جیب بری هوایی از زائران اربعین
از دو ماه گذشته تا به امروز که ایام سفر اربعین است، بسیاری از مقامات از آماده‌سازی شرایط برای سهولت در سفر زائران گفتند و پیش‌بینی شد امسال نزدیک به پنج میلیون مسافر از ایران راهی عراق شوند. یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های دولتی برای تسهیل شرایط سفر و آماده‌سازی شرایط این سفر زیارتی، وزارت راه‌و‌شهرسازی بود که تا ‌توانست وعده تکرار نشدن اتفاقات سال‌های گذشته را ‌داد.

فروش بلیت چارتری در ایام پروازهای اربعین یعنی ۱۵تا ۳۰شهریور ممنوع است

رستم قاسمی، وزیر راه‌و‌شهرسازی برای اطمینان‌دهی به مسافران، قیمت پرواز به عتبات را برای مسیر رفت‌و‌برگشت شش میلیون تومان عنوان کرد و هشدار داد در صورت فروش بلیت‌ با قیمت بالاتر از سوی ایرلاین‌ها برخورد محکمی با متخلفان صورت می‌گیرد. همچنین براساس ابلاغ وزیر راه‌و‌شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی، فروش بلیت چارتری در ایام پروازهای اربعین یعنی ۱۵تا ۳۰شهریور ممنوع است و سازمان هواپیمایی مجوز به پروازهایی که چارتری یا بالاتر از شش میلیون تومان باشد را نمی‌دهد.

خنده به ریش زائران

با وجود اخطار وزیر راه، قیمت بلیت‌ هواپیما رشد چشمگیری داشته و علاوه بر این افزایش قیمت، بلیت‌ نایاب شده است. در مشاهدات میدانی خبرنگار جام‌جم از نحوه فروش بلیت‌ در آژانس‌های هواپیما مشخص شد که ایرلاین‌ها با فروش بلیت‌ به کاروان‌ها با قیمت نجومی، عملا سفر را برای اقشار متوسط و رو به پایین سخت کرده‌اند و تنها افراد متمول که توانایی خرید بلیت‌ ۲۰میلیون تومانی را از ایرلاین داخلی دارند، می‌توانند بلیت‌ خود را تهیه کنند. قیمت بلیت‌ برای پروازهای خارجی نیز به ۵۰میلیون تومان رسیده و این سفر را تبدیل به یک سفر لاکچری برای اغنیا کرده است.

یکی از مسافران که برای تهیه بلیت‌ چند ساعت در صف مانده بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما، می‌گوید: «چند روز است که برای خرید بلیت‌ هواپیما مراجعه می‌کنم اما موفق به دریافت یک بلیت‌ برای پرواز نمی‌شوم در حالی که برخی از خریداران با داشتن چند کارت ملی  و  با خرید بلیت‌ به قیمت بالاتر به‌راحتی بلیت‌ برای پرواز گروهی تهیه می‌کنند.»

این تخلف در فروش بلیت‌ اربعین و فروش چارتری آن به سایت فروش ایرلاین‌ها نیز سرایت کرده است و این شرکت‌ها بدون هیچ نگرانی نسبت به فروش چارتی بلیت‌ اقدام می‌کنند، حتی برخی از ایرلاین‌ها مانند ایران‌ایر، دفتر شرکت خود را در خیابان استاد نجات‌اللهی تهران به روی زائران می‌بندد. نکته جالب‌تر اینجاست که هیچ بلیتی در سایت‌های اینترنتی فروش بلیت‌ وجود ندارد و در چند مورد خاص هم سیستم فروش قفل شده و همه مراحل باید دوباره تکرار شود. بروز تخلفات گسترده و گزارش‌هایی که از این موضوع شده نیز با تکذیب مقامات مسئول مواجه شده است.

 کدام تخلف؟

میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی از عدم دریافت گزارش تخلف خبر می‌دهد و می‌گوید: «طبق صحبت‌های اعلام شده ۹ایرلاین اقدام به فروش بلیت با نرخ مصوب می‌کنند که ممکن است این تعداد کم یا زیاد شود. تاکنون گزارشی از تخلف ایرلاین‌ها اعلام نشده است.» در حالی که قیمت بلیت‌ هواپیما از ۲۰ میلیون تومان نیز فراتر رفته، سخنگوی سازمان هواپیمایی که گویی در اتاق شیشه‌ای خود قرار دارد، بار دیگر بر قیمت مصوب شش میلیون تومان برای سفر به عتبات تاکید می‌کند و از نظارت سازمان هواپیمایی بر جریان فروش بلیت‌ خبر می‌دهد.

 تعطیلی زودرس

البته او به این موضوع اشاره نکرده است که برخی ایرلاین‌ها با تعطیل کردن دفاتر فروش حضوری خود زائران را سرگردان کرده‌اند و هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. به‌عنوان نمونه بررسی‌های میدانی حاکی است که در مقابل دفتر فروش بلیت پروازهای اربعین در خیابان استاد نجات‌اللهی تهران، جمعیت نسبتا قابل ملاحظه‌ای جمع شده و ایران‌ایر اقدام به بستن در آهنین دفتر فروش بلیت کرده است. یکی از متقاضیان خرید بلیت که به نام‌نویسی از زائران اقدام می‌کرد، می‌گفت از ساعت ۵بامداد امروز در مقابل دفتر فروش ایران‌ایر حاضر شده و تا‌کنون از بیش از ۵۰۰نفر نام‌نویسی کرده است. اما از ۸صبح امروز تاکنون(لحظه تنظیم خبر) کمتر از ۱۰نفر توانسته‌اند وارد دفتر فروش شده و مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

سایت در دسترس نیست

در ‌اولین جلسه‌ ستاد پروازهای اربعین ۱۴۰۱ که با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران صنعت حمل‌ونقل هوایی برگزار شد و مقرر گردید عرضه بلیت پروازهای اربعین، فقط از طریق سایت شرکت‌های هواپیمایی انجام شود و فروش بلیت این پروازها  توسط دفاتر خدمات مسافرت هوایی و سایر اپلیکیشن‌ها ممنوع اعلام شد. با وجود این مصوبه، سایت ایرلاین‌ها ساعت‌های فراوانی از دسترس خارج است یا این‌که مسافران در نهایی‌کردن خرید خود با مشکلات عدیده مواجه هستند و معمولا پس از تلاش فراوان به صفحه پرداخت بانک‌ وارد نمی‌شود، این مشکلات در تهیه بلیت‌ باعث شده که بسیاری از مسافران برای خرید به‌صورت حضوری اقدام کنند که این روش نیز نتایج موفقیت‌آمیزی را به‌دنبال نداشته است. در مجموع این ناهماهنگی‌ها در عرضه بلیت‌ باعث شده زائران برای خرید بلیت‌ با سرگردانی‌های فراوانی مواجه شوند و تهیه بلیت‌ پرواز برای سفر به اربعین به ماموریتی غیرممکن تبدیل شده است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir