روایت وزیر خارجه فرانسه از توافق ژنو
وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد، با بیان اینکه در توافق موقت، غنی‌سازی ایران به صورت یک حق پذیرفته نشده است، گفت: تهران می‌تواند نهایتا به صورت محدود غنی‌سازی انجام دهد.
 «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه در توافق موقت ایران و گروه 1+5، بر حق غنی‌سازی تصریح نشده، گفت ایران می‌تواند در توافق جامع غنی‌سازی محدود و غیرنظامی داشته باشد.آقای فابیوس که با روزنامه «واشنگتن‌پست» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد مواضع سخت‌گیرانه پاریس در مذاکرات هسته‌ای، گفت: «امیدوارم بتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم. همه از اینکه دیگر تهدید هسته‌ای وجود نداشته باشد، خوشحال می‌شوند. اما موضع ما بسیار ساده است: انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، آری. بمب اتم، نه. مسئله بسیار روشن است.»

وی افزود: «برگردیم به مذاکراتی که داشتیم. آنجا موضع من این بود که ما می‌خواهیم به توافق برسیم، اما توافقی که قرص و محکم باشد. در مرحله اول، به اندازه کافی توافق محکمی نبود. به همین خاطر با 1+5 بحث‌هایی کردیم و تصمیم گرفتیم که موضعی واحد اتخاذ کنیم. ایرانی‌ها در ابتدا جواب رد دادند. اما 10 روز بعد که برگشتند، رضایت دادند.»

اشاره فابیوس به نشست ماقبل توافق ژنو است که گفته می‌شود به دلیل مواضع پاریس، بدون دستیابی به توافق پایان یافت. پس از این دور بود که تهران و 1+5 روز سوم آذر به توافق موقت 6 ماهه دست یافتند.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه مصاحبه در پاسخ به این سوال که «شما توافق را محکم‌تر کردید؟»، گفت: «باید بگویم که توافقی که در انتها به دست آمد، بهتر از آنچیزی بود که در ابتدا داشتیم. این را هم باید اضافه کنم که تا الان اختلافاتی که با روسیه بر سر اوکراین داشته‌ایم، تأثیری بر مذاکرات (با ایران)، نداشته است.»

وی در پاسخ به سوالی در مورد «جمله‌ای که بگوید ایران حق غنی‌سازی دارد»، هم گفت: «ما این جمله‌بندی را در مرحله اول نپذیرفته‌ایم. می‌تواند میزانی از غنی‌سازی وجود داشته باشد، مشروط بر اینکه محدود بوده و برای مقاصد نظامی استفاده نشود.»

فابیوس در مورد احتمال دستیابی به توافق جامع تا روز 29 تیر (20 جولای) هم گفت: «این زمان می‌تواند برای 6 ماه دیگر به تعویق بیافتد. مشخص است که اگر بتوانیم به توافقی برسیم، فوق‌العاده است.»

بر اساس توافق موقت ایران و گروه 1+5، طرفین باید ظرف 6 ماه بر اختلافات فائق آمده و به توافقی جامع دست یابند. این بازه زمانی برای یک دوره 6 ماهه دیگر نیز قابل تمدید است. طرفین روز 23 اردیبهشت چهارمین دور از مذاکرات جامع را با هدف بحث بر سر پیش‌نویس توافق، در شهر وین اتریش آغاز می‌کنند.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com