خبر مهم سخنگوی وزارت صمت برای بازار خودرو
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به مهلت یک هفته‌ای ثبت نام برای متقاضیان خودروهای وارداتی، گفت: هیچ اولویت و سودی در روز یا ساعت اول ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو وجود ندارد

مهلت یک هفته‌ای ثبت نام برای متقاضیان خودروهای وارداتی

امید قالیباف در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که ثبت نام خودروهای وارداتی در چه سامانه‌ای و چگونه انجام خواهد شد؟ اظهار داشت: از روز شنبه به مدت یک هفته در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی خارجی ثبت نام خواهیم کرد؛ شرایط ثبت نام اینگونه است که متقاضی باید دارای گواهینامه رانندگی باشد، در ۴۸ ماه گذشته خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا نداشته باشد و همچنین دارای پلاک خودروی فعال نباشد و ۵۰۰ میلیون تومان هم باید در حساب خودش، تاکید می‌کنم حساب خود شخص متقاضی به صورت بلوکه شده داشته باشد.

وی افزود: زمانی که این شرایط احراز شد، متقاضی می‌تواند در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت نام کند و ممکن است تعداد کسانی که در مدت یک هفته زودتر یا دیرتر ثبت نام می‌کنند هیچ اولویتی نخواهد داشت. به خاطر همین قضیه متقاضیان هیچ عجله‌ای از روز و ساعت اول برای ثبت نام نداشته باشند، زیرا هیچ سودی برایشان نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: بعد از اتمام مهلت ثبت نام در طول چند روز این شرایط باید احراز شود و شاید حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از متقاضیان در این مرحله ریزش کنند و سپس وارد مرحله قرعه کشی اولویت خواهند شد. یعنی قرعه کشی اولویت یک تا صدهزار دستگاه خودرو، زیرا وعده کرده بودند تا پایان سال یکصدهزار دستگاه خودروی وارداتی به فروش برسانیم بنابراین از رتبه یک متقاضیان تا صدهزار اولویت بندی خواهند شد و پس از آن عرضه‌ها در این سامانه شروع خواهد شد.

قالیباف در پاسخ به این سوال که عرضه‌ها به تدریج خواهد بود یا برای ۱۰۰ هزار نفری که در مرحله اول ثبت نام می‌کنند و اولویت بندی می‌شوند عرضه‌ها به صورت کامل انجام می‌شود؟ گفت: عرضه خودروهای وارداتی به تدریج خواهد بود و با تاخیر سه ماهه، البته تحویل فوری هم خواهیم داشت، اما عمدتا تحویل خودرو سه ماهه است و به این صورت است که مثلا فرض بفرمائید شرکت اول عرضه اش را در سامانه قرار می‌دهد، شرکت دوم و سوم هم عرضه هایشان را قرار می‌دهند، افرادی که دارای اولویت یک تا ۲۰ هزار به طور مثال ۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط سه شرکت در سامانه قرار گرفته است بنابراین افرادی که اولویت یک تا ۲۰ هزار دارند می‌توانند انتخاب کنند و طبیعتا کسانی که اولویت بالاتر دارند باید انتخاب شان را کنند تا در مرحله بعد به سراغ افرادی که اولویت پایین تری دارند، برویم.

وی متذکر شد: فرض کنیم شخصی در این اولویت قرار گرفته و حق انتخاب داشته است، اما خودروی مدنظرش را در سامانه سه شرکتی که خودروهایشان را عرضه کرده اند، قرار ندارد این جا سوالی پیش می‌آید که اولویت شخص متقاضی می‌تواند باقی بماند برای عرضه‌های بعدی که ممکن است سلیقه اش به سمت آن‌ها باشد؟ پاسخ مثبت است یعنی مثلا اگر کسی از اولویت خرید خودروی وارداتی سه شرکت اول در مرحله اول عرضه‌های خودرو استفاده نکرده باشد، می‌تواند صبر کند در مرحله دوم یا سوم یا بالاخره خودرویی که مدنظرش قرار دارد را انتخاب و خریداری کند.

سخنگوی وزارت صنعت در پاسخ به این سوال که آیا کف قیمت خودروهای وارداتی خارجی مشخص شده و به چه میزان است؟ خاطرنشان کرد: در مرحله نخستی که خودروهای وارداتی عرضه خواهد شد زیر ۱۰ هزار یورو خواهد بود، اما شرکت‌هایی با خودروهای قیمت بالاتری هم وجود دارند، اما تعدادشان کمتر است و زیر ۲۰ هزار یورو خواهد بود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: khabaronline.ir