موضوع سخنرانی ظریف در نیویورک چه خواهد بود؟
جواد ظریف علاوه بر سخنرانی به نمایندگی از جنبش غیرمتعهدها در شروع اجلاس، در جایگاه ملی نیز در اجلاس سخنرانی و دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان را تشریح و تبیین خواهد کرد.

سخنگوی وزات امور خارجه گفت که محمد جواد ظریف در جایگاه وزیر خارجه ایران و ریاست جنبش غیرمتعهدها در کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی 2015 در نیویورک سخنرانی می‌کند.

مرضیه افخم در خصوص آغاز به کار کنفرانس بازنگری پیمان منبع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و حضور وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک و سخنرانی وی در این کنفرانس گفت: در این نشست کیفیت اجرای مفاد معاهده و مصوبات کنفرانس‌های بازنگری پیشین مورد بررسی قرار می‌گیرد و دکتر ظریف علاوه بر سخنرانی به نمایندگی از جنبش غیرمتعهدها در شروع اجلاس، در جایگاه ملی نیز در اجلاس سخنرانی و دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان را تشریح و تبیین خواهد کرد.

وی افزود: در مهرماه سال 1392 دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری پیشنهاد آغاز فوری مذاکرات تدوین یک کنوانسیون جامع منع سلاح‌های هسته‌ای را به نمایندگی از غیرمتعهدها در مجمع عمومی ارائه کردند و بخش مهمی از مباحث مورد توجه جنبش که بر لزوم پیشرفت در زمینه خلع سلاح هسته‌ای معطوف است، پیگیری پیشنهاد ارائه شده را نیز مورد توجه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: انتظار می‌رود موضوعات چالش برانگیز و مهمی همچون پایبند نبودن کشورهای هسته‌ای به تعهدات خود در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، چرایی عدم پیشرفت در اجرای مصوبات کنفرانس‌های قبلی در خصوص ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه و همچنین لزوم تحقق کامل حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و استفاده بدون تبعیض و محدودیت کشورهای در حال توسعه از این صورت انرژی به منظور توسعه پایدار از سوی کشورهای در حال توسعه و عضو جنبش غیرمتعهدها در این دوره از اجلاس بازنگری مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

در این کنفرانس که تا اول خرداد در نیویورک برگزار می‌شود نمایندگان 189 کشور عضو پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای حضور خواهند داشت.

گروه غرب با محوریت آمریکا و گروه کشورهای در حال توسعه شامل غیرمتعهدها و کشورهای همفکر آن (نزدیک به 135کشور)، دو گروه تاثیرگذار بر مباحث و مصوبات این کنفرانس هستند.

 

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : isna.ir