندیده‌ام.

وی در ادامه با انتقاد از دولت و وزارت نفت بابت عدم تدوین یک طرح جامع در این حوزه گفت: باید یک طرح جامع تدوین شده، ابتدا ابعاد قضیه را بررسی کنند تا منجر به نگرانی مردم نشود.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: گله ما این است که باید از قبل این موضوع بررسی می‌شد، اگر تصمیم را همراه با بررسی نقد کارشناسانه اتخاذ کنند ممکن است عده‌ای هم مخالف باشند اما اکثریت راضی خواهند بود، زیرا به هرحال همه قبول داریم که ما نسبت به تمام دنیا سرانه مصرف بالاتری در حوزه انرژی داریم و همه بر این موضوع اذعان داریم که مصرف حامل‌های انرژی در کشور باید ساماندهی شود، مردم هم وقتی ببینند تصمیم درست است، استقبال می‌کنند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir